استان کرمان معین کربلا در بحث اسکان ‌و تغذیه زائران اربعین است

نذیر کرمان/کرمان مدیر اربعین ستاد توسعه ‌و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: با پیشنهاد وزارت کشور، ستاد عتبات استان کرمان معین شهر کربلا در بحث اسکان و تغذیه زائران اربعین است. رسول فتحی امروز ۱۱ تیرماه در تشریح این خبر اظهار کرد: فعالیت موکب‌های اربعین حسینی امسال نیز مانند سال‌های گذشته از اول ماه […]



نذیر کرمان/کرمان مدیر اربعین ستاد توسعه ‌و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: با پیشنهاد وزارت کشور، ستاد عتبات استان کرمان معین شهر کربلا در بحث اسکان و تغذیه زائران اربعین است.

رسول فتحی امروز ۱۱ تیرماه در تشریح این خبر اظهار کرد: فعالیت موکب‌های اربعین حسینی امسال نیز مانند سال‌های گذشته از اول ماه صفر آغاز می‌شود و موکب‌داران می‌توانند هماهنگی انتقال کالاها و ملزومات موردنیاز موکب‌ها را پیگیری کنند.

 وی افزود: امسال ضمن هماهنگی با سازمان ثبت اسناد، ساختار موکب‌ها از حقیقی به حقوقی تغییر پیدا کرده و موکب‌های ستاد توسعه‌ و بازسازی عتبات با ثبت اطلاعات اعضای خود دارای شناسه‌ ملی می‌شوند.

فتحی گفت: به این ترتیب موکب‌ها، تشکل‌های مردم‌نهادی هستند که ساختار حقوقی دارند.

مدیر اربعین ستاد توسعه ‌و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان از ثبت‌نام ۵۹ موکب استان در این سامانه خبر داد و افزود: این ثبت‌نام هنوز ادامه دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: مجوز موکب‌های اسکان و پذیرایی فقط توسط ستاد عتبات صادر می‌شود ولی امسال تدبیری اندیشیده شده مواکبی که خدمات درمانی و فرهنگی ارائه می‌کنند، می‌توانند با موافقت کمیته‌ مربوطه، مجوز موکب را از ستاد عتبات دریافت و نسبت به انتقال وسایل و تجهیزات خود اقدام کنند.

فتحی با اشاره به اینکه با پیشنهاد وزارت کشور ستاد عتبات استان کرمان معین شهر کربلا در بحث اسکان و تغذیه زائران اربعین است، افزود: با توجه به شرایطی که در کربلا وجود دارد، تاکید شده موکب‌های ایرانی در موکب‌های عراقی ادغام شوند و به ارائه خدمات بپردازند.

مدیر اربعین ستاد توسعه ‌و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان تصریح کرد: هر موکب‌دار ایرانی که بتواند با موکب‌دار عراقی برای پذیرایی از زائران، توافق‌نامه امضاء کند و نسخه‌ای را در اختیار ما قرار دهد، کمیته اسکان و پذیرایی ستاد عتبات هم موکب را مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی با اشاره اینکه طرح تجمیع موکب‌های کم‌توان با موکب‌های پرتوان را هم در برنامه داریم تا بهتر بتوانند به زائران خدمات ارائه دهند، گفت: موکب‌هایی که در سامانه‌ ثبت اسناد کشور ثبت می‌شوند، اساسنامه‌ای‌ دارند که به امضای هیأت امنای موکب می‌رسد و به این ترتیب ترکیب هیأت امنا بر اساس پروتکل ثبت ‌اسناد تعریف و مشخص می‌شود.

فتحی گفت: ارکان اجرایی موکب‌ها هم مشخص است و ما تاکید داریم که در ساختار موکب‌ها حتماً روحانی، مستندساز، ناظر بهداشتی، راهنمای زائر، پزشک و پرستار هم حضور داشته باشند.

وی با اشاره به انتقال تجهیزات مورد نیاز موکب‌ها توسط ماشین‌های سنگین افزود: الزاماً همه ماشین‌های سنگین که در نقل و انتقالات فوق همکاری دارند، بیمه می‌شوند.

مدیر اربعین ستاد توسعه ‌و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان اظهار کرد: طرف عراقی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی برای انتقال برخی لوازم از جمله کپسول گاز را اعلام کرده که با توجه به کمبودی که در این خصوص در عراق احساس می‌شود، رایزنی‌هایی از سوی رئیس ستاد عتبات کشور با طرف عراقی در حال انجام است که این مسائل به نحو مقتضی حل‌وفصل شود.

وی ضمن گلایه از مسئولان استان که امسال هنوز پای کار اربعین نیامده‌اند، گفت: امسال تا این لحظه هنوز جلسات ستاد اربعین که هرساله به ریاست استاندار برگزار می‌شد، برگزار نشده است.

فتحی با بیان اینکه سال قبل ۶۴ موکب از استان کرمان در خدمت زائران بودند، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امسال تعداد موکب‌های استان کرمان به بالای ۷۰ موکب برسد.

وی در خصوص محل استقرار موکب‌های کرمان، گفت: موکب‌های کرمان بیشتر در کربلا و تعدادی در مسیر پیاده‌روی مستقر می‌شوند و یک موکب هم در مرز ریمدان، مرز مشترک ایران و پاکستان برای زائرانی که از شرق کشور وارد ایران می‌شوند، داریم.

انتهای پیام


استان کرمان معین کربلا در بحث اسکان ‌و تغذیه زائران اربعین است

منبع: ایـسنا
? استان کرمان معین کربلا در بحث اسکان ‌و تغذیه زائران اربعین است