استان با مشکل تحریم‌های کرمانی مواجه است

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان این‌که اغلب مشکلات واحد های معدنی مربوط به داخل کشور و قوانین موجود است  گفت:  «بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی در وزارتخانه‌ها رفع می‌شود و اگر می‌گوییم این افراد سربازان جنگ اقتصادی هستند باید مشکلات آنان را رفع کنیم». امیر حسن ‌زاده در همایش بزرگداشت […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان این‌که اغلب مشکلات واحد های معدنی مربوط به داخل کشور و قوانین موجود است  گفت:  «بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی در وزارتخانه‌ها رفع می‌شود و اگر می‌گوییم این افراد سربازان جنگ اقتصادی هستند باید مشکلات آنان را رفع کنیم».

امیر حسن ‌زاده در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن و هفتۀ صنایع کوچک و تجلیل از واحد های برتر صنعتی و معدنی استان کرمان افزود:«کرمان یک استان معدنی است اما وزارتخانۀ تخصصی معدن نداریم در حالی‌که معدن پیشران اقتصاد کشور است».

وی راه‌اندازی وزارت معادن و فلزات را ضروری دانست و ادامه داد:«اگر وزارت تخصصی نداشته باشیم نمی‌توانیم بسیاری از مسایل و مشکلات را پیگیری کنیم».

حسن‌زاده همچنین با بیان این‌که در استان با مشکلی به نام تحریم‌های کرمانی روبه‌رو هستیم،اظهار کرد:«مواردی پیش آمده که حتی مدیر دستگاه می‌خواهد برای رفع مشکل همکاری کند اما در بدنۀ دستگاه،یک نفر همکاری نمی‌کند. مدیران باید این افراد را تعیین‌تکلیف کنند،حقوق و اضافه کار آن‌ها را بپردازند و آن‌ها را به خانه بفرستند. این افراد در دستگاه‌ها نباشند،بهتر است».

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان،معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه ۸۵ درصد اشتغال کشور مربوط به معادن کوچک مقیاس است،گفت:«قوانینی که تصویب می‌شود برای معادن بزرگ است،در حالی که معادن کوچک در حال تعطیلی هستند».

وی بیان کرد:«هشت میلیارد تن ذخیرۀ معدنی قطعی در شمال استان و ۳۰۰ میلیون تن در جنوب کرمان داریم و برای توسعۀ جنوب کرمان باید معادن کوچک فعال شوند اما متاسفانه به دلیل این‌که این حوزه متولی ندارد تاکنون انجام نشده است».

حسن‌زاده خاطرنشان کرد:«یک شرکت از زیرمجموعۀ شرکت ملی مس نیز در جنوب کرمان پروانۀ بهره‌برداری دریافت کرده اما فعال نیست که از شرکت ملی صنایع مس ایران درخواست داریم نسبت به فعال‌سازی این معدن اقدام کند».

وی تاکید کرد:«تولید و اشتغال،دو هدف استان است و مدیران باید همت و تلاش خود را برای تحقق آن به کار بگیرند».

معاون استاندار کرمان گفت:«با تلاش‌های صورت گرفته،رتبۀ کسب‌وکار استان از ۳۱ به ۱۶ رسیده اما با ظرفیت‌هایی که استان دارد این رتبه باید به زیر ۱۰ برسد و نباید فرد بیکاری در استان وجود داشته باشد».

 

نگذاریم کار تولید متوقف شود

وی با بیان این‌که مدیران باید از میزها فاصله بگیرند و مشکلات تولیدکنندگان را پیگیری کنند، گفت:«در انتصاب مدیران دخالتی ندارم اما در برکناری مدیری که نمی‌خواهد کار کند،فعال هستم».

حسن‌زاده در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در مسیر تولید،ادامه داد:«دو واحد تولیدی فعال در استان کرمان داریم اما دستگاه‌های اجرایی برای آن‌ها پرونده درست کردند و‌ هر واحد را ۲ هزار میلیارد تومان جریمه کردند».

وی با انتقاد از عدم حضور برخی مدیران در همایش روز صنعت،اضافه کرد:«استان کرمان ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و ۵۵ درصد حقوق دولتی معادن کشور مربوط به کرمان است اما عدم حضور مدیران در این نشست جای سوال دارد».

معاون استاندار کرمان با بیان این‌که از بسیج کارگری نیز خواسته شده مشکلات واحدها را از در کارخانه اعلام کنند تا مسائل پیگیری شود،ادامه داد:«کمیته قضایی،استان و دولت پای کار هستند تا تولید و اشتغال  در استان با مشکل مواجه نشود و مدیرانی که نمی‌خواهند کار کنند بهتر است به خانه بروند و استراحت کنند اما نگذاریم کار تولید متوقف شود».

 

سه راهبرد اصلی استان

وی در ادامه با بیان این‌که  اکتشاف،صنایع پایین‌دستی و مهارت‌ سه راهبرد استان است،یادآور شد:«۵۰ سال در استان مس داریم و رتبه‌های برتر تولید کاتد و فولاد را کسب کردیم. ۲۵ سال پیش از جادۀ معدن جلال‌آباد به سمت زرند،ماشین‌های معدنی سنگ خام حمل می‌کردند که در حال حاضر تولیدات این حوزه به شمش رسیده و اکنون باید به سمت صنایع پاییندستی حرکت کنیم».

حسن‌زاده با بیان این‌که با راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مشکل اشتغال حل می‌شود،افزود:«با وجود همۀ مشکلات در حال حاضر،هزار و ۷۲ واحد صنعتی در استان کرمان فعال است،۴۱۸ واحد نیمه‌فعال و ۱۰۸ واحد غیر‌فعال داریم و ۳۴ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی استان مشغول به کار هستند و به همین دلیل باید از شهرک‌های صنعتی که به نوعی صنایع پایین‌دستی هستند حمایت ‌کنیم».

 

نیروی ماهر،ابزار توسعه

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان برای استفاده از آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای،بیان کرد:«سرقت نیروی انسانی در کرمان آغاز شده و شرکت‌ها نیروهای متخصص شرکت‌های دیگر را می‌برند».

‌ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با تاکید بر این‌که فنی و حرفه‌ای باید به حوزۀ تولید نیروی متخصص ورود کند،خاطرنشان کرد:«استان کرمان فقط چند رشتۀ بورسیۀ تحصیلی دارد در حالی که این آمار در استانی مانند قم به ۱۰۰ رشته می‌رسد که در زمینۀ صنعتی قابل قیاس با کرمان نیست».

وی تاکید کرد:«نیروی ماهر از ابزار توسعه است و باید برای این مساله برنامه‌ریزی شود».

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان همچنین با اشاره به ضرورت مشارکت بانک‌ها با شرکت‌ها در حمایت از واحدهای صنعتی و معدنی،گفت:«برخی بانک‌های خصوصی در استان درصد پایینی از منابع خود را به پرداخت تسهیلات اختصاص دادند این بانک‌ها‌ در حالی که منابع خود را از استان کرمان می‌گیرند،پای کار نیستند که برای آن‌ها برنامه داریم».

وی ادامه داد:«از سوی دیگر بانک‌های دولتی استان در این شرایط سخت،۹۰ درصد منابع خود را وام پرداخت کردند». /پ

 

* دیگر خبرهای مربوط به این همایش را می‌توانید در پایگاه خبری نذیر کرمان ببینید.

 




استان با مشکل تحریم‌های کرمانی مواجه است

منبع:خبر کرمان
?

استان با مشکل تحریم‌های کرمانی مواجه است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی