استان کرمان در رتبه هفتم اهدای عضو کشور قرار دارد

پیمان کارنما در گفت‌وگو خبرنگار تسنیم در کرمان، با تبریک هفته ملی اهدای عضو، اظهار داشت: ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه به نام هفته ملی اهدا عضو نامگذاری شده و این هفته فرصت مغتنمی برای بیان اهمیت این کار انسانی، خیرخواهانه و خداپسندانه است. وی با بیان اینکه در کشور ما سالانه بیش از ۱۶ هزار مرگ […]

پیمان کارنما در گفت‌وگو خبرنگار تسنیم در کرمان، با تبریک هفته ملی اهدای عضو، اظهار داشت: ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه به نام هفته ملی اهدا عضو نامگذاری شده و این هفته فرصت مغتنمی برای بیان اهمیت این کار انسانی، خیرخواهانه و خداپسندانه است.

وی با بیان اینکه در کشور ما سالانه بیش از ۱۶ هزار مرگ ناشی از تصادفات را داریم که به تبع آن پنج تا هشت هزار مرگ مغزی ناشی از تصادفات رخ می‌دهد که آمار قابل توجهی است، گفت: از این تعداد چیزی بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر شرایط اهدای عضو را دارند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در شرایط معمول تنها هزار نفر از این افراد مرگ مغزی به مرحله اهدای عضو می‌رسند، گفت: متاسفانه جمعیت زیادی از این افرادی به اهدای عضو نمی‌رسند به دلیل عدم رضایت بازماندگان است.

وی با بیان اینکه هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ارگان‌های حیاتی خود جان یک تا ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای بافت و نسوج خود یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت رهایی بخشد، افزود: با این وجود سالانه تعداد زیادی ارگانی که توانایی نجات انسان‌های زیادی دارد را به خاک می‌سپاریم.

کارنما ادامه داد: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بتوان از اعضای این تعداد فرد مرگ مغزی که شرایط اهدای را دارند استفاده کنیم می‌توانیم سالانه هزاران پیوند ارگان داشته باشیم و بیماران زیادی را از زندگی سخت و عذاب آور و حتی مرگ نجات دهیم و ارگان‌های زیادی را به چرخه حیات برمی گردانیم.

وی با بیان اینکه هنوز برخی بر پایه تفکرات سنتی به این مسئله نگاه می‌کنند، گفت: ایجاد یک تفکر و اندیشه مثبت در مردم و جامعه در این حوزه جای کار زیادی دارد و باید فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام شود که این کار خداپسندانه می‌تواند نجات‌بخش بیمارانی شود که به دلایلی چون ابتلا به بیماری‌های گوناگون به اعضا و یا نسوج پیوندی نیاز دارند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه اولین بخش پیوند اعضا از سال ۱۳۸۳ در بیمارستان افضلی‌پور کرمان افتتاح شده و تا کنون ۹۴۹ پیوند کلیه زنده به زنده و ۳۲۹ پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی انجام شده است، افزود: استان کرمان در رتبه هفتم اهدای عضو کشور قرار دارد.

انتهای پیام/۵۱۱/




استان کرمان در رتبه هفتم اهدای عضو کشور قرار دارد

منبع: تسنــیم
? استان کرمان در رتبه هفتم اهدای عضو کشور قرار دارد