اجرای آیین نخل گردانی عاشورایی در ماهان

مراسم نخل برداری و با نخل گردانی یکی‌از قدیمی ترین آیین عزاداری در ماهان کرمان به شمار می رود. به گزارش فت فتو عزاداری برای مصائب ائمه اطهار ریشه در تاریخ شیعیان دارد با رسم فرهنگ و باورهای دینی دینی هر منطقه تعیین شده است ورنگ و لعاب خاصی گرفته است.   سنت سوگواری در […]

مراسم نخل برداری و با نخل گردانی یکی‌از قدیمی ترین آیین عزاداری در ماهان کرمان به شمار می رود.

به گزارش فت فتو عزاداری برای مصائب ائمه اطهار ریشه در تاریخ شیعیان دارد با رسم فرهنگ و باورهای دینی دینی هر منطقه تعیین شده است ورنگ و لعاب خاصی گرفته است.
 

سنت سوگواری در واقعه عاشورا و مصائب امام حسین (ع)در ماه محرم بیشتر و گسترده تر از باقی ایام در میان مردم باقی مانده و در روز عاشورا به اوج خود می رسد.
 
یکی از مراسم های عزاداری که با وسعت زیادی در نقاط مختلف ایران و با تاثیرات شرایط فرهنگی و اقلیمی خاص آن مناطق به اجرا در می آید مراسم نخل برداری و با نخل گردانی است که یکی‌از قدیمی ترین آیین عزاداری در ماهان کرمان به شمار می رود وبا مفهوم تشیع پیکر مقدس سیدالشهدا(ع)در روز عاشورا برپا می شود.
 
نخل نماد تابوت امام حسین (ع)است و به علت اینکه در زمان های قدیم برای تزئین تابوت از برگ های درخت خرما استفاده می شد.نام نخل را برای خود جاودان کرده است.
 
در کشورما اصلی ترین مراکز برگزاری نخل برداری این رسم با شکوه و پررمز وراز به طور عمده در شهرهای آبادی های اطراف کویر مرکز ایران به چشم می خورد.
 
نخل گردانی مراسمی با شکوه است که مردم برخی از مناطق کشورمان به عنوان تشیع پیکر مقدس امام حسین(ع) در روز عاشورابرگزار می کنند نخل اتاقکی شبیه تابوت است که با پارچه سیاه و انواع شال های رنگی آن را می آلاینده و توسط مردم حمل می شود.و در واقع نخل، نمادی از تابوت و سوگواری محرم است.
 
 اگرچه نخل، شباهتی به درخت خرما ندارد اما شباهت بسیاری به درخت سرو دارد سرو درفرهنگ عامه، نشان جاودانگی،رشادت وزندگی اخروی است و یاداور زندگی و شهادت سیدالشهداء(ع)است این مراسم خود روایت با نقلی از حکایت کربلا است
مراسم نخل برداری (نخل در گویش محلی،”ثقل”نامیده می شود)از ویژگی های منحصربه فرد مراسم محرم و عزاداری در ماهان است که با همکاری و همیاری اهالی در تمام مراحل مراسم از کمک مالی،و تهیه چوب و دیگر وسایل آن گرفته تا کمک در تزئین و سیاپوشی گردن نخل و حمل آن در روز عاشورا برگزار می شود.
 
نخل برداری ماهان در دوز عاشورا با حضورخبل عظیم جمعیت برگزار می شود و با دستور فردی سالمند و با تجربه در نخل گردانی ، افراد با پای برهنه دور تا دور پایه و چوب های حمال نخل قرار می گیرند و همزمان و با دستور فرد رهبر”یا حسين ” گویان نخل را از زمین بلند کرده و حرکت می دهند . و زبان و کودکان نیز در اطراف این حرکت را به نظاره می نشینند.
در کنار مراسم نخل گردانی، قربانی گردن گوسفند دود کردن اسفند، سینه زنی نوحه سرایی نیز انجام می شود.
 
قرائت قرآن بر بالای نخل توسط یکی از سادات ماهان
 
از گذشته مراسم آذین بندی و آماده کردن نخل ها برای ایام عزاداری ماه محرم با یک فراخوان و بسیج همگانی اهالی محل در ماهان صورت می گرفت.
 
در ماهان رسم بر این است وقتی می خواهند نخل ها را برای انجام مراسم محرم و عاشورای حسینی آماده کنند چند روز پیش از فرار رسیدن محرم آیین های برای گردآوری کمک های گوناگون از مردم انجام می شود و مردم نیز پارچه های الوان،چراغ ها،آینه پیاله ها، زنگوله ها،سپرها و دیگر زیورآلات را برای آذین بندی هرچه باشکوه تر نخل به صورت امانت تحویل مساجد محل می دهند.
 
در روز عاشورا شخصی از نوجوانان سادات ماهان به عنوان راهنما در بالای نخل قرار گرفته و با خواندن قرآن ضمن راهنمایی افراد زیر نخل توای خاصی به عزاداری نخل گردانان می بخشد.
 
این مراسم اغلب در ظهر روز عاشورا بعد از برگزاری نماز ظهر پایان می یابد و روز یازدهم محرم نخل را باز کرده و امانات مردم را تحویل می دهند.
 
در مورد نخل گردانی باورهای میان مردم وجود دارد به طور مثال بعضی معتقد هستند که زنان نازا برای فرزندار شدن باید از زیر نخل عبور کنند کودکان بیمار برای شفا گرفتن از بالای نخل رد شوند عده ای نیز برای برآورده شدن حاجت هایشان در شب های عاشورا و تاسوعا زیر نخل ها چراغ با شمع روشن می کنند.
 
بخش ماهان دارای حسینیه هاو تکیه های بسیاری است که آیین نخل برداری در این مکان ها اجرا می شود که ازاین دسته ها می توان به نخل محله فلاتوییه ،نخل محله کویری، نخل محله کلاه درازها، نخل محله تلی آباد و نخل مسجد الرضا(ع) اشاره کرد.

انتهای پیام/ تاج الدینی 




اجرای آیین نخل گردانی عاشورایی در ماهان

منبع:آرمـان
? اجرای آیین نخل گردانی عاشورایی در ماهان