از پرداخت میزان خسارت تا بخشودگی بیمه‌های شخص ثالث

در هفته بیمه تازه‌ترین موضوعات مربوط به بیمه بدنه و شخص ثالث را در راستای ترویج انتخاب فرهنگ‌ بیمه اختیاری بررسی کرده‌ایم. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ در راستای ترویج فرهنگ بیمه اختیاری توسط مردم و بالا بردن ضریب نفوذ بیمه در این گزارش ضمن معرفی بیمه بدنه به تازه‌ترین بخشنامه‌هائی که در خصوص […]

در هفته بیمه تازه‌ترین موضوعات مربوط به بیمه بدنه و شخص ثالث را در راستای ترویج انتخاب فرهنگ‌ بیمه اختیاری بررسی کرده‌ایم.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ در راستای ترویج فرهنگ بیمه اختیاری توسط مردم و بالا بردن ضریب نفوذ بیمه در این گزارش ضمن معرفی بیمه بدنه به تازه‌ترین بخشنامه‌هائی که در خصوص بیمه ها لحاظ شده هر خودروئی دچار سانحه و متحمل آسیب‌ شود، به همین جهت، تمامی خریداران خودرو می‌خواهند وسیله نقلیه‌شان را در برابر حوادث انسانی و غیرانسانی بیمه کنند.

بارها شاهد بوده‌ایم که گاهی اصلا رانندگان و راکبان مقصر نیستند و تنها یک حادثه، بلای طبیعی و یا حتی برخورد دیگر خودروها به خودروی پارک شده سبب آسیب به خودروی شخصی و یا سازمانی ما بشود، گرچه چند سالی است که بیمه‌های شخص ثالث و درمان در کشور جایگاه خوبی یافته و مورد استقبال بوده است اما هنوز بیمه بدنه که از اهم واجبات محسوب می‌شود و گاهی حتی یک خسارت کوچک سبب ایجاد هزینه‌های هنگفتی همچون، صافکاری، نقاشی و رنگ را به صاحب خودرو تحمیل می‌کند، هنوز جزو ملزومات اصلی سبد خانوار به حساب نمی‌آید.

بیمه بدنه خودرو چیست؟
بیمه بدنه قرار است هزینه‌های مربوط به خسارت وارد شده به خودرو طرف بیمه‌شده را جبران کند. چه او مقصر تصادف باشد یا خیر. این خسارت می‌تواند در تصادف اتفاق بیافتد یا یک حادثه مثل سقوط درخت روی کاپوت ماشین در طوفان باشد.
درواقع بیمه بدنه مکملی برای بیمه اجباری شخص ثالث است و با تهیه آن خسارت‌های ناشی از هر گونه تصادف، آتش‌سوزی و حتی سرقت که به بدنه خودرو وارد می‌شود؛ برعهده (بیمه‌گر) شرکت بیمه خواهد بود.

همچنین در صورتی که حد پوشش مالی بیمه شخص ثالث مقصر، کافی نباشد؛ برای جبران خسارت می‌توان از محل بیمه بدنه فرد زیان‌دیده، باقی خسارت را دریافت کرد.

پوشش های بیمه بدنه

بیمه بدنه  به دو دسته خسارت‌های کلی و جزیی تقسیم می‌شوند. خسارت‌های کلی یعنی خسارت‌های با میزان آسیب بیش از ۷۰ درصد هستند. 

در خصوص اینکه بیمه بدنه خودرو چه حوادثی را پوشش می‌دهد،  باید گفت:  واژگونی، صاعقه، سقوط، آتش‌سوزی و انفجار، هرگونه تصادف خودرو با ماشین دیگر، جسم ثابت یا حتی متحرک، سرقت خودرو، خسارات ناشی از انتقال خودرو وخسارت وارد شده هنگام تصادف پوشش ۵۰ درصدی (متناسب با قیمت نو وسیله مورد نظر)

البته شرکت‌های بیمه در کنار این موارد، امکانات دیگری را به انتخاب شخص بیمه‌شده در اختیار او قرار می‌دهند.

هرکدام از این پوشش‌های فرعی و اضافی خرید باید به صورت جداگانه خریداری شوند،  یعنی انتخاب هرکدام مبلغی را به قیمت پایه بیمه بدنه خودرو اضافه می‌کنند. 

در راستای فرهنگ ترویج بیمه‌های اختیاری را در خصوص بیمه بدنه توضیح دادیم. 
در خصوص بیمه‌نامه‌های شخص ثالث هم بخشودگی‌هایی صورت گرفته است که همزمان با هفته بیمه است. 

 رئیس صندوق تامین صندوق تامین خسارت‌های بدنی در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان از جزئیات بخشنامه جدید بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خبر داد. 

 محمدصالح معین‌الدینی رئیس صندوق تأمین استان کرمان، با اشاره به موافقت وزیر اقتصاد و رئیس مجمع صندوق تأمین خسارت‌های بدنی گفت: بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم بیمه شخص ثالث موتور سیکلت‌ها و ماشین آلات کشاورزی فاقد بیمه نامه همزمان با روز بیمه (سیزدهم آذر) آغاز می شود و تا ۱۲ دی ماه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین از اجرای بخشودگی ۱۷ روزه برای سایر وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه از ۱۳ آذر تا ۳۰ آذر ماه خبر داد. 

 شایان ذکر است این بخشودگی برای وسایل نقلیه‌ای که اقدام به خرید بیمه نامه شخص ثالث یکساله می‌کنند، قابل اجراست.

با این اوصاف دو مقوله بیمه شخص ثالث و بدنه دو بازوی هم در جهت حفظ سلامت اشخاص و خودروی مورد استفاده است. 

انتهای خبر/طهماسبی




از پرداخت میزان خسارت تا بخشودگی بیمه‌های شخص ثالث

منبع:آرمـان
? از پرداخت میزان خسارت تا بخشودگی بیمه‌های شخص ثالث