از رفسنجان تا کربلا؛ هم‌مسیر زائران اربعین | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان «قسمت نیست! دعوت است…» این تکیه‌کلام یکی از خادمان موکب‌های رفسنجانی در کربلای معلی است. آن‌ها معتقدند روزی‌شان این بوده که به زائران ارباب بی‌غسل‌وکفن خدمت کنند آن‌هم در دمای بالای ۴۵ درجه. اما گرما و سختی برای خادمان گمنام موکب‌های شهرستان رفسنجان چه معنا دارد؟ آن‌ها به عشق آقا اباعبدالله‌الحسین(علیه السلام) بدون‌وقفه […]


نذیر کرمان/کرمان «قسمت نیست! دعوت است…» این تکیه‌کلام یکی از خادمان موکب‌های رفسنجانی در کربلای معلی است. آن‌ها معتقدند روزی‌شان این بوده که به زائران ارباب بی‌غسل‌وکفن خدمت کنند آن‌هم در دمای بالای ۴۵ درجه.

اما گرما و سختی برای خادمان گمنام موکب‌های شهرستان رفسنجان چه معنا دارد؟ آن‌ها به عشق آقا اباعبدالله‌الحسین(علیه السلام) بدون‌وقفه ۱۰ تا ۱۵ روز در موکب‌ها خدمت می‌کنند. از واکس زدن کشف، توزیع آب و شربت تا پخت و طبخ غذا. مدال افتخار نوکری زائران امام حسین(علیه السلام) در اربعین امسال نیز قسمت و روزی موکب‌های رفسنجان بود و الحق که از این راه سربلند بیرون آمدند.

پذیرایی از زائران حسینی با کشک مغزپسته

مسئول موکب امام علی(علیه السلام) منطقه نوق رفسنجان در این رابطه به نذیر کرمان گفت: موکب امام علی(علیه السلام) منطقه نوق رفسنجان از سال ۱۳۹۵ در زمینه پذیرایی از زائران آقا امام حسین(علیه السلام) در مسیر نجف به کربلا عمود ۱۰۹۷ این افتخار را دارد که پذیرای زائران سیدالشهدا باشد.

غلامرضا عباسی افزود: الحمدلله که امسال این توفیق نصیب ما شد که با ۸۵ خادم آقا و پنج خادم خانم در خدمت زائران سیدالشهدا باشیم. روزانه با حدود ۴۰۰۰ صبحانه، ۴۰۰۰ کشک مغز پسته و ۶۰۰۰ نان داغ و کباب داغ از زائران پذیرایی می‌کنیم که کشک مغز پسته به عنوان غذای سنتی رفسنجان مورد توجه زائران قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بحث چای، شربت و دمنوش نیز سعی کردیم ۲۴ ساعته در خدمت زائران باشیم. کلوچه و آجیل نیز به عنوان میان‌وعده بین زائران توزیع شد.

عضو هیات امناء موکب امام علی(علیه السلام) نوق نیز گفت: پذیرایی ما در سال اول در حد آب و چای بود که به لطف خدا و با همت و همراهی مردم منطقه نوقات، از سال ۱۳۹۶ کار پذیرایی از زائران به طور گسترده آغاز شد و پذیرایی در چند بخش چای و دمنوش، بسته‌های آجیل، کشک مغز پسته به عنوان غذای سنتی رفسنجان و منطقه نوقات و نان داغ و کباب داغ انجام گرفت که هر ساله به تعداد آنها افزوده شد.

کریمی یادآور شد: از مردم خیّر و نیک اندیش رفسنجان و منطقه نوقات که در این مسیر ما را همراهی می‌کنند، تشکر می‌کنم.

نوکری ۲۶۰ خادم موکب خاتم‌الانبیاء رفسنجان برای زائران اربعین

مسئول موکب خاتم‌الانبیاء(صلی الله علیه و آله) رفسنجان نیز با بیان این‌که این موکب امسال در صحن امام حسن مجتبی علیه السلام در ورودی باب‌القبله مستقر شد و طبق روال هر سال، در چند بخش مختلف فعالیت کرد، در گفت‌وگو با نذیر کرمان اظهار کرد: در بحث آشپزخانه، قنادی، نانوایی، درمانگاه، فرهنگی و خادمان رختشویخانه که به عنوان موکب شهید آذرباد فعالیت می‌کنند، در کربلا فعالیت داشتیم.

علی میربابایی افزود: اینجا با ۲۶۰ خادم پذیرای زائران پیاده آقا اباعبدالله‌الحسین(علیه السلام) هستیم و روزانه برای صبحانه، ناهار و شام بین ۲۳ تا ۲۵ هزار غذا طبخ و توزیع می‌شود. همچنین بین ۹ تا ۱۰ هزار قرص نان توسط خیریه خبازان رفسنجان پخت می‌شود و در بخش درمانی بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ بیمار ویزیت می‌شود.

وی بیان کرد: امسال با توجه به گرمای شدیدی که وجود داشت، کار کردن دشوار بود اما بچه‌های موکب با عشق و علاقه و همتی که داشتند بیشتر از سال‌های قبل فعالیت کردند و با حرارت و گرمایی که در آشپرخانه‌ها وجود داشت فعالیت کردند که ان‌شاءالله مورد قبول حضرت حق و آقا اباعبدالله‌الحسین(علیه السلام) قرار بگیرد.

مسئول موکب خاتم‌الانبیاء رفسنجان در ادامه گفت: یکی از بخش‌هایی که در موکب ما خدمت می‌کنند رانندگان تریلی‌ها هستند که یک ماه از وقت، زندگی و کار خود می‌گذارند و با تمام سرمایه خود یعنی خودروی خودشان پا در صحنه خدمت به آقا اباعبدالله‌الحسین(علیه السلام) می‌گذارند. از شروع بارگیری تا پایان جمع‌آوری و حمل این محموله و ملزومات موکب به رفسنجان همراه ما هستند.این بزرگواران بزرگترین خدمت را به موکب‌ها می‌کنند. چون هم خودشان و هم سرمایه زندگی‌شان را در این راه می‌گذارند و هیچ کرایه‌ای را هم در این مورد نه از ما گرفتند و نه قبول می‌کنند. ان‌شاءالله عاقبت بخیری نصیب این بزرگواران و خانواده‌های آن‌ها شود و به هر چه که در این راه می‌خواهند برسند.

میربابایی همچنین عنوان کرد: موکب خاتم‌الانبیاء(صلی الله علیه و آله) رفسنجان در نجف هم فعالیت داشته و از سوم صفر در حسینیه امام علی(علیه السلام) نجف طبخ غذا را شروع کردیم و روزانه تا ۱۲ هزار پرس غذا در سه نوبت صبحانه، ناهار و شام طبخ شد و تا ۱۴ صفر در آنجا مستقر بودیم و اسکان در حسینیه را داشتیم.

مسئول موکب خاتم‌الانبیاء رفسنجان در پایان گفت: از خیّرانی که ما را حمایت کردند، از مردم رفسنجان که مثل هر سال به ما اعتماد کردند و واقعاً پشتیبان ما بودند و تمام ملزوماتی که ما داشتیم به همت مردم رفسنجان تهیه شده و در راه خدمت به آقا اباعبدالله‌الحسین(علیه السلام) به کربلا آوردیم ان‌شاءالله امانتدار خوبی برای مردم رفسنجان باشیم و بتوانیم از زائران پیاده سیدالشهدا پذیرایی کنیم.

از میادین اقتصادی تا میدان عاشقی

موکب شهدای شرکت ملی صنایع مس ایران نیز افتخار دارد در مسیر عاشقی، از زائران اربعین حضرت اباعبدالله‌الحسین(علیه السلام) پذیرایی ‌کند.

این موکب که در کربلای معلی مدرسه شیخ مفید مستقر است، خدمات مختلفی از جمله مباحث فرهنگی، طبخ و توزیع غذا، خدمات درمانی و گروه جهادی با حداکثر توان در این موکب به زائران ارائه می‌هد.

طبخ غذا از ۵۰۰۰ پرس آغاز شده و روزانه ۱۴ هزار غذا در سه وعده غذایی توزیع می‎‌شود. اسکان شبانه‌روزی زائران از دیگر خدمات این موکب است. خدمات درمانی این موکب نیز با حداکثر امکانات و توان در حال انجام است.

روزانه ۱۵ هزار زائر امام حسین(علیه السلام) از خدمات این موکب بهره‌مند می‌شوند.

خدمات موکب خیمه‌گاه اهل‌بیت رفسنجان به زائران پیاده اربعین

مسئول موکب خیمه‌گاه اهل‌بیت رفسنجان نیز در خصوص فعالیت این موکب به نذیر کرمان گفت: یکی از مشکلات عراق در اربعین، بحث اسکان است و هر سال که هوا گرم‌تر می‌شود، مشکل اسکان را داریم. موکب خیمه‌گاه اهل‌بیت رفسنجان از سال ۱۳۹۶ فعالیتش را شروع و در کربلا و نجف و عمود ۱۰۹۷ به زائران خدمت‌رسانی خود را آغاز کرد.

رضا حسینی افزود: سال ۱۳۹۶ در کربلا سه محل اسکان داشتیم و از نظر موقعیتی امکان خدمات رختشویخانه، ایستگاه صلواتی، خدمات سلمانی و در عمود ۱۰۹۷ کنار موکب امام علی نوق و در نجف اشرف در صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها) مستقر بودیم.

وی با بیان اینکه تا ۲۱ صفر در صحن عقیله پذیرای زائران هستیم، اضافه کرد: در عمود ۱۰۹۷ کنار برادران نوقی امکانات اسکان و در نجف در قالب ساقی کوثر خدمات اسکان را ارائه می‌دهیم. ضمن این‌که شبانه‌روز ۲۵۰۰ به نفر خواهر و برادر در صحن عقیله خدمات اسکان می‌دهیم.

از رفسنجان تا کربلا؛ هم‌مسیر زائران اربعین

حسینی همچنین به خدمات دیگر موکب از جمله پست امداد و کمک‌های اولیه، تزریقات، مجموعه فرهنگی اشاره کرد.

موکب خیمه‌گاه اهل بیت جزء اولین موکب‌ها در کربلا

امام جمعه بخش نوق که به‌عنوان روحانی تبلیغی موکب خیمه‌گاه اهل بیت(علیهم السلام) رفسنجان در این ایام فعالیت دارد، در گفت‌وگو با نذیر کرمان اظهار کرد: اگر چه پیاده‌روی اربعین از قدیم‌الایام توسط علما مرسوم بود اما به صورت امروزی که یکی از بزرگترین مانورهای شیعیان است، از سال ۱۳۹۵ شکل گرفت.

حجت‌الاسلام عباس فلاحی افزود: موکب خیمه‌گاه اهل بیت از سال ۱۳۹۶ جزء اولین مواکبی بود که در کربلا مستقر شده، بدین ترتیب که سه موکب در کربلا مستقر شد که شامل موکبی از تهران، از یکی شهرستان‌ها و موکب خیمه‌گاه اهل بیت بود.

وی با بیان این مطلب که موکب خیمه‌گاه اهل بیت(علیهم السلام) در کربلا بحث اسکان را عهده‌دار شد و حدود ۳۰۰۰ نفر اسکان دارد، ادامه داد: برنامه‌های منسجمی در موکب وجود دارد. واحد تبلیغات اقدامات خوبی را انجام می‌دهد، دعوت از سخنرانان و مداحان، در ایستگاه صلواتی انواع و اقسام پذیرایی‌ها شامل چای، شربت، دمنوش، آجیل، میان‌وعده انجام می‌شود.

به گفته وی، برگزاری نماز جماعت برای آقایان و خانم‌ها، برگزاری دعای توسل، زیارت آل یاسین، دعای کمیل، دعای ندبه و … از دیگر برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی موکب است.

از رفسنجان تا کربلا؛ هم‌مسیر زائران اربعین

حجت‌الاسلام عباس فلاحی خاطرنشان کرد: در ایران نیز هر چهارشنبه عزیزان خادم موکب خیمه‌گاه اهل بیت جلسه دارند که برنامه‌هایی از جمله برگزاری مراسم، برنامه‌ریزی برای مناسبت‌ها، دیدار با خانواده‌های شهدا، برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار دلها، استقرار موکب در ایام شهادت امام رضا(علیه السلام) در مشهدمقدس را در طول سال در دستور کار خود دارند.

وی یادآور شد: از خیّران و مسئولان شهرستان که موکب را همراهی می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم. کمک‌های موکب از مجموع شهرستان از نوقات، بخش صفائیه، بخش نوق، شهر جوادیه، بخش کشکوئیه، مرکز شهر رفسنجان است و مجتمع مس سرچشمه که بحث تردد و وسایل نقلیه را در اختیار موکب قرار داد.

انتهای پیام


از رفسنجان تا کربلا؛ هم‌مسیر زائران اربعین

منبع: ایـسنا
? از رفسنجان تا کربلا؛ هم‌مسیر زائران اربعین