از تعداد داروخانه‌های رفسنجان و انار تا توضیح درباره کمبود انسولین | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان  معاون غذا و داروی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی رفسنجان با تشریح آخرین وضعیت داروخانه‌ها در رفسنجان و انار، درباره کمبود انسولین در شهرستان توضیح داد و با هشدار درباره مصرف خودسرانه دارو، از شهروندان خواست به تبلیغات دارو در فضای مجازی اعتماد نکنند. دکتر مهسا حسنی‌پور در گفت‌وگو با نذیر کرمان اظهار کرد: حرفه داروسازی […]



نذیر کرمان/کرمان  معاون غذا و داروی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی رفسنجان با تشریح آخرین وضعیت داروخانه‌ها در رفسنجان و انار، درباره کمبود انسولین در شهرستان توضیح داد و با هشدار درباره مصرف خودسرانه دارو، از شهروندان خواست به تبلیغات دارو در فضای مجازی اعتماد نکنند.

دکتر مهسا حسنی‌پور در گفت‌وگو با نذیر کرمان اظهار کرد: حرفه داروسازی را می‌توانیم قلب تپنده عرصه سلامت بدانیم و مسئولیت مهمی که داروسازان در تأمین پایدار دارو، عرضه و توزیع دارو به عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه این قشر یک زنجیره مهم در درمان بیماران به‌شمار می‌روند، افزود: داروسازان خدمات تخصصی و حرفه‌ای خود را در چارچوب تعهدات حرفه‌ای و قوانین در سطوح مختلف انجام می‌دهند. به‌طور مثال داروسازانی که در بیمارستان یا داروخانه‌های شهری و روستایی فعالیت می‌کنند و خدمات داروسازان در دانشگاه‌ها و همچنین داروسازانی که در صنعت دارو فعالیت دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان بیان کرد: افتخار می‌کنم که تنها کارخانه داروسازی جنوبشرق کشور در رفسنجان قرار دارد و امیدوارم با حمایت مسئولان شهرستان در سال جاری و سال آینده بتواند محصولات نهایی دارویی و مکمل خود را ارتقا دهد.

فعالیت ۶۹ داروخانه در رفسنجان و انار

معاون غذا و داروی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به وضعیت داروخانه‌ها در شهرستان‌های رفسنجان و انار، عنوان کرد: سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تعداد ۶۳ داروخانه داشتیم و تا مردادماه ۱۴۰۳ تعداد ۶۹ داروخانه در رفسنجان و انار فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۹ داروخانه شبانه‌روزی، ۹ داروخانه روستایی، ۱۵ داروخانه به‌صورت نیمه‌وقت فعالیت دارند، پنج داروخانه در منطقه نوق فعال هستند، ۶ داروخانه در انار فعالیت دارند و دو داروخانه نیز در منطقه کشکوئیه در حال خدمات‌رسانی هستند.

حسنی‌پور ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۸۰ بازرسی از مجموعه داروخانه‌ها داشتیم و به بیش‌از ۶۰ مورد شکایت دارویی رسیدگی شد. از فروردین‌ماه امسال تاکنون ۲۵۰ مورد بازرسی از داروخانه‌ها صورت گرفته و به بیش‌از ۵۰ مورد شکایت دارویی رسیدگی شده است. بازرسی‌ از داروخانه‌ها در حیطه حضور مسئول فنی داروساز در داروخانه، روند نسخه‌پیچی، جلوگیری از آزادفروشی و گرانفروشی، اتصال به سامانه‌های سازمان غذا و دارو و سازمان‌های بیمه‌ای است.

وی بیان کرد: با توجه به آنالیز بازرسی‌ها، در وضعیت مطلوبی به‌سر می‌بریم و داروسازان با تمام چالش‌هایی که با آن مواجه هستند از جمله کمبود نقدینگی، عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، همکاری خیلی خوبی با ما دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی رفسنجان در ادامه با بیان این‌که مصرف خودسرانه دارو مشکلات زیادی را برای مردم به‌همراه دارد، تصریح کرد: با توجه به این‌که به فصل پاییز نزدیک می‌شویم، تقاضا دارم همشهریان از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنند چون باعث ایجاد عوارض، تداخلات و مقاومت‌های میکروبی می‌شود. برخی از مردم داروهای نسخه‌ای را بدون نسخه از داروخانه‌ها طلب می‌کنند و داروخانه حق دادن داروهای نسخه‌ای از جمله داروهای آرام‌بخش، اعصاب و خواب‌آور را به‌صورت آزاد به مردم ندارد.

هشدار درباره عوارض مصرف دارو با تبلیغات فضای مجازی

وی با ‌اشاره به اعتماد برخی از هموطنان به توصیه‌های دارویی در فضای مجازی، یادآور شد: بالای ۸۰ درصد این توصیه‌ها علمی نیست و ما شاهد مراجعه همشهریانی هستیم که عوارض جدی برایشان در این رابطه برای آن‌ها در زمینه چاقی، لاغری و ترک اعتیاد اتفاق افتاده و این سبب شده که عارضه‌هایی مانند پوکی استخوان شدید و یا ناباروری برای فرد رخ دهد و حتی منجر به بستری شدن در بیمارستان شود. بنابراین تقاضا می‌کنم به هیچ‌وجه به فضای مجازی برای گرفتن دارو اعتماد نکنند.

حسنی‌پور در ادامه تأکید کرد: شهروندان برای تهیه دارو فقط به داروخانه‌ها مراجعه کنند. عطاری‌ها، آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها محل تهیه دارو نیستند و داروهایی که در برخی باشگاه‌ها ارائه می‌شود، می‌تواند عوارض جدی برای جوانان ایجاد کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی رفسنجان در خصوص کمبود انسولین در شهرستان و کشور، اظهار کرد: متأسفانه در خصوص انسولین‌های قلمی از جمله «نوومیکس» طی دو سه ماه اخیر چالش‌ها و مشکلات زیادی داشتیم. به این علت که با کمبود جهانی، کشوری، استانی و شهرستان مواجه شدیم. سهمیه‌ها به نصف رسیده و همین مقدار هم به‌صورت قطره‌چکانی توزیع می‌شود و هر هفته تعداد محدودی انسولین «نوومیکس» در اختیار ما قرار می‌گیرد. بنابراین مشکلات زیادی برای بیماران دیابتی شهرستان به وجود آمد.

وی ادامه داد: از معاونت درمان دانشگاه، متخصصان داخلی و غدد تقاضا کردیم که به این کمبود اشراف کامل داشته باشند و از سویی از بیماران تقاضا کردیم با مراجعه به پزشکان خود از انسولین‌های جایگزین استفاده کنند تا مشکل برطرف شود.

به گفته وی، کسب رنبه کشوری در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو در سال جاری، کسب رتبه برتر کشور در زمینه آزمایشگاه کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی، افزایش میزان آموزش‌ها برای اصناف، دریافت تائیدیه سازمان بهداشت جهانی در آزمایشگاه‌ها از جمله دستاوردهای سازمان غذا و داروی علوم پزشکی رفسنجان بوده که پیرو این تائیدیه سه دستگاه بسیار گرانقیمت از محل بانک جهانی به آزمایشگاه کنترل غذا و دارو منتقل شد و این دستگاه‌ها در زمینه شناسایی و کنترل مواد خوراکی، مواد دارویی و آرایشی برای شهرستان نقش داشته باشند.

حسنی‌پور همچنین به افزایش کشفیات حوزه قاچاق دارو و لوازم آرایشی در شهرستان اشاره و بیان کرد: در سال گذشته بیش‌از ۳۰۰ مورد بازرسی انجام و بیش‌از ۹۰۰۰ قلم کالای غیرمجاز کشف و توقیف شد.

انتهای پیام


از تعداد داروخانه‌های رفسنجان و انار تا توضیح درباره کمبود انسولین

منبع: ایـسنا
? از تعداد داروخانه‌های رفسنجان و انار تا توضیح درباره کمبود انسولین