از کمبود سهمیه آرد تا عدم آنتن‌دهی و روشنایی برخی مناطق عشایری کرمان | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان امروز ۲۵ مردادماه در جلسه شورای عشایری استان کرمان، مشکلات و مسائل این قشر مورد بررسی قرار گرفت. به گفته رضا نیکزادی، مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان، جامعه عشایری ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف دارد به گونه‌ای که ۳۰ درصد گوشت قرمز استان توسط عشایر تولید می‌شود. وی افزود: عشایر در حوزه […]



نذیر کرمان/کرمان امروز ۲۵ مردادماه در جلسه شورای عشایری استان کرمان، مشکلات و مسائل این قشر مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته رضا نیکزادی، مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان، جامعه عشایری ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف دارد به گونه‌ای که ۳۰ درصد گوشت قرمز استان توسط عشایر تولید می‌شود.

وی افزود: عشایر در حوزه فرهنگی و اجتماعی مشارکت چشمگیری دارند و هر سیاه‌چادر عشایر یک خاستگاه فرهنگی، انسانی و یک واحد تولیدی است.

براساس اعلام مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان، ۱.۴ درصد جمعیت ۸۲ میلیون نفری ایرانی را عشایر تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در شمال استان کرمان حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر زندگی می‌کنند و ۳۵ درصد صنایع دستی استان مربوط به عشایر است.

نیکزادی، تعیین تکلیف مناطق برخوردار و غیربرخوردار در حوزه تسهیلات بانکی، کمبود سهیمه آرد عشایر با توجه به قوت غالب این قشر، تعیین سن برای صدور پروانه چرای دام و عدم امکان برخورداری برای محدوده سنی فعال و کارآمد جامعه عشایر، عدم برق‌رسانی به سکونتگاه‌ها و کانون‌های خودجوش مناطق عشایری، پرداخت حقوق عرفی عشایر در محدوده‌های صنعتی و معدنی استان را از جمله مشکلات این قشر مولد برشمرد.

به گزارش نذیر کرمان، احمدیوسفی مدیرکل امور عشایری جنوب استان کرمان نیز در این نشست گفت: بیش از ۱۷ هزار خانوار عشایری در جنوب استان سکونت دارند.

به گفته وی، عشایر جنوب استان بیش از یک میلیون دام سبک و سنگین دارند و غیر از تولیدات لبنی و پروتئینی، در حوزه گیاهان دارویی و … فعالیت دارند و تقریبا حدود ۲۰۰ تن عسل سالانه تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری جنوب استان کرمان، بحران آب را مهمترین مشکل جمعیت عشایری دانست و در ادامه گفت: بیش از ۱۰۰ نقطه عشایری در جنوب استان فاقد آنتن‌دهی تلفن همراه و بیش از ۱۰ نقطه عشایری بالای ۳۰ خانوار فاقد روشنایی هستند.

وی نبود کشتارگاه در جنوب استان و معضل دلالان و قاچاق دام را از دیگر چالش‌های پیش‌روی عشایر این منطقه ذکر کرد.

انتهای پیام


از کمبود سهمیه آرد تا عدم آنتن‌دهی و روشنایی برخی مناطق عشایری کرمان

منبع: ایـسنا
? از کمبود سهمیه آرد تا عدم آنتن‌دهی و روشنایی برخی مناطق عشایری کرمان