ارتقای سواد رسانه در جامعه نیازمند کار جهادی و انقلابی است

امروز به مانند سال‌های نخست انقلاب که گروه‌های جهادی، به ارائه خدمات انقلابی و فوری به مردم می‌پرداختند در عرصه تبیین و آگاهی‌بخشی و ارتقای سواد رسانه در جامعه نیازمند کار و حرکتی جهادی هستیم. به گزارش فت فتو؛ رسانه در جهان امروز نقشی بسیار فراتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد دارد. رسانه با برخورداری از […]

امروز به مانند سال‌های نخست انقلاب که گروه‌های جهادی، به ارائه خدمات انقلابی و فوری به مردم می‌پرداختند در عرصه تبیین و آگاهی‌بخشی و ارتقای سواد رسانه در جامعه نیازمند کار و حرکتی جهادی هستیم.

به گزارش فت فتو؛ رسانه در جهان امروز نقشی بسیار فراتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد دارد. رسانه با برخورداری از ظرفیت بی‌نظیر ارتباطی و به کار گرفتن حواس اصلی مخاطبان و توانایی بهره‌گیری از همه ابزارهای ممکن و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، در تعیین معادلات جهانی نقشی بی‌نظیر ایفا می‌کند.

بررسی حوادث اخیر کشور، نشان‌دهنده عرصه «جنگ ترکیبی» تمام‌عیار نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی ایران در چندماه گذشته است که در این جنگ ترکیبی، «جنگ شناختی» بیشتر نمود پیدا کرده است؛ چراکه شاهدیم، دشمنان از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی، اهداف خود را پیش برده و ضمن تحریف حقایق، روایت‌ها را به نفع خود تغییر داده و همچنان جای جلاد و شهید را باهم عوض می‌کنند و بسیاری از فریب‌خوردگان در این حوادث نیز اعتراف کرده‌اند که تحت تأثیر رسانه‌ها و فضای مجازی بوده‌اند.

بدون‌شک اگر افکار عمومی جامعه بخواهد در برابر حملاتی که علیه اعتقادات و آرمان‌های این مرز و بوم در رسانه‌ها و فضای مجازی صورت می‌گیرد، آگاه‌تر شود و به‌عبارتی صریح‌تر، هرگونه اظهار نظر بی‌اساس، تحریف، شایعه و دروغ، فضای جامعه را ملتهب نکند؛ بایستی «سواد رسانه‌ای» در جامعه بالا رود؛ بنابراین «سواد رسانه‌ای» باید به‌عنوان یکی از عرصه‌های «جهاد تبیین» قرار گیرد.

آشکار است جمهوری اسلامی ایران با گفتمان مرکزی انقلاب، بیش از هر تفکر دیگری در معرض هجمه تصویرسازی‌های نادرست و بی‌بنیاد و مغرضانه جهان غرب است، اگرچه در این میان نباید از سستی و آسیب‌های برخی جریان‌های رسانه‌ای داخلی که خودآگاهانه یا به شکل ناخودآگاه شکل می‌گیرد نیز غفلت کرد. در چنین شرایطی، توسعه قدرت تبیین به‌ویژه در حوزه رسانه و فضای مجازی یک الزام اساسی است.

بر این اساس و با اتکا به سخن مقام معظم رهبری و حساس بودن موقعیت زمانی، نیازمند توسعه قدرت تبیین در عامه مردم با رویکردی جهادی هستیم. امروز همچون سال‌های نخست انقلاب که گروه‌های جهادی، در ضعف ساختارهای رسمی به ارائه خدمات انقلابی و فوری به مردم می‌پرداختند در عرصه تبیین و آگاهی‌بخشی و پاسخ به سوالات و پرسش‌ها و همچنین ارتقای سواد رسانه در جامعه نیازمند حرکتی جهادی هستیم.

همچنین، تربیت و به‌کارگیری تبیین‌گرانی که خود از «سواد رسانه‌ای» بالایی برخوردار هستند نیز از بایسته‌های «جهاد تبیین» در زمینه «سواد رسانه‌ای» است.

در این راستا نیز ضرورت دارد که با بهره‌گیری از «کار جهادی»، ابتدا کسانی که در زمینه «سواد رسانه‌ای» از دانش بالایی برخوردار هستند را سازماندهی و از ظرفیت آن‌ها بهره برد.

دوم آن‌که با استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی اعم از روحانیون، بسیجیان، دانشجویان، اهالی رسانه و… به تربیت تبیین‌گر پرداخت؛ در این صورت می‌توان با تشکیل و سازماندهی یک شبکه منسجم، یک حرکت جهادی و انقلابی را در راستای افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه، رقم زد.

انتهای پیام/عباسزاده




ارتقای سواد رسانه در جامعه نیازمند کار جهادی و انقلابی است

منبع:آرمـان
? ارتقای سواد رسانه در جامعه نیازمند کار جهادی و انقلابی است