ارتش یمن؛ بزرگ‌ترین چالش دریایی آمریکا از جنگ دوم جهانی

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ به «شدیدترین مبارزه» نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ دوم جهانی تبدیل شده است. به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا درگیری آمادگی برای مبارزه احتمالی با شوروی و بعد از آن با روسیه و چین در آبراه‌های بین‌المللی آماده می‌شد. […]



خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ به «شدیدترین مبارزه» نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ دوم جهانی تبدیل شده است.

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا درگیری آمادگی برای مبارزه احتمالی با شوروی و بعد از آن با روسیه و چین در آبراه‌های بین‌المللی آماده می‌شد.

آسوشیتدپرس نوشته با وجود این، نیروی دریایی آمریکا اکنون به‌جای آنکه درگیر مبارزه با یک قدرت جهانی شود خودش را گرفتار مبارزه با «گروهی در سایه» در یمن می‌بیند.

سران و کارشناسان نیروی دریایی آمریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس می‌گویند عملیات تحت رهبری آمریکا علیه «حوثی‌ها» (انصارالله) که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه بر آن سایه افکنده به شدیدترین مبارزه دریایی‌ای تبدیل شده که نیروی دریایی ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم با آن مواجه بوده است.

این مبارزه نیروی دریایی آمریکا را در مبارزه‌ای با گروهی قرار می‌دهد که زرادخانه تسلیحاتی‌اش از سلاح‌های سبک و خودروهای وانت به ذخایری تمام‌نشدنی از پهپاد، موشک و سلاح‌های دیگر رسیده است.

آسوشیتدپرس نوشته یمنی‌ها از ماه نوامبر به این سو بیش از ۵۰ کشتی را هدف قرار داده‌ و موجب کاهش تردد دریایی در این کریدور حیاتی در دریای سرخ شده‌اند.

ارتش یمن از نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرده برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی اجازه عبور از دریای سرخ را نخواهد داد. آسوشیتدپرس نوشته تمامی نشانه‌ها حاکی از آن است که جنگ غزه ادامه خواهد داشت و تشدید خواهد شد و موجب خواهد شد ملوان‌های آمریکایی، متحدان آن‌ها و کشتی‌هایشان در معرض خطر بیشتر قرار گیرند.

اریک بلومبرگ، یکی از فرماندهان کشتی «یو‌اس‌اس لابون» هنگام بازدید از کشتی جنگی خود در دریای سرخ به آسوشیتدپرس گفت: «فکر نمی‌کنم مردم واقعاً متوجه باشند کاری که ما انجام می‌دهیم تا چه اندازه خطرات مرگباری دارد و کشتی‌ها با چه مخاطراتی مواجهند.»

چند ثانیه برای اقدام

آسوشیتدپرس نوشته شدت درگیری‌ها را می‌توان از ناوشکن «آرلیه بورکه-کلاس» متوجه شد. در آن‌جا رنگ مربوط به لانچر موشک این ناوشکن به‌دلیل شلیک‌های متعدد موشک سوخته و از بین رفته است. ملوان‌ها در این ناوشکن گاهی تنها چند ثانیه وقت دارند تا شلیک موشک توسط نیروهای انصارالله را اعلام کنند، با کشتی‌های دیگر ارتباط بگیرند و به‌سمت موشک‌هایی که نزدیک سرعت صوت حرکت می‌کنند شلیک کنند.

ملوان «دیوید رو» که مسئولیت نظارت بر موشک‌های هدایت‌شونده را بر عهده دارد گفت: «اینجا هر روز و هر ساعت وضع همین است. بعضی از کشتی‌هایمان هفت ماه است که اینجا هستند و دارند همین کار را انجام می‌دهند».

آسوشیتدپرس مدعی شده در روز ۹ ژانویه در یک دور درگیری کشتی‌های آمریکایی و جنگنده‌های F/A18 آمریکا در روی ناو هواپیمابر «آیزنهاور» ۱۸ فروند پهپاد، دو موشک کروز ضدکشتی و یک موشک بالیستیک شلیک شده از سوی یمنی‌ها را ساقط کردند.

نیروی دریایی آمریکا در دهه ۱۹۸۰ در خلال «جنگ نفت‌کش‌ها» در خلیج فارس شاهد دوره‌هایی از مبارزه‌های دریایی بود، اما درگیری‌ها در آن زمان به برخورد کشتی‌ها به مین‌های دریایی محدود بود. این در حالی است که یمنی‌ها به صورت مستقیم به کشتی‌ها و ناوها حمله می‌کنند.

«برایان کلارک»، از فرماندهان سابق زیردریایی نیروی دریایی آمریکا که در حال حاضر از کارشناسان اندیشکده هادسون است می‌گوید: «این به کلامی ساده و بی‌تردید طولانی‌ترین مبارزه‌ای است که نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم شاهد آن بوده است.»

وی اضافه کرد: «به نوعی می‌شود گفت که ما در آستانه وضعیتی قرار داریم که حوثی‌ها بتوانند حملاتی ترتیب دهند که ایالات متحده هر بار توانایی متوقف کردن آن را نداشته باشد».

اعتراف جدید

این فرمانده سابق آمریکایی تأکید کرد: «اگر اجازه دهیم این وضعیت ادامه پیدا کند حوثی‌ها قابل‌تر، بامهارت‌تر و با تجربه‌تر خواهند شد.»در همین حال، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی جدید اعتراف کرده ائتلاف دریایی تحت رهبری واشنگتن موسوم به «عملیات نگهبان رفاه» که برای پاسخ به حملات انصارالله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ راه‌اندازی شده به اهداف خود دست نیافته است.

این سازمان که جزئی از وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی واشنگتن محسوب می‌شود در جدیدترین گزارش خود که پنجشنبه منتشر شد از انصارالله به‌عنوان «تهدید رو به رشد» یاد و خاطرنشان کرده حملات این گروه در دریای سرخ ۳۰ شرکت بزرگ انرژی و کشتی‌رانی را وادار به تغییر مسیر خود در دریا کرده است. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا خاطرنشان کرده که دسامبر ۲۰۲۳ به این سو عبور کشتی‌های باری از دریای سرخ با کاهش ۹۰ درصدی مواجه شده و کشتی‌ها مسیرهای دورتر و پرهزینه‌تری در اطراف آفریقا را به‌عنوان جایگزین انتخاب کرده‌اند.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در این گزارش تصریح کرده در فاصله بین نوامبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ دست‌کم ۴۳ مورد از حملات انصارالله به کشتی‌ها را در دریای سرخ و خلیج عدن شناسایی کرده است. این گزارش تصریح کرد که سوخت اضافی برای هر سفر اضافی در اطراف آفریقا حدود ۱ میلیون دلار افزایش داشته است.

خطر از زمین و هوا

آسوشیتدپرس نوشته مخاطرات در این‌جا تنها محدود به آب‌ها نیست. ائتلاف تحت رهبری آمریکا حملات هوایی متعددی را برای هدف قرار دادن مواضع یمنی‌ها انجام داده است. ماروین اسکات از فرماندهان آمریکایی در ناو آیزنهاور گفته که خدمه هوایی این ناوشکن اقدام به پرتاب بیش از ۳۵۰ بمب و شلیک ۵۰ موشک به سمت مواضع یمنی‌ها کرده‌اند.

با وجود این، یمنی‌ها هم به‌طور مکرر پهپادهای ریپر ام‌کیو-۹ آمریکایی را با شلیک موشک‌های سطح به هوا ساقط کرده‌اند. اسکات گفت: «حوثی‌ها توانمندی‌هایی در موشک‌های سطح به هوا دارند که ما آن‌ها را تضعیف کرده‌ایم اما این توانمندی‌ها هنوز وجود دارند و آن‌جا هستند.

بن‌بست جنگی

عده‌ای در داخل آمریکا به دولت بایدن انتقاد می‌کنند که چرا حملات شدیدتری را علیه مواضع انصارالله در یمن انجام نداده است. آسوشیتدپرس نوشته این مسئله چند دلیل دارد. نخست‌ اینکه آمریکا به طور غیرمستقیم در تلاش است به ویژه بعد از حملات موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی تنش‌ها با تهران را پایین نگاه دارد.

دلیل دیگر به خود یمنی‌ها مربوط می‌شود. طبق نوشته آسوشیتدپرس این گروه توانسته در جنگ گسترده‌تری با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی جنگ را به بن‌بست بکشاند.

در حالی که آمریکا و شرکای اروپایی در دریای سرخ حضور دارند عربستان سعودی که به دنبال توافق صلح با انصارالله است سکوت اختیار کرده است. علاوه بر این، برخی گزارش‌ها حاکی است که عده‌ای از کشورها در منطقه خاورمیانه از آمریکا خواسته‌اند از خاک آن‌ها برای حمله به انصارالله استفاده نکند.

سلاح‌های ارزان؛ دردسر گران

سلاح‌های ارزان یمنی‌ها و هزینه‌های هنگفتی که آمریکا برای مقابله با آن‌ها می‌دهد از جمله دیگر چالش‌های مهم پنتاگون در این نبرد دریایی است. در حال حاضر، ارتش آمریکا و برخی از دیگر کشورها از مهماتی که چندین میلیون دلار ارزش دارند برای سرنگون کردن سیستم‌های پرنده بدون سرنشینی استفاده می‌کنند که به وسیله قطعات در دسترس با هزینه‌های بسیار کمتر ساخته می‌شوند.

«بیل لاپلانت»، مسئول اصلی خریدهای تسلیحاتی برای پنتاگون چند هفته پیش در یک جلسه مجلس سنا گفت: «اگر ما داریم یک پهپاد ۵۰ هزار دلاری را با موشک ۳ میلیون دلاری سرنگون می‌کنیم این از لحاظ معادلات هزینه‌ای خوب نیست».

وی اضافه کرد: «تکنولوژی‌ها هر هفته عوض می‌شوند و تاکتیک‌ها در حال تغییرند و مبارزه‌ای دائمی در این زمینه در جریان است.»پایگاه آکسیوس چند وقت پیش گزارش داده بود نیروی دریایی آمریکا در ۶ ماهی که در حال گشت‌زنی در منطقه است نزدیک به ۱ میلیارد دلار مهمات هزینه کرده است.

منبع: فارس

انتهای خبر/م


ارتش یمن؛ بزرگ‌ترین چالش دریایی آمریکا از جنگ دوم جهانی

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? ارتش یمن؛ بزرگ‌ترین چالش دریایی آمریکا از جنگ دوم جهانی