اجرای طرح ویژه نظارتی شب عید و ماه رمضان

فت فتو/کرمان رئیس اداره صمت بم از اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز و رمضان ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این طرح با رویکرد نظارت بر اجرای صحیح طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها و توجه به اقلام ضروری مردم در ایام پایانی سال، از ۱۰ اسفند در بم مانند سراسر کشور آغاز شده است و تا […]

فت فتو/کرمان رئیس اداره صمت بم از اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز و رمضان ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این طرح با رویکرد نظارت بر اجرای صحیح طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها و توجه به اقلام ضروری مردم در ایام پایانی سال، از ۱۰ اسفند در بم مانند سراسر کشور آغاز شده است و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

علیرضا پشتیبان بیان کرد: یک طرح ویژه نظارتی  نوروز در دستور کار قرار گرفته است و همچنین بخشی از وظایف قانون انتزاع به عهده وزارت جهاد کشاورزی  است که باید نظارت داشته باشد.

وی از ابلاغ طرح ویژه نظارتی نوروز و رمضان ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این طرح با رویکرد نظارت بر اجرای صحیح طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها و توجه به اقلام ضروری مردم در ایام پایانی سال، از ۱۰اسفند در سراسر کشور آغاز شده است و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

پشتیبان هدف از اجرای این طرح را تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا از طریق اجرای پروژه شفاف‌سازی قیمت با درج قیمت تولیدکننده روی کالا دانست و اظهار کرد: در اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت و دستورات موکد وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حفظ ثبات بازار، شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار از یک‌سو و قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و تصمیمات ستاد تنظیم بازار در واگذاری وظیفه بازرسی و نظارت در حوزه محصولات کشاورزی به وزارت یادشده توجه شده است.

وی بیان کرد: این طرح با توجه به افزایش تقاضای عمومی شهروندان، در روزهای پایانی سال و لزوم کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالا و خدمات در مراحل تأمین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت در بم اجرا می‌شود.

پشتیبان افزود: در بخش کالایی بر نحوه عرضه و قیمت انواع کالاهای اساسی توسط بازرسان به صورت دو شیفت (صبح و عصر) و همچنین در ایام تعطیل نظارت بیشتری خواهد شد.

هدف سازمان صمت شفاف‌سازی است 
پشتبان اظهار کرد: هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها، بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی، حذف واسطه‌های غیرضرور و کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، روزآمدسازی شیوه‌های نظارت در بازار، روان سازی نظام قیمت گذاری و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان، طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها را در دستور کار قرار گرفت. ودرج قیمت تولیدکننده روی کالاها دست واسطه‌ها را کوتاه کرده و قیمت‌های کاذب را از میان می‌برد. درج قیمت تولیدکننده روی کالاها دست واسطه‌ها را کوتاه کرده و قیمت‌های کاذب را از میان می‌برد.
وی اضافه کرد: بر اساس این طرح، تولیدکننده باید بر روی کالاهای خود، قیمت تمام شده کالا به اضافه سود قانونی خود به اضافه مالیات بر ارزش افزوده را درج و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده هستند. مبنای محاسبه مالیات واحد تولیدی نیز قیمت کالا در کارخانه است. اگر تولیدکننده به هر دلیلی قیمت محصول نهایی خود را افزایش دهد، ملزم است که بر اساس همان عدد، پرداخت مالیات داشته باشد.
پشتیبان گفت: مطمئنا رسانه می تواند نقش بسیار موثری در کنترل قیمت ها دارد امیدواریم با کمک اصحاب رسانه بتوانیم جلوی گرانی را بگیریم .
 وی ضمن تشریح آخرین وضعیت درج قیمت تولیدکننده روی کالا گفت: حداکثر سود کالاهای سرمایه ای (نسبت به قیمت تولید) ۲۰ درصد و کالاهای مصرفی ۲۶ درصد است.سود واحدهای تولید، توزیع و پخش شفاف شده است

وی با اشاره به اینکه ما کار را مرحله به مرحله پیش بردیم و در حال حاضر مرحله چهارم اجرا شده است، گفت: سود واحدهای تولیدی، شرکت‌های پخش و خرده فروشی مشخص و شفاف شده است.

پشتیبان افزود: نباید تخفیف‌های غیرمتعارف اعمال شود زیرا این موارد از جیب مصرف کننده هزینه می‌شود؛ در واقع برخی از مراکز تولیدی، توزیعی و پخش رقابتی را در بازار ایجاد کرده بودند که هزینه را مصرف کننده می‌پرداخت.
این مقام مسئول تاکید کرد: در این طرح تولید کننده باید قیمت تولید را روی کالا به علاوه ارزش افزوده درج کند. بعد از آن شرکت‌های پخش هم باید ۱۰ الی ۱۴ درصد سود بر روی کالا لحاظ کنند و خرده فروش هم ۷ الی ۱۰ درصد سود خود را در نظر بگیردوچنانچه غیر از این بود باید مصرف کننده با ۱۲۴ و۱۳۵تماس بگیرد 
پشتبان تأکید کرد: فروشنده‌ها ملزم به نصب قیمت و ارائه فاکتور هستند در غیر این صورت یا در موارد مشاهده تخلفات دیگر  شهروندان با تماس با شماره های ۱۲۴ و ۱۳۵ می‌ توانند از گران فروشی جلوگیری کنند.

انتهای پیام




اجرای طرح ویژه نظارتی شب عید و ماه رمضان

منبع: ایـسنا
? اجرای طرح ویژه نظارتی شب عید و ماه رمضان