استاندار دربارۀ شرکت فرش کرمان با وزیر صمت مکاتبه کند

فت فتو ـ گروه جامعه: تبدیل بنای تاریخی شرکت فرش کرمان به باغ‌موزه فرش جنوب‌شرق کشور، وعده‌ای است که سال ۹۴ داده شد. با وجود گذشت شش سال، هنوز این اتفاق نیفتاده و بنا به گفته‌ی پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس، این بنا واقع در بلوار باستانی‌پاریزی شهر کرمان، هم‌اکنون وضعیت نامطلوب و […]

فت فتو ـ گروه جامعه: تبدیل بنای تاریخی شرکت فرش کرمان به باغ‌موزه فرش جنوب‌شرق کشور، وعده‌ای است که سال ۹۴ داده شد.

با وجود گذشت شش سال، هنوز این اتفاق نیفتاده و بنا به گفته‌ی پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس، این بنا واقع در بلوار باستانی‌پاریزی شهر کرمان، هم‌اکنون وضعیت نامطلوب و ناراحت‌کننده‌ای دارد.

شرکت فرش کرمان بخشی از تاریخ قالی را با خود دارد. گفته می‌شود در سال ۱۲۹۰ خورشیدی، کمپانی هند شرقی که ریشه‌اش انگلیسی است، در پی صادرات قالی از ایران و هند و پاکستان به اروپا بوده است. از این رو، شعبه‌ای از این کمپانی را در کرمان که قالی‌بافی پررونقی داشته ایجاد می‌کند.

 آن زمان، شاهزاده‌ای بلغاری به‌نام سر ماژوف مدیریت این مجموعه را برعهده داشته تا که شرکت ملی فرش تاسیس و این ساختمان واگذار می‌شود. در سال ۱۳۱۴ این ساختمان به جرج تیمو واگذار می‌شود و او قالی کرمان را از این محل به مشتریانش در بازار آمریکا صادر می‌کرده است. پس از آن، به مرور و در پی اتفاقاتی، این ساختمان نیمه‌متروکه و متروکه می‌شود.

پورابراهیمی روز پنجشنبه در جلسه‌ی شورای گفت‌وگوی دولت و بخشی خصوصی استان کرمان با اشاره به وضعیت نامطلوب شرکت فرش گفت: «مطالبه برای مرمت و احیای این بنا جدی است».

وی افزود: «پیشنهاد می‌دهم استاندار به وزیر صمت در این‌باره نامه بنویسد. این امکان وجود دارد که دولت در قالب واگذاری بین وزارتخانه‌ای، این ساختمان را تعیین‌تکلیف کند. مالکیت را منتقل نمی‌کند اما می‌توان مدیریت آن را به استان و به میراث‌فرهنگی واگذار کند تا آن را مرمت و احیا کند».

وی اضافه کرد: «اگر نیاز باشد با وزیر صمت در این‌باره جلسه برگزار می‌کنیم تا هرچه زودتر تکلیف این مجموعه مشخص و احیا شود».

به گزارش خبرنگار فت فتو، وی ۱۹ اسفندماه در شورای گفت‌وگو که با موضوع صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: «یکی، دو مرتبه از این بنا بازدید کردم. دیدن شرایط آن ناراحت‌کننده است. تصاویر و حجم کارهایی که در اینجا انجام می‌شده، ارزشمند است اما به دلایل مختلف از جمله غفلت مسئولان در حال تخریب است».

وی ادامه داد: «در مقطعی، چون مطالبات شرکت فرش داده نشده بود، این بنا وثیقه بانک بود و بعد تملک شد و اکنون در اختیار بخش دولتی است».

وی با ارائه‌ی پیشنهاد مکاتبه‌ی استاندار با وزیر صمت در این‌باره، ادامه داد: «اگر نیاز باشد با وزیر به اتفاق استاندار جلسه برگزار می‌کنیم».

وی بیان کرد: «در بودجه می‌توانیم ردیفی را جابه‌جا و عددی را به این مجموعه اختصاص دهیم».

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه شرکت فرش می‌تواند در اختیار استان قرار گیرد، گفت: «میراث‌فرهنگی پس از این اقدام، می‌تواند آن را مرمت و احیا کند».

وی اضافه کرد: «تا وقتی می‌گوییم کرمان شهر ملی صنایع‌دستی است زیبنده نیست مرکز قدیمی و افتخار چند قرن قالی ما به این شکل رها شود و از بین برود».

به گزارش فت فتو، از زمان استانداری رزم‌حسینی درکرمان، مرمت و تبدیل این ساختمان به موزه فرش مطرح شده است. در زمان استانداری فدائی و در جریان برگزاری شب‌فرش کرمان در بهمن‌ماه سال ۹۷ فرشته دستپاک، رئیس وقت مرکز ملی فرش ایران با وی جلسه‌ای داشت و در این‌باره تصمیمی تازه گرفتند.

به نقل از خبرگزاری‌ها محمد جواد فدایی در این‌باره گفته است: «ساختمان مرکز ملی فرش در کرمان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مرمت، تجهیز و به عنوان باغ موزه فرش، فعال خواهد شد. ۵۰ درصد هزینه‌های مرمت و تجهیز این مرکز از سوی استانداری و ۵۰ درصد از سوی مرکز ملی فرش ایران به نحوی تامین می‌شود که موجب تاخیر در روند مرمت و تجهیز آن نشود. ساختمان مرکز ملی فرش در کرمان، پس از مرمت به عنوان باغ‌موزه فرش استان زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مدیریت خواهد شد. باغ‌موزه فرش کرمان ۲۲ بهمن سال آینده افتتاح می‌شود». / الف

 

 




استاندار دربارۀ شرکت فرش کرمان با وزیر صمت مکاتبه کند

منبع: خبر کرمان
?
استاندار دربارۀ شرکت فرش کرمان با وزیر صمت مکاتبه کند

: اخبار استان کرمان – اقتصادی