احتمال افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت شیر خشک نوزاد

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد با بیان اینکه ۸۵ درصد مواد اولیه تولید شیر خشک وارداتی است،گفت:«در حال حاضر هیچ کشوری در تولید مواد اولیۀ شیر خشک خودکفا نیست. روغن مورد نیاز در تولید این محصول از آسیای شرقی و سایر ویتامین‌های موجود در این محصول از کشورهای مختلف […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد با بیان اینکه ۸۵ درصد مواد اولیه تولید شیر خشک وارداتی است،گفت:«در حال حاضر هیچ کشوری در تولید مواد اولیۀ شیر خشک خودکفا نیست. روغن مورد نیاز در تولید این محصول از آسیای شرقی و سایر ویتامین‌های موجود در این محصول از کشورهای مختلف تامین می‌شود. در داخل کشور ۱۵ درصد مواد اولیه یعنی شیر خشک بدون چربی تولید می‌شود و ما برای تامین سایر مواد تولید خشک ناچار به واردات هستیم».

هانی تحویل‌زاده با اشاره به نگرانی تولیدکنندگان از حذف کامل ارز دولتی به واردات برخی مواد اولیه تولید شیر خشک نوزاد،افزود:«حذف ارز دولتی برای واردات مواد اولیۀ شیر خشک،افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت این محصول را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی را چند برابر خواهد کرد».

به گزارش فردای کرمان به نقل از ایلنا،وی با بیان اینکه نقدینگی واحدهای تولیدی باید از منبعی جبران شود،اضافه کرد:«بانک‌ها باید فراتر از قوانین سال‌های گذشته در تامین نقدینگی واحدهای تولیدی اقدام کنند تا تولیدکنندگان بتوانند مواد اولیه مورد نیازشان را فراهم کنند،اگر چنین برنامه‌های در نظر گرفته نشود مواد اولیۀ واحدهای تولیدی یک‌سوم و یک‌چهارم خواهد شد و در نتیجه تولید واحدهای تولیدی کاهش پیدا می‌کند و بازار با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد».

 این فعال اقتصادی با اشاره به تغییر مبنای محاسبۀ حقوق گمرکی صنایع از ارز دولتی به ارز نیمایی،گفت:«سازمان غذا و دارو برای تامین مواد اولیۀ تولیدکنندگان شیر خشک به برخی واحدهای تولیدی ارز دولتی پرداخت می‌کند اما از سوی دیگر ترخیص مواد اولیه از گمرک با ارز نیمایی محاسبه می‌شود و این پرداخت خارج از توان تولیدکنندگان است و به آن‌ها فشار مضاعف وارد می‌کند».

وی هزینۀ خرید مواد اولیه و ترخیص آن از گمرک را یکی دانست و افزود:«هزینۀ ترخیص مواد اولیه نسبت به گذشته حدود ۷ برابر بیشتر شده است و این مسئله ۵۰ درصد در قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد و تولیدکنندگان را زیان‌ده می‌کند. گمرک یکی از شرکت‌های عضو انجمن را مشمول مادۀ ۷ کرده است به این معنا که دیگر شرکت نمی‌تواند با ضمانت کالاها را ترخیص کند و یا اجازۀ ترخیص مواد اولیه را به آن‌ها نمی‌دهد از این‌رو لازم است که مجلس هر چه زودتر در زمینۀ حقوق گمرکی تعیین تکلیف کند».

تحویل‌زاده تاکید کرد:«مقرر شد که مبنای مالیات بر ارزش افزوده نیمایی شود اما از سوی دیگر این مالیات از ۹ درصد به ۱ درصد تغییر کند و اینگونه رقم مالیات بر ارزش افزوده همان رقم سال گذشته می‌شد و هزینۀ جدیدی به تولیدکنندگان تحمیل نمی‌شد. همچنین حقوق گمرکی از ۴ درصد به ۱ درصد برسد که هنوز تصویب این مهم از سوی مجلس انجام نشده و تولیدکنندگان ۹ ماه است که منتظر تصویب این قانون هستند». /پ




احتمال افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت شیر خشک نوزاد

منبع:خبر کرمان
?

احتمال افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت شیر خشک نوزاد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی