استفاده از فضاهای تفریحی خشک برای افزایش سرانه فضای سبز در کرمان

فت فتو/کرمان رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان گفت: امروزه در نقاط خشک و کم آب سیاست‌هایی در ارتباط با جایگزین فضاهای تفریحی خشک وجود دارد که ما هم باید به این شیوه عمل کرده و فضاهای جایگزین را برای جبران این کمبود پیشنهاد کنیم. به گزارش فت فتو صبح […]

فت فتو/کرمان رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان گفت: امروزه در نقاط خشک و کم آب سیاست‌هایی در ارتباط با جایگزین فضاهای تفریحی خشک وجود دارد که ما هم باید به این شیوه عمل کرده و فضاهای جایگزین را برای جبران این کمبود پیشنهاد کنیم.

به گزارش فت فتو صبح امروز ۳۱ مردادماه پنجاه و ششمین جلسه شورای علنی با حضور اعضای شورای شهر کرمان و شهردار این شهر به عنوان عضو مدعو برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد امینی زاده، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان مصوبات این شورا را اعلام کرد که یکی از این مصوبات مبنی بر درخواست مجوز شهرداری جهت برگزاری مناقصه برای بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری است که براساس آن شهرداری به شرکت‌های طرف قرارداد تکلیف می‌کند که کارکنان بیمه تکمیلی شوند.

سعید شعرباف شهردار کرمان در خصوص این مصوبه توضیح داد: در متن قرارداد اجبار نشده است اما یک سری از شرکت‌ها خودشان بیمه داشتند و نظر ما این است که در قراردادهای جدید هم بگنجانیم.

مصوبه بعدی درخواست تقدیر از خبرنگاران بود که تا سقف یک میلیارد ریال به اتفاق آراء با این درخواست موافقت شد.

براساس این گزارش، همچنین در این جلسه مصوبه‌ای در خصوص پرداخت اقساط ضمانت نامه بانک ملت برای سال ۱۴۰۰ تصویب شد که مورد نظارت نیز قرار گیرد.

مصوبه بعد مربوط به درخواست موسسه آموزش عالی رسالت مبنی بر آسفالت معبر منتهی به ساختمان مرکزی است که در کمیسیون عمران مصوب شد با پرداخت ۲۰ درصد از سوی شهرداری و ۸۰ درصد موسسه این اقدام انجام گیرد.

فتح الله مویدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان در این جلسه بیان کرد: مأموریت‌هایی که از طرف حاشیه شهر داده می‌شود مجوز ندارند و از نظر انسانی هم نمی‌توان به آن‌ها رسیدگی نکرد بنابراین آتش نشانی باید به صورت غیرقانونی عمل کند که در این مورد پیشنهاد دادیم فرمانداری جلسه‌ای تشکیل دهد و تصمیمی گرفته شود.

وی افزود: سرانه فضای سبز مورد نیاز هر فرد میانگین ۱۵ متر اما در حال حاضر در کرمان برای هر نفر حدود ۹ متر است. فضای سبز در کرمان کم داریم اما فضای سبزهای موجود هم از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

مویدی همچنین با اشاره به خشک شدن درختان کاج جنگل قائم گفت: با آبپاشی یا اقدامات دیگر از خشک شدن این درختان جلوگیری شود زیرا در صورت آتش سوزی اتفاقات جبران ناپذیری خواهد افتاد.

به گزارش فت فتو، محمد رضا کمساری بنانی، سخنگوی شورا و رئیس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر کرمان نیز در این جلسه، با بیان اینکه جنگل سبز و جنگل قائم اگر در فضای سبز شهری قرار گیرد میانگین فضای سبز برای هر نفر به ۷/۱۴ می‌رسد گفت: باتوجه به توانمندی سازمان فضای سبز با محقق شدن بحث پساب حداقل ۲۵۰ لیتر آب برای ایجاد فضای سبز نیاز است.

همچنین سید محمد صادق تقوی، منشی شورا نیز در این جلسه ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت روز پزشک تأکید کرد: در حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی که از وظایف ذاتی شهرداری‌ها است نه تنها در کرمان بلکه در کل کشور اقدامات جدی مشاهده نمی‌شود؛ باید فضای هم اندیشی و تعامل جدی در این حوزه ایجاد شود و امیدواریم این گام به طور جدی برداشته شود تا شاهد فضای امن که برگرفته از سلامت جسمی و روحی شهروندان است باشیم.

حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان بیان کرد: در رابطه با بحث کمک به آتش نشانی به جهت شرایطی که حاشیه شهر کرمان دارد و یک سری از نقاط متصل به روستاها است اجبار به کمک داریم و این نیست که نخواهیم در بحران و حادثه کمک نکنیم.

وی افزود: از طرف شهرداری با فرمانداری جلسه‌ای برگزار شود و این موضوع از جهت تأمین برخی خدمات آتش نشانی و تقویت امکانات آن‌ها برای خدمت رسانی به حاشیه شهر بررسی شود؛ کمک‌ها و اعتباراتی که در این زمینه است برای خدمات درون شهر است و برای خدمات حاشیه شهر هم نیاز به کمک دولت داریم.

چناریان با بیان اینکه در افزایش سرانه فضای سبز ما یک محدودیت و تهدید جدی در بحث آب داریم تصریح کرد: باید در خصوص سرانه‌های جایگزین جدید فکری کرد؛ امروزه در نقاط خشک و کم آب سیاست‌هایی در ارتباط با جایگزین فضاهای تفریحی خشک وجود دارد که ما هم باید به این شیوه عمل کرده و فضاهای جایگزین را برای جبران این کمبود پیشنهاد کنیم. 

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد اصلاح بودجه از طرف شهرداری تأکید کرد که ارائه گزارش‌های در آمدی و هزینه‌ها به درستی ارائه شود.

شهردار کرمان در پایان این جلسه در رابطه با مسائل ذکر شده توضیح داد: در خصوص مسئله آتش نشانان با مصوبات شورای تأمین و تماس مستقیم فرماندار در شرایط بحرانی تیم اعزام شده و نامه با استانداری و فرمانداری در مورد تأمین هزینه‌های اتفاقات نوشته شده است که طبق تبصره ۱۸ اعتبارات دولتی که معمولاً در ماه تیر انجام شده و در شهریور ماه پرداخت می‌شود مقرر شد در بخش مربوط به شهرستان کرمان مبلغی در اختیار آتش نشانی قرار بگیرد اما در نهایت بیان شد امسال براساس بودجه ۱۴۰۱ از تبصره ۱۸ و مشتقات آن امکان تخصیص اعتبار مستقیم به شهرداری وجود ندارد و تنها کاری که انجام شده مربوط به مصوبات سفر استانی ریاست جمهوری است که برای شهرداری‌های استان به ویژه مرکز کمک‌هایی در قالب خودرو از سوی وزارت کشور مصوب شده است و باید از وزارت کشور تهیه شود.

وی افزود: فضای سبزها در کرمان یا درست توزیع نشدند یا از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند؛ جایگزین کردن فضا به معنای کاهش فضای سبز نیست و مدیریت فضای سبز باید در کرمان به ویژه در منطقه غرب آن باید به صورت ویژه انجام شود زیرا عمق چاه به ۲۸۰ تا ۳۰۰ متر رسیده و مشکل شوری آب هم وجود دارد.

شهردار کرمان از آبیاری بوستان قائم خبر داد و گفت: با پیگیری از شرکت آب، نزدیک به ۵۰ لیترآب تأمین و تجهیزات نصب شده است که با این وجود مسئله بوستان قائم از نظر آبرسانی به استاندارد رسیده و حل می‌شود. 

وی در خصوص انتقاد به ارائه گزارش‌های درآمدی و هزینه‌ای تصریح کرد: در این حوزه تذکر داده شده هر گزارشی که لازم است ارائه شود زیرا محاسبات درآمدی و هزینه ما مشخص است و الان آمادگی داریم تا انتهای تیرماه را تقدیم کنیم فقط در گزارش گاهی جابه‌جایی ردیف داشتیم.

به گزارش فت فتو، در این جلسه همچنین موارد پیشنهاد شده اعلام شد که این موارد به شرح زیر هستند:

بند اول- کوچه شماره ۲۸ خیابان حکیم به نام شهیدان معزز محمد کاظم و عبدالحسین عرب نامگذاری شود.

بند دوم- نامگذاری معبری به نام شهدای دبیرستان مکتب المهدی (عج) که پیشنهاد شد میدان یا یک بوستان در حال احداث تحت این عنوان نامگذاری شود.

بند سوم-باتوجه به درخواست فرماندهی نیروی انتظامی مبنی بر نامگذاری معبر شهری با عنوان شهدای نیروی انتظامی پیشنهاد شد کوچه شماره ۱۴ بلوار شهید صدوقی تا اولین تقاطع به نام شهید معزز ناطقی و کوچه شماره ۲۸ خیابان مدیریت به نام شهید حمید مؤمنی تیکدری و کوچه شماره ۱۹ بلوار جمهوری به نام شهید معزز خاقانی نامگذاری شود.

بند چهارم- پیشنهاد شد معبر ۱۸ متری واقع در بلوار امام حسن مجتبی به نام افق نامگذاری شود.

بند پنجم- یک بوستان یا فضای سبز به نام کارآفرینی ایجاد و در حوزه کار و کارآفرینی در شهرداری المان سازی متناسب انجام شود.

بند ششم- درخواستی در خصوص نامگذاری معبری به نام نظامی گنجوی وجود داشت که پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد منشعب از بلوار هوشنگ مرادی کرمانی از سنوات قبل به نام نظامی گنجوی نامگذاری شده است. 

بند هفتم- طی درخواست جمعی از ساکنین خیابان میرزا آقاخان مبنی بر تغییر نام این خیابان پیشنهاد شد به نام شهید نشاط جنوبی تغییر یابد که با توجه به نیاز به بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مرتبط ارجاع شد.

بند هشتم- معبر ۲۰ متری منشعب از خیابان آیت الله حقیقی واقع در بلوار زغالسنگ به نام افرا نامگذاری گردد.

در این جلسه همچنین فروش و واگذاری صورت وضعیت قبور باقی مانده در آرامستان صاحب الزمان -که مدت یک ساله برای تعیین تکلیف معین شده بود- نیز بررسی و مقرر شد پس از پایان مدت اعتبار با نظر کارشناسی و رعایت ضوابط شش ماهه مجدداً قیمت گذاری شوند.

آخرین مسئله درخواست شهرداری برای کاهش هزینه‌های پروانه عوارض سالانه خدمات برای شرکت‌های مسافری و بهای خدمات مربوط به سازمان حمل و نقل برای رانندگان بود که در کمیسیون عمران تصویب شد به نرخ ۱۴۰۰ محاسبه شود اما هیئت تطبیق ایراد گرفت و جهت بررسی به کمیسیون حقوقی ارجاع شد و در آخر اعلام شد بر اساس لوایح سال ۱۴۰۱ عمل شود.

انتهای پیام




استفاده از فضاهای تفریحی خشک برای افزایش سرانه فضای سبز در کرمان

منبع: ایـسنا
? استفاده از فضاهای تفریحی خشک برای افزایش سرانه فضای سبز در کرمان