از کسب رتبه برتر تا تشکیل کارگروه مشترک رفع موانع تولید

اتاق بازرگانی کرمان بازهم برای چندمین سال متوالی رتبه برتر را به‌خود اختصاص داد که علت آن تنها تلاش و پشتکار این مجموعه در رفع موانع کسب‌وکار و رشد اقتصادی است. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان»؛ درحالی‌که کشور در وضعیت استندبای قرار دارد به علت فقدان رئیس جمهور شهید، اما […]



اتاق بازرگانی کرمان بازهم برای چندمین سال متوالی رتبه برتر را به‌خود اختصاص داد که علت آن تنها تلاش و پشتکار این مجموعه در رفع موانع کسب‌وکار و رشد اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان»؛ درحالی‌که کشور در وضعیت استندبای قرار دارد به علت فقدان رئیس جمهور شهید، اما حرف مقام معظم رهبری و تعیین شعار سال بر زمین نمانده و تلاش گروه‌ اقتصادی کرمان حرکتی جهادی‌تر به‌خود گرفته است و این از عملکرد اتاق کرمان نیز مشهود است.

اگر نیم‌نگاهی به روند فعالیت‌های اتاق کرمان تنها در طول یک هفته بیاندازیم خواهید دید که حتی یک لحظه از وقت خود را تلف نکرده و به‌دنبال رشد اقتصادی استان است.

براساس اعلام وزارت کشور، پس از ارزیابی عملکرد و دستاوردهای شوراهای استانی در سال ۱۴۰۲ بر اساس شاخص‌های اصلی، با هدف هم‌افزایی و فهم مشترک دولت و بخش خصوصی در زمینه اصلاح فرآیندها و رفع موانع حوزه تولید و سرمایه گذاری به منظور توسعه اقتصادی کشور، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان رتبه اول را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داد.

استان‌های خراسان رضوی و مرکزی به ترتیب رتبه دوم و سوم را کسب کرده‌اند، شاخص‌های اصلی در این ارزیابی شامل تشکیل جلسات، وظایف شورای استان(طرح موضوعات و دستور کار جلسات اصلی)، وظایف دبیرخانه شورای استان( مدارک و مستندات مربوط به برگزاری جلسات و سایر اقدامات اداری و اجرایی) و همچنین دستاوردهای استانی بوده است.

گفتنی است وزارت کشور با همکاری استانداری‌ها، اتاق ایران و بر اساس شاخص‌ها و مولفه‌های ارزیابی مورد توافق، اقدام به تهیه گزارش عملکرد شوراهای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ کرده است.

برای فهم بیش‌تر از اینکه چرا اتاق کرمان چنین رتبه‌ای را کسب کرده است تنها به شرح فعالیتش در طول یک هفته می‌پردازیم؛

در ابتدای هفته کارگاه آمورشی نحوه تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم را برگزار کرد تا اصناف و تولیدکنندگان دچار خطای عملکردی نشوند، ضمن اینکه در همین رابطه بررسی لایحه دادرسی مالیاتی و ارائه پیشنهادات اصلاحی و بررسی لایحه اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم و ارائه پیشنهادات اصلاحی به بدنه عرصه قانون‌گذاری نیز در دست انجام است.

اتاق کرمان همچنین برای دفاع از حقوق حقه فعالان اقتصادی، تعداد نمایندگان خود را در شوراهای حل اختلاف مالیاتی از ۴۸ نفر به ۸۸ نفر در سال گذشته افزایش داد و  طراحی سامانه جامع نمایندگان اتاق در هیات های حل اختلاف مالیاتی و تشخیص مطالبات تامین اجتماعی را نیز در دست انجام دارد.

ضمن اینکه در مرکز کسب و کار در سال ۱۴۰۲ بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ پرونده ورودی به هیات حل اختلاف بوده که هزار و ۵۶۷ پرونده نمایندگان بند ۳ منجر به تعدیل شده، ۱۵۶ پرونده رفع تعرض شده و هزار و ۱۱۳ پرونده اجرای قرار شده است.
شایان ذکر است؛  در سال جاری هزار و ۲۲۲ همت وصول مالیات در کل کشور در نظر گرفته شده که این افزایش ۶۱  درصدی وصول مالیات در برابر رشد ۱۳ درصدی بودجه مصوب شده است.

دومین کاری که اتاق کرمان با دادگستری کل استان به‌صورت مشترک انجام داد بررسی مسائل و مشکلات تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان رفسنجان بود که به صورت میدانی و در یک واحد صنعتی به‌عنوان میزبان که کارخانه اروند چرخ رفسنجان بود را تشکیل و پیگیری کرد.

گفتنی است کارگروه مشترک دادگستری کل استان و اتاق کرمان بر اساس مصوبه جلسه مشترک با رئیس کل دادگستری کرمان با هدف استفاده از ظرفیت‌های قانونی قوه قضاییه و با توجه به تفاهمنامه منعقد شده، ایجاد شده است.

سومین کاری که دراین هفته انجام شد برگزاری نود و هشتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی موانع توسعه صنعت بیمه بود که مورد توجه استاندار نیز قرار گرفت.
آنچه در خصوص صنعت بیمه در استان کرمان مشهود است منابع فراوان صنعت بیمه است که مورد غفلت قرار گرفته‌اند، اگر از آن‌ها به‌ویژه ظرفیت بیمه‌های تجاری در استان استفاده شود، سرمایه‌گذاری‌هایی که بسیار مناسب استان است را ایجاد خواهند کرد اما سال‌هاست که صنعت بیمه در کرمان از رشد خوبی برخوردار نبوده است و همت گروه اقتصادی در به حرکت درآوردن این منابع در سطح کرمان است.

آخرین عملکرد اتاق کرمان شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته ایران آگروفود ۲۰۲۴ از ۱۹ تا ۲۲ خردادماه بود که برای سی‌ویکمین سال متوالی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شد و ۱۲ شرکت از انجمن غذایی و همچنین اتاق بازرگانی و انجمن خرمای استان کرمان در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

انتهای خبر/ طهماسبی 

 


از کسب رتبه برتر تا تشکیل کارگروه مشترک رفع موانع تولید

منبع:آرمـان
? از کسب رتبه برتر تا تشکیل کارگروه مشترک رفع موانع تولید