احداث راه‌آهن بم – جیرفت با اعتبار قطره‌چکانی به جایی نمی‌رسد

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت:«پروژۀ راه‌آهن بم – جیرفت با اعتبارات قطره چکانی آغاز نمی‌شود و برای ابتدای کار نیاز به تخصیص اعتباری ۱۰۰ تا یک هزار میلیارد تومانی دارد». ذبیح‌الله اعظمی اظهار کرد:«این طرح در ردیف بودجه سنواتی قرار دارد و بدون شک با مبالغ […]

فردایکرمان – گروه اقتصاد: نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت:«پروژۀ راه‌آهن بم – جیرفت با اعتبارات قطره چکانی آغاز نمی‌شود و برای ابتدای کار نیاز به تخصیص اعتباری ۱۰۰ تا یک هزار میلیارد تومانی دارد».

ذبیح‌الله اعظمی اظهار کرد:«این طرح در ردیف بودجه سنواتی قرار دارد و بدون شک با مبالغ حداقلی همچون ۱۰ میلیارد تومان کاری را نمی‌شود آغاز کرد».

وی اضافه کرد:«طرح خط راه‌آهن بم – جیرفت به طول ۱۱۷ کیلومتر با شیب یک‌ونیم درصد از منطقۀ کوهستانی می‌گذرد و ساخت آن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد».

اعظمی تاکید کرد:«این پروژه در ردیف بودجه قرار دارد،غیرقابل تغییر است و از دهۀ ۷۰ هم کار مطالعاتی آن انجام شده است».

به گزارش فردایکرمان به نقل از نذیر کرمان کرمان،نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یکی دیگر از طرح‌های راه‌آهن در جنوب کرمان را خط راه‌آهن جیرفت – جاسک به طول ۶۷۰ کیلومتر برشمرد و اضافه کرد:«این مسیر از شهرهای جیرفت،عنبرآباد،رودبارجنوب،کهنوج،قلعه‌گنج،منوجان،رودان،میناب و سیریک می‌گذرد و به جاسک ختم می‌شود که بخشی از آن جزو پروژۀ ملی سواحل مکران است».

وی با بیان اینکه مطالعات این طرح هم نهایی شده و باید در دستور کار دولت قرار گیرد ادامه داد:«با توجه به اهمیت پروژه‌های متعدد همچون پالایشگاه‌های نفت در جاسک،این طرح در سال‌های آتی اجرا خواهد شد».

اعظمی یادآور شد:«یکی از پیشنهادها که مطالعات اولیه در مورد آن صورت گرفته این است که برای کوتاه شدن این طرح،مسیر از قلعه‌گنج مستقیم به رَمِشک برود و به جاسک برسد که حدود ۱۰۰ کیلومتر راه کوتاه‌تر می‌شود».

وی اضافه کرد:«یکی از توجیهات احداث راه‌آهن‌ها در کشور توجیه اقتصادی آن‌ها یعنی حمل بار است که باید هزینه‌ها را از این طریق پوشش دهد».

اعظمی ادامه داد:«از مجموع ۴.۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی جنوب کرمان بخش عمدۀ آن تره‌بار است که باید از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا شود بنابراین سهم کمی از محصولات کشاورزی از طریق راه‌آهن جابه‌جا خواهد شد».

وی یادآور شد:«از طرفی معادن جنوب کرمان اغلب کوچک‌مقیاس هستند یا هنوز راه‌اندازی نشده‌اند و در صورتی که بیشتر معادن هفت شهرستان جنوبی فعال شوند،حمل مواد معدنی نیز اهمیت احداث پروژۀ راه‌آهن را توجیه می‌کند». /پ




احداث راه‌آهن بم – جیرفت با اعتبار قطره‌چکانی به جایی نمی‌رسد

منبع:خبر کرمان
?

احداث راه‌آهن بم – جیرفت با اعتبار قطره‌چکانی به جایی نمی‌رسد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی