از خاک تا هویت | خبر کرمان
جیرفت- نذیر کرمان- کودکان امروز اگر جیرفت با تاریخ چند هزار سالهاش را بیشتر بشناسند، بیشک هم برای سایر ایرانیان و نیز جهانیان معرف بهتری خواهند بود و هم در آینده میتوانند موثرتر، از این هویت ملی حمایت کنند. این رویکرد سبب شکل گرفتن ایده ای شده در اجرای طرحی برای عجینتر کردن دانش آموزان […]
جیرفت- نذیر کرمان- کودکان امروز اگر جیرفت با تاریخ چند هزار سالهاش را بیشتر بشناسند، بیشک هم برای سایر ایرانیان و نیز جهانیان معرف بهتری خواهند بود و هم در آینده میتوانند موثرتر، از این هویت ملی حمایت کنند.
این رویکرد سبب شکل گرفتن ایده ای شده در اجرای طرحی برای عجینتر کردن دانش آموزان با تاریخشان در این منطقه بتوان اثربخش ظاهر شود.
موسسهای در همکاری با دانشگاه جیرفت و آموزش و پرورش آغازگر این طرح از سال ۱۴۰۱ بوده اند و هرسال به شیوههای مختلف این طرح را عملیاتی کرده اند.
امسال نیز کارگاه باستان شناسی برای دانش آموزان باهدف حفظ و حراست پایدار از میراث فرهنگی، برای دانش آموزان که میراث بانان آینده محسوب میشوند در جیرفت اواخر اسفند برگزار شد. برنامه ای که در صورت تداوم در این منطقه و سایر نقاط ایران می تواند بسیار مفیدتر باشد.
حمید عزیزی کارشناس باستان شناسی و استاد دانشگاه در این زمینه گفت: به نظر میرسد به دلیل ذات استدلالی باستان شناسی در تحلیل مواد فرهنگی، بتوان قوه استدلال و تحلیل دانش آموزان را تقویت کرد و بسیار خوشحالیم که برای آیندهداران میراثفرهنگی گام موثری برمیداریم.
وی افزود: می توان از طریق انجام برخی فعالیت ها به صورت گروهی در موزه یا در محل سایت باستان شناسی، حس مشارکت و کار گروهی را در بین دانش آموزان ارتقا بخشید.
عزیزی بیان کرد: در نهایت با توجه به آشنا شدن دانش آموزان با میراث فرهنگی و اهمیت آن، می توان با آموزش صحیح به آنها، حس هویت، تعلق و وابستگی به میراث شهرشان را در آنها ارتقا بخشید که این مورد می تواند در حفظ و حراست پایدار از میراث فرهنگی اثرگذار باشد.
وی اضافه کرد: در راستای تفاهمنامه منعقده بین دانشگاه جیرفت و آموزش پرورش و همچنین اهمیت این موضوع برای قشر دانش آموزی، از سوی اینجانب پیشنهادی به دانشگاه ارائه شد و مورد تایید قرار گرفت که هدف اصلی، آگاهی بخشی در زمینه میراث فرهنگی و باستان شناسی به دانش آموزان است.
از موزه تا تپه باستانی کُنارصندل
مدیر موسسه فرهنگی و هنری پدیده سخن و مجری طرح گردشگری کودک در جیرفت هم به خبرنگار ایرنا گفت: طرح گردشگری کودک برای دانش آموزان اهمیت فراوان و فواید متعددی دارد.
مژگان سنجری بیان کرد: روزهای سه شنبه و چهارشنبه کارگاه آموزشی باستان شناسی برای دانش آموزان در مدارس دوره دوم دبستان دخترانه و پسرانه سما با حضور حمید عزیزی استاد دانشگاه جیرفت برای بیش از ۲۰۰ دانش آموز برگزار شد.
وی افزود: این طرح در جنبه های مختلف از جمله جنبه آموزشی و شناختی، از نظر اجتماعی و عاطفی و نیز جنبه فرهنگی و هویتی بررسی و اجرا می شود.
سنجری گفت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون تمامی بخش هایی که این طرح را اجرا کردیم با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.
مدیر موسسه فرهنگی هنری پدیده سخن ادامه داد: در بخش آموزشی این طرح، گروه باستان شناسی دانشگاه جیرفت توسط اساتید برجسته دانشگاهی برای دانش آموزان کارگاه های آموزشی برگزار شده است.
سنجری افزود: تاکنون بخش های مختلفی از طرح گردشگری کودک را در جیرفت اجرا کردیم از جمله، جشنواره بادبادکها در شهر قدیم جیرفت، اجرای برنامه گردشگر کودک در موزه جیرفت، اجرای برنامه میراثبان در تپه باستانی کنارصندل و حضور دانش آموزان در محوطه باستانی کنارصندل، بازدید از موزه در مناسبت های مختلف و همچنین آموزش در زمینه میراث فرهنگی و باستان شناسی برای دانش آموزان در مدارس انجام شده است.
پلی به سوی حس هویت و تعلق
عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه جیرفت هم به خبرنگار ایرنا گفت: آشنایی کودکان و نوجوانان با باستان شناسی، میراث فرهنگی و آموزش صحیح آنان، زمینه را برای ارتقای حس هویت و تعلق به سرزمینشان فراهم می کند و در نهایت به حفظ و حراست میراث فرهنگی در درازمدت منجر خواهد شد.
میثم شهسواری افزود: باستان شناسان می توانند در ارتباط با مدارس، کمک شایانی برای تغییر ذهنیت و دیدگاه دانش آموزان به مقوله میراث فرهنگی داشته باشند.
وی ادامه داد: باستان شناسی در دهه های اخیر تلاش کرده است تا با تعریف مبانی جدید، عموم جامعه را در تحقیقات باستان شناسی، به عنوان مخاطب مشارکت دهد، به گونه ای که نتایج حاصل از مطالعات باستان شناسی برای زندگی جوامع امروز نیز نتیجهبخش باشد.
شهسواری اضافه کرد: در سال های اخیر عواملی همچون حس هویت، تعلق به مکان و احساس خوشایند از زندگی در جامعه، به عنوان مولفه های مهم در رفاه اجتماعی جوامع در نظر گرفته شده است که در این راستا میراث فرهنگی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی به عنوان مقوله ای فرهنگی با اثرگذاری اجتماعی، قادر به ایجاد هویت جمعی و فردی، احساس تعلق به مکان و جامعه، مسئولیت پذیری در قبال جامعه و افزایش انسجام اجتماعی است.
این استاد دانشگاه افزود: در این میان با آموزش مفاهیم میراث فرهنگی و باستان شناسی به دانش آموزان به صورت هوشمند و عملی می توان علاوه بر ایجاد علاقه و جذابیت در یادگیری تاریخ و میراث فرهنگی، حس هویت، مکان، تعلق و در نهایت حس خوشایند از زندگی در جامعه را در بین آنان توسعه بخشید.
به گزارش ایرنا تپهها و محوطه باستانی کنارصندل، بقایای یکی از کهنترین مراکز شهرنشینی دنیای باستان به شمار میروند؛ قدمت این منطقه باستانی در نزدیکی شهر جیرفت واقع در جنوب استان کرمان تا چهار هزار و ۶۰۰ سال پیش تخمین زده میشود و از ارزش بالایی از نظر میراث فرهنگی برخوردار است.
طی این کاوشها بخشهای قابلتوجهی از دژ حاکمنشین که در مرکز این شهر باستانی قرار داشته است، فضاهای مسکونی و کارگاهی، کورههای ذوب مس و یک معبد آشکار شده است.
جیرفت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.


از خاک تا هویت
منبع: نذیر کرمان
? از خاک تا هویت
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0