آیا کودکان چاق‌تر سالم‌تر هستند؟ | اخبار استان کرمان

یکی از باور‌های غلط تغذیه‌ای این است که کودک هرچه چاق‌تر باشد، سالم‌تر است، در ادامه به پاسخ علمی این باور غلط می‌پردازیم. به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه تحلیلی خبری «نذیر کرمان»؛ این باور غلط که کودکان هر‌چه چاق‌تر باشند سالم‌تر هستند، متاسفانه در بین برخی از والدین وجود دارد.    این باور ممکن است […]




یکی از باور‌های غلط تغذیه‌ای این است که کودک هرچه چاق‌تر باشد، سالم‌تر است، در ادامه به پاسخ علمی این باور غلط می‌پردازیم.

به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه تحلیلی خبری «نذیر کرمان»؛ این باور غلط که کودکان هر‌چه چاق‌تر باشند سالم‌تر هستند، متاسفانه در بین برخی از والدین وجود دارد. 

 
این باور ممکن است منجر به ارائه غذاهای ناسالم و کم‌‌کیفیت به کودکان شود که در بلند مدت می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامت جسمی و روانی آن‌ها داشته باشد برخلاف این باور غلط، تحقیقات نشان داده‌اند که کودکان چاق نسبت‌به کودکان با وزن طبیعی، دارای سطح پایین‌تری از اعتماد به نفس، خودکارآمدی و رضایت از زندگی هستند، همچنین، کودکان چاق ممکن است با مشکلات روانی و اجتماعی مانند افسردگی، اضطراب، تنهایی، آزار و اذیت همسالان روبه‌رو شوند. 
 
چاقی در کودکان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بهداشت جهانی است که باعث افزایش ریسک بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون، کبد چرب، رفلاکس معده، پوکی استخوان، آسم، آپنه خواب، مشکلات مفصلی، اختلالات روان‌شناختی و کاهش اعتماد‌به‌نفس می‌شود.
 
پزشکان و متخصصان تغذیه تأکید دارند که وزن کودکان باید با توجه به قد، سن و جنس آن‌ها در محدوده نرمال باشد، برای این منظور، شاخص توده بدنی یا همان BMI یک روش ساده و مفید است و همچین استفاده از صدک‌های رشدی قد و وزن که با اندازه‌گیری قد و وزن کودکان محاسبه می شود. 
 
این شاخص‌ها نشان می‌دهد که آیا وزن و قد کودک در محدوده نرمال نسبت‌به سن است یا خیر، همچنین پزشک می‌تواند با استفاده از نمودارهای رشد و آزمایش‌های خون، سطح سلامت کودک را ارزیابی کند، علل چاقی در کودکان ممکن است شامل عوامل ژنتیکی، بی‌تحرکی فیزیکی، الگوهای غذایی ناسالم و شرایط پزشکی خاص باشد.
 
در صورت تشخیص چاقی در کودک، باید اقدامات لازم برای تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی او صورت گیرد، برخی از راه‌حل‌های پیشنهاد شده عبارتند از؛ خوردن‌های منظم و مرتب به‌جای حذف وعده‌های غذایی، بهتر است کودک را تشویق به صرف صبحانه، ناهار، شام و دو تا سه میان‌وعده سالم کنید، استفاده از غذاهای متنوع و مغذی، برای مثال برای کودکان خود از غذاهای حاوی پروتئین، لبنیات، تخم‌مرغ، گوشت، مغزها استفاده کنید. 
 
روزانه یک تا دو لیوان شیر کم‌چرب بنوشند، به‌جای آب یا نوشیدنی‌های گازدار، از آب و شیرهای پاستوریزه برای رفع تشنگی کودک استفاده کنید. 
 
فعالیت و ورزش کودک افزایش یابد، به کودک خود اجازه دهید که حداقل ۶۰ دقیقه در روز به بازی‌های فعالانه و ورزش‌های سرگرم‌کننده بپردازد. 
 
کاهش زمان صرف شده در جلوی تلویزیون، کامپیوتر و گوشی و محدود کردن زمان استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند به کاهش بی‌تحرکی و افزایش انگیزه برای فعالیت بدنی کودک کمک کند.
 
حذف خوارکی‌های بیرونی و آماده پر از چربی‌های ناسالام و پرکالری، حذف فست‌فودها و تنقلات ناسالم و پرکالری مثل انواع شیرینی‌ها، شکلات، نوشابه‌ها و بستنی‌های پرکالری، چیپس و پفک و…. کمک‌کننده است.
 
نویسنده: صابر جعفری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی
 
انتهای خبر / فلاح


آیا کودکان چاق‌تر سالم‌تر هستند؟

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? آیا کودکان چاق‌تر سالم‌تر هستند؟