ادویه‌‌های مشتری‌پسند در افغانستان و ایران تولید می‌کنیم

فت فتو ـ گروه اقتصاد: یکی از غرفه‌های متفاوت در نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق کرمان مربوط به عرضه‌ی ادویه‌جات افغانستانی است که محصولاتی متنوع با بسته‌بندی جذاب را عرضه می‌کند. این غرفه متعلق به «شرکت ادویه‌جات زعفرانی» است که در افغانستان فعالیت می‌کند و به گفته‌ی کمال‌الدین احمدی مدیرعامل آن، چند سالی است که به دلیل […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد: یکی از غرفه‌های متفاوت در نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق کرمان مربوط به عرضه‌ی ادویه‌جات افغانستانی است که محصولاتی متنوع با بسته‌بندی جذاب را عرضه می‌کند.

این غرفه متعلق به «شرکت ادویه‌جات زعفرانی» است که در افغانستان فعالیت می‌کند و به گفته‌ی کمال‌الدین احمدی مدیرعامل آن، چند سالی است که به دلیل استقبال خوب مردم، محصولات خود را در نمایشگاه‌های ایران نیز در معرض فروش قرار می‌دهد؛ ضمن اینکه نمایندگی‌های فروش این شرکت در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، کرمان و کرمانشاه فعال است.

احمدی با بیان اینکه حدود ۲۵ سال است که این شرکت اقدام به تولید انواع ادویه‌جات با طعم‌های متفاوت و خاص می‌کند، گفت: «به دلیل مجاورت و همسایگی کشور افغانستان با ایران و اینکه از لحاظ غذایی و طعم و ادویه‌جات به هم نزدیکتر هستیم، سعی کردیم ادویه‌هایی را تولید کنیم که کمی متفاوت‌تر و مشتری‌پسند در افغانستان و ایران باشد».

مدیرعامل شرکت ادویه‌جات زعفرانی ادامه داد: «در ایران ادویه‌جات را به صورت تک‌تک استفاده می‌کنند: به طور مثال برای طبخ خورشت از زیره، نمک، زردچوبه، فلفل، پودر لیمو و … استفاده می‌شود اما ما همه‌ی آن‌ها را به صورت ترکیبی و یک‌جا تولید می‌کنیم که هم کار را راحت‌تر و هم غذا را خوشمزه‌تر می‌کند».

وی در گفت‌وگو با فت فتو اظهار کرد: «برای دومین بار است که در نمایشگاه بین‌المللی (جنوب شرق) کرمان شرکت می‌کنیم. در دوره‌ی اول استقبال خوبی از محصولات ما شد و به درخواست برخی از مشتریان، این‌بار هم به کرمان آمدیم و در نمایشگاه شرکت کردیم».

وی اظهار کرد: «البته در نمایشگاه‌های سایر استان‌ها و شهرهای ایران نیز شرکت کرده‌ایم و خوشبختانه توانسته‌ایم کالایمان را به مشتریان ایرانی معرفی و عرضه کنیم».

احمدی که ۲۸ سال سن دارد، گفت: «وقتی برای اولین بار وارد ایران شدم، در ابتدا بازار را مورد بررسی قرار داده و متوجه شدم که اینجا، ادویه‌‌ای که مختص خود ایران باشد وجود ندارد. چیزی که خیلی جالب بود اینکه غذاهای ایرانی و افغانستانی شباهت نزدیکی دارند اما ما در افغانستان از ادویه‌جات متفاوتی استفاده می‌کنیم و زمانی که برای اولین‌بار این ادویه را با خود به ایران آورده و در نمایشگاه عرضه کردم؛ با استقبال خوب مردم ایران روبه‌رو شد، به طوری که افرادی که این ادویه را خریداری و در طبخ غذای استفاده کرده بودند، مجددا مراجعه و مقدار بیش‌تری سفارش می‌دادند».

احمدی گفت: «سعی کرده‌ایم ادویه‌جاتی را تولید کنیم که هم پرفایده باشد و هم اینکه هنگام طبخ، غذا را متفاوت‌تر و خوشمزه‌تر کند به همین دلیل، برای ادویه‌جات رو پاش غذا و داخل غذا را با طعم ترش و ترکیب غوره و لیمو تولید کردیم».

وی ادامه داد: «ادویه‌جات رو پاش که از ترشی بیش‌تری برخوردار است را می‌توان بعد از پخت برخی از غذاها مثل کباب، کتلت، املت، پلو استفاده کرد و از ادویه‌جات داخل غذا که کمی ترش و تیزتر است، برای انواع خورشت استفاده می‌شود و همگی سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند».

مدیرعامل شرکت ادویه‌جات زعفرانی افزود: «در ایران ادویه‌جات را به صورت تک‌تک استفاده می‌کنند: به طور مثال برای طبخ خورشت از زیره، نمک، زردچوبه، فلفل، پودر لیمو و … استفاده می‌شود اما ما همه‌ی آن‌ها را به صورت ترکیبی و یک‌جا تولید می‌کنیم که هم کار را راحت‌تر و هم غذا را خوشمزه‌تر می‌کند».

وی گفت: «این ادویه‌جات شامل؛ ادویه‌ی ترکیبی کبابی، کچاپی و لیمویی، ادویه پلویی و ادویه قورمه زعفرانی قابل استفاده در انواع قورمه و خورشت است».

احمدی با اشاره به اینکه تمامی این ادویه‌جات در شرکت زعفرانی در افغانستان تولید و بسته‌بندی می شوند، اظهار کرد: «این اقدام باعث شده تا  تعداد زیادی از زنان و مردان جوان افغانستانی جذب کار و فعالیت در این کارخانه شوند».

وی با بیان اینکه در نمایشگاه کرمان با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌ایم، افزود: «از اینکه می‌توانیم به راحتی در کشور همسایه‌ی خود اقدام به توزیع و عرضه کالای خود کنیم خیلی خرسند هستیم».

وی اضافه کرد: «متاسفانه هم‌اکنون برای ورود کالای خود با یک‌سری مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و مالیات مواجه هستیم؛ با توجه به اینکه باید این کالا را با قیمت مناسب عرضه کنیم، متضرر خواهیم شد».

احمدی بیان کرد: «با توجه به استقبال خوب مردم ایران، نمایندگی فروش در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، کرمان و کرمانشاه داریم».

گزارش از: مهین نامجو / الف




ادویه‌‌های مشتری‌پسند در افغانستان و ایران تولید می‌کنیم

منبع: خبر کرمان
?
ادویه‌‌های مشتری‌پسند در افغانستان و ایران تولید می‌کنیم

: اخبار استان کرمان – اقتصادی