از تولید پنل‌های خورشیدی تا خودوری برقی

استان کرمان در دولت سیزدهم شاهد رشد چشمگیری در پروژه‌های توسعه‌ای خود در بخش معادن و صنایع بوده است. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» استان کرمان امروز شاهد است، دستاوردهایی که با تمرکز بر توان داخلی، سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی این مرز و بوم و همچنین دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم، […]



استان کرمان در دولت سیزدهم شاهد رشد چشمگیری در پروژه‌های توسعه‌ای خود در بخش معادن و صنایع بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» استان کرمان امروز شاهد است، دستاوردهایی که با تمرکز بر توان داخلی، سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی این مرز و بوم و همچنین دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم، امروزه توانسته بخشی از مشکلات کشور و مردم کرمان را رفع کند.

در دولت سیزدهم اجرای پروژه های بزرگی همچون بزرگ‌ترین شرکت تولید ماشین‌آلات فوق سنگین با سرمایه ۱۸۰ میلیون یورویی و همچنین بزرگ‌ترین ظرفیت تولید پنل‌های خورشیدی در خاورمیانه با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ هزار میلیارد ریال و تولید سالانه سه هزار مگاوات پنل، اشتغالزایی بیش از ۶ هزار نیروی انسانی را به همراه داشته است.

طرح مهم بندرخشک جنوب شرق ایران، احداث نخستین شهرک تخصصی انرژی خورشیدی کشور در شهرستان بافت و انتقال آب خلیج فارس با سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از دیگر طرح‌های استان کرمان در ۲ سال گذشته بود که در دولت سیزدهم نیز رنگ اجرایی یافت.

اجرای این طرح‌های بزرگ و دیگر پروژه‌های کوچک و متوسط، همچنین اجرای بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه تنها در شهرستان کرمان افزون بر رفع چالش‌های اساسی استان، اشتغال و خودکفایی و رفع مشکلات معیشتی را برای مردم این سامان به همراه خواهد داشت.

 خدمات دولت سیزدهم به مردم کرمان تمامی ندارد و اجرای ابر پروژه‌های فولادی و انرژی‌های تجدیدپذیر که آماده بهره‌برداری هستند، گواه از این موضوع دارد.

سیزده پروژه بزرگ اقتصادی استان تا انتهای خردادماه به بهره‌برداری خواهند رسید که ۱۱ عدد آن در سطح ملی است و سه عدد دیگرش در سطح استانی است.

اولین پروژه، احداث بخش خردايش کارخانه تغليظ مس دره‌زار که با عنوان سنگ خرد‌شده با دانه‌بندی mic ۸۰/۷۵P و عيار متوسط ۰.۳۸درصد است و پیش‌بینی ظرفیت تولید بیش‌از ۱۰ هزار تنی را به صورت اسمی به ‌ثبت رسانده است، این پروژه با اعتباری بالغ‌ بر  هزار میلیارد و ۱۰۷ میلیون تومان برای اشتغال ۲۰۰ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۳۹ میلیون یورویی توسط صنایع ملی مس ایران درحال اجراست.

 احداث بخش فلوتاسيون کارخانه تغليظ مس دره‌زار کرمان دومین پروژه‌است که توسط مس سرچشمه برای  تولید کنسانتره مس سولفيدی با عيار ۲۶ درصد را به ظرفیت اسمی  ۱۴۳ هزار تن و با اعتبار ۲۹۲ میلیارد تومان و سرمایه ۴۶ میلیون یوریی برای اشتغال ۲۰۰ نفر در حال اجراست.

سومین پروژه، احداث کارخانه تغليظ معدن مس درآلو کرمان در شهرستان رابر و بردسير است که  کنسانتره مس سولفيدی با عيار ۲۴.۵ درصد را با ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار تن در سال و با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال ۲ هزار نفر به ‌زودی به‌بهره‌برداری رسید.

 احداث احياء مستقيم شماره ۲ مجتمع فولاد کرمان چهارمین پروژه‌ای که در شهرستان بافت است و تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید  ۸۰۰ هزار تن در سال با سرمایه‌گذاری ریالی ۳۳۲ میلیارد و ارزی ۱۶۱ یوریی برای اشتغال  ۳۰۰ نفر را در حال اجرا دارد.

پنجمین پروژه شرکت جهان فولاد سيرجان و کارخانه احياء دو سيرجان است که تولید آهن اسفنجی را با ظرفیت یک میلیون تن با سرمایه‌گذاری ریالی ۲هزار و ۴۹۳ و ارزی ۳۰ میلیون یورویی برای ۳۰۰ نفر بعد از بهره‌برداری اشتغال ایجاد خواهد کرد.

ششمین پروزه متعلق به احداث کارخانه احيا مستقيم ۱/۷ میلیون تنی مگامدول جهان فولاد سیرجان که شامل طرح توسعه است و برای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت اسمی ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری ریالی ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی و ارزی ۴۱ میلیون یورویی قرار است برای ۵۰۰ نفر اشتغال نیز ایجاد کند.

هفتمین پروژه بهبود کيفيت محصول کارخانه پليکام خط چهار کرمان سيرجان است که تولید فيلتر کيک کنسانتره را در طرح توسعه خود دارد که با ظرفیت اسمی ۶۵۰ هزار تن در سال و سرمایه‌‌گذاری ریالی ۲۴۵ میلیارد تومانی و ارزی ۳۲ میلیون یورویی برای ۲۵۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد و این طرح توسط گل گهر سیرجان درحال اتمام است.

احداث واحد آب‌گيری و فيلتراسيون باطله کارخانه‌های کنسانتره خطوط ۵ و ۶ و۷ در فاز دو  که هشتمین پروژه است و توسط گل‌گهر سیرجان با عنوان «بازچرخانی آب» با ظرفیت ۴۵۰ مترمکعب در سال با سرمایه‌گذاری ریالی ۲۵۰ میلیارد تومان، ۱۸ میلیون یورو و اشتغال ۲۰۰ نفر درحال انجام است که به‌زودی برای بهره‌برداری آماده افتتاح خواهد شد.

فلوتاسيون سرباره سرچشمه رفسنجان که برای تولید کنسانتره مس با ظرفیت اسمی ۷۲ هزار تن و سرمایه‌گذاری ریالی ۶۰۰ میلیارد تومانی و ارزی ۱۶ میلیون یورویی برای ۱۸۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد دیگرپروژه ای است که در سطح استانی قرار است به ‌بهره‌برداری برسد.

نيروگاه خورشيدی گلگهر کرمان سيرجان سيرجان توليد برق، توليد اکسيژن توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و  تولید آهن اسفنجی سه پروژه مهم در سطح استان هستند که  جمعا برای ۱۹۵ نفر اشتغال ایجاد خواهند کرد.

آخرین پرويه استانی نیز متعلق به شرکت خودروسازی بم است که برای تولید خودروی برقی طرح توسعه خود را آغاز کرده است و با تولید ۵ هزار دستگاه و سرمایه اولیه ریالی ۵۰ میلیارد تومان و ارزی ۱۷ میلیون یورویی قرار است برای ۲۵ نفر اشتغال ایجاد کند.

تمام طرح‌هایی که مطرح شد مستند بوده و براساس این گزارش در چله خدمت این پروژه‌ها که زمان‌بندی آن‌ها در سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد و برای بهره‌برداری افتتاح خواهند شد.

انتهای خبر/ طهماسبی


از تولید پنل‌های خورشیدی تا خودوری برقی

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? از تولید پنل‌های خورشیدی تا خودوری برقی