ابزار حکمرانی محلی به استانداران داده شود

کرمان – فت فتو – استاندار پیشین کرمان گفت: در استان ها استانداران حاکمان بی‌ابزار هستند و تا ابزار حکمرانی محلی به آنان داده نشود، توسعه همه جانبه استان‌ها انجام نمی‌شود. به گزارش خبرنگار فت فتو، علی زینی وند عصر شنبه در مراسم تکریم خود و معارفه استاندار جدید کرمان افزود: البته استانداران باید با […]

کرمان – فت فتو – استاندار پیشین کرمان گفت: در استان ها استانداران حاکمان بی‌ابزار هستند و تا ابزار حکمرانی محلی به آنان داده نشود، توسعه همه جانبه استان‌ها انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار فت فتو، علی زینی وند عصر شنبه در مراسم تکریم خود و معارفه استاندار جدید کرمان افزود: البته استانداران باید با شاخصه های بالایی در حد وزیران انتخاب شوند و سپس اختیارات قانونی اقتضایی برای آنها در نطر گرفته شود.

به گفته وی، نمی توان مثلا براساس شرایطی که برای استان های شمالی کشور وضع می شود، مسائل را در مناطق کویری مدیریت کرد لذا استانداران باید اختیارات قانونی اقتضایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در یکی از سخت ترین شرایط مسئولیت استاتداری کرمان را برعهده گرفتم تصریح کرد: باید از مسئولان که فرصت خدمتگزاری در این استان مهم را برای بنده مهیا کردند، تشکر کنم.

استاندار سابق  کرمان تاکید کرد: به عنوان یک روستایی و عشایرزاده بدون پشتوانه آمدم و کارنامه من عملکرد و فرصتی است که نظام جمهوری اسلامی به بنده داد تا استعداد خودم را بروز دهم.

وی افزود: جمهوری اسلامی فرصتی به من بچه روستایی و کسی مثل شهید سردار سلیمانی داد و دهها و هزاران جوان آمادگی دارند تا در این تار و پود بروز کنند اما فضاهای تنگ سیاسی به آنان اجازه نمی دهد و باید به آنان فرصت داده شود.

زینی وند با اشاره به فعالیت هایش در کسب شناخت از استان در زمان کوتاه و ارتباط با نمایندگان و مدیران، به حضور در مناطق مختلف محروم استان اشاره و تاکید کرد: به روستاهایی سفر کردم که در ۴۳ سال پیروزی انقلاب می گفتند اولین استانداری بودم که به آنجا سفر کردم؛ و این سفرها برای اعتقاد بود و نه نمایش و کلیپ ساختن؛ برای همین هم مردم کرمان بخوبی و عمیقا من را پذیرفتند.

استاندار سابق کرمان اظهار داشت:سعی کردم کار راهبردی برای استان انجام دهم؛ استان کرمان باوجودهمه فعالیت ها از لحاظ زیر ساخت ها ضعیف است؛ امروز کمتر از سه هزار مگاوات برق در استان تولید می شود که طی پنج سال آینده به حدود ۶ هزارمگاوات برق نیاز دارد.

وی گفت: کرمان نیاز به توسعه ریلی و اتصال به سواحل مکران دارد که در دستور مطالعه قرار گرفته و احداث خط آهن بم- جیرفت – جاسک و راه ریگان – جاسک از کارهای راهبردی است.

زینی وند بیان کرد: امروز استاندار جدید سند راهبردی در مورد گاز، آب و برق که برای آن فکر شده است را پیش رو دارد و ۶ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و یک هزار و ۵۰۰ مگاوات برای صنایع کوچک طرح مطالعه شده آماده است؛همچنین بزرگترین کارخانه سلول‌های خورشیدی در خاورمیانه با ۱۵ هزار میلیارد هزینه تومان آماده اجراست.

وی با بیان اینکه استان با توسعه نامتوان مواجه است افزود: استان کرمان درآمدهای فراوان معدن دارد اما با فقر باور نکردنی در بخش هایی روبه رو است؛ این فقر آن هم در مناطقی که به نظام و انقلاب پایبند هستند به هیچ وجه قابل قبول نیست.

به گفته زینی وند ایجاد کارخانه های الکترود گرافیتی و لاستیک سنگین به عنوان توازن بخشی بوده که در استان کرمان آماده کلنگ زنی شده است.

استاندار سابق کرمان با بیان اینکه با همین هدف از شرکت های بزرگ معدنی خواستیم هلدینگ کشاورزی و گردشگری راه اندازی کنند بیان کرد: در حوزه جنوب استان کرمان مشکلات ۱۵ کارخانه را در همان محل بررسی و رفع کردیم؛ در رَمِشک شهرستان قلعه گنج در محل کارخانه تولید مس مشکلشان را حل کردیم که با ۷۰ نفر بومی فعالیت  دارد.

زینی وند با اشاره به مشکل کمبود آب در استان کرمان تصریح کرد: استان کرمان رتبه اول فرونشست زمین در کشور دارد و باید برداشت آب از سفره های زیرزمینی متوقف شود.

وی با بیان اینکه ادبیات فنی مدیران استان را علمی کردیم تاکید کرد: کار انتقال آب از خلیج فارس تمام شده است و کلنگ اجرایی آن آماده به زمین زدن است که برای اجرای آن ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شده که با موافقت ایمیدرو و سه معدن بزرگ استان ۵۰۰ میلیارد تومان تامین می‌شود.  

زینی وند ادامه داد: یکی از قوی ترین برنامه های توسعه ای برای استان کرمان تدوین شده است و پارک دوم علم و فناوری بزودی راه اندازی می شود.

زینی وند همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی یک انقلاب فرهنگی است تصریح کرد: در این حوزه زیرساختی کارهای بزرگی کردیم و مکتب شهید سلیمانی یک پتانسیل  برای بازیابی هویتی است.

وی ادامه داد: در مکتب شهید سلیمانی از تولید گفتمان، طراحی روستای قنات ملک (زادگاه سردار سلیمانی) به عنوان روستای گردشگری، آماده سازی زیرساخت اربعین و ساماندهی و توسعه گلزار شهدا انجام داده ایم.

زینی وند تاکید کرد: ما بشدت دچار خلاء مدیران راهبردی، کاردان و دانش محور هستیم؛ ابتدای انقلاب به جوانان میدان داده شد، اما الان دانش و تجربه توامان لازمه کار مدیریت  اجرایی است که باید برای آن فکری شود.

وی گفت: اعتقاد دارم اگر کشور با احزاب قدرتمند و با برنامه اداره شود امکان موفقیت  وجود دارد اما اداره جناحی و سیاسی سهم‌ مهلکی است که فرزندان انقلاب را از قطار پیاده می کند و این آسیب جدی است؛ باید از همه شایستگان و کسانی که اعتقاد رسمی به جمهوری اسلامی دارند استفاده کرد.

زینی وند همچنین افزود: پیگیرترین شخص برای تغییر خودم بودم؛ البته کرمانی ها آدم های بزرگی در مناصب مهم کشور دارند و انتخاب استاندار همیشه پیچیده بوده است.

استاندار سابق کرمان اظهار داشت: تغییر استاندار مطالبه بحقی بود اما من یا دولت کار را معطل نگذاشتیم؛ خود کرمانی ها باید زودتر هماهنگ می شدند؛ من از همه و منتقدان تشکر می کنم و گلایه و شکوه ای نیز از کسی ندارم.

وی افزود: تاخیر در تغییر استاتدار کرمان تقصیر وزیر کشور و بنده نبود بلکه مقصد اجماع نکردن در میان خود کرمانی ها بود و این موضوع باید حل شود.

امام جمعه هیچکس را توصیه نکرد

زینی وند گفت: من تمام قد به مردم خدمت کردم؛ وظیفه دارم بگویم از نماینده ولی فقیه در استان کرمان غیر از شجاعت و صداقت چیزی ندیدم؛ ایشان هیچگاه مساله شخصی از من نخواست و حتی کسی را به من توصیه نکرد.

وی ادامه داد: در فرآیند انتخاب معاون سیاسی و امنیتی استانداری، شش، هفت نفر را به وزیر کشور معرفی کردم اما هر کدام عذری داشتند و جلالی معاون فعلی را در شورای راهبردی دیدم و ایشان را قابل دانستم؛ پس از جمع بندی خودم با حجت الاسلام علیدادی مشورت کردم؛ ایشان خبر نداشت و اجحاف به ایشان شد.

زینی وند بیان کرد: آدمی که استقلال فکری دارد از هر دو جناح می خورد، سردار سلیمانی از همه خورد، چون استقلال داشت و برای نظام جنگید.

وی همچنین با تشکر از مدیرانی که فرصت خدمت به عنوان استاندار را به وی دادند برای استاندار جدید آرزوی موفقیت کرد.

در این مراسم با حضور وزیر کشور محمدمهدی فداکار به عنوان استاندار جدید کرمان معرفی شد.




ابزار حکمرانی محلی به استانداران داده شود

منبع: ایرنـا
? ابزار حکمرانی محلی به استانداران داده شود