آیا بعد از کووید احساس فراموشی می‌کنیم؟

فت فتو/کرمان مطالعات برخی از دانشمندان بخش اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه هال یورک نشان می دهد که ویروس کووید ۱۹ می تواند بر حافظه کوتاه مدت تأثیر بگذارد. به گزارش فت فتو، در مقاله ای که توسط برخی از دانشمندان بخش اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه هال یورک انگلستان منتشر شده، آمده است: اگرچه به خوبی […]

فت فتو/کرمان مطالعات برخی از دانشمندان بخش اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه هال یورک نشان می دهد که ویروس کووید ۱۹ می تواند بر حافظه کوتاه مدت تأثیر بگذارد.

به گزارش فت فتو، در مقاله ای که توسط برخی از دانشمندان بخش اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه هال یورک انگلستان منتشر شده، آمده است: اگرچه به خوبی شناخته شده است که کووید به صورت مستقیم بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارد، اما شاید کمتر شناخته شده باشد که این ویروس می تواند بر عملکرد شناختی نیز تأثیر بگذارد.

بسیاری از افراد مبتلا به کووید، پدیده‌ای را تجربه می‌کنند که معمولاً «مه مغزی» نامیده می‌شود، که می‌تواند شامل مشکلات در یادآوری، تمرکز و انجام کارهای روزانه باشد. «مه مغزی» همچنین می‌تواند نشانه‌ای از کووید طولانی باشد، که در آن افراد ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از عفونت از علائم مداوم کووید رنج می‌برند.

در یک مطالعه اخیر، ما دریافته ایم که کووید بر عملکرد حافظه فعال تأثیر منفی می‌گذارد، (فقط در بزرگسالان ۲۵ سال به بالا) اما نتایج ما نشان می‌دهد که عملکرد حافظه می‌تواند در طول زمان پس از عفونت کووید بهبود یابد، اما افرادی که علائم مداوم دارند ممکن است همچنان در «حافظه کاری» خود مشکل داشته باشند.

«حافظه کاری»، شکلی از حافظه کوتاه مدت بوده که به ما اجازه می دهد تا در حین انجام کارهایی مانند حل مسئله، خواندن یا گفتگو و … اطلاعات را ذخیره و بازیابی کنیم. بنابراین اختلال در عملکرد «حافظه کاری» می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره فرد داشته باشد.

در مطالعات قبلی رابطه بین کووید و عملکرد شناختی نشان داده‌ شده است اما آنها معمولاً شامل نظرسنجی‌های طولانی با وظایف متعدد بوده‌ و اغلب تنها بر روی مواردی تمرکز داشته که شدیداً تحت تأثیر عفونت کووید قرار گرفته‌ بودند اما در این تحقیق به دنبال آن بودیم که چیزی ساده‌تری را ارائه دهیم که تا حد امکان مخاطبان گسترده‌ای را درگیر کند و به ما اجازه دهد تا به‌ سرعت تأثیر کووید را بر عملکرد «حافظه فعال» ارزیابی کنیم. بنابراین ما یک نظرسنجی آنلاین ناشناس و مسابقه حافظه با عناصر گیمیفیکیشن طراحی کردیم که می‌توان آن را به سرعت از طریق پلتفرم‌های مختلف از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی تکمیل کرد.

این نظرسنجی شامل سؤالاتی در مورد وضعیت کووید شرکت کنندگان و هرگونه علائم مداوم در صورت وجود، بود. همچنین از آنها خواسته شد تا مشکلات شناختی خود را ارزیابی کنند. به عنوان مثال در مورد توانایی آنها در به خاطر سپردن چیزها یا تمرکز بر روی وظایف. مسابقه یک بازی حافظه کاری تصویری بود که در آن شرکت کنندگان باید تصاویر میوه ها، حیوانات، اعداد یا اشیاء را به خاطر سپرده و به یاد بیاورند.

بیش از ۵۴۰۰ نفر در این مطالعه بین دسامبر ۲۰۲۰ و ژوئیه ۲۰۲۱ در طیفی از گروه های سنی مختلف از ۱۸ تا ۲۴ سال، تا ۸۵ سال به بالا، شرکت کردند که حدود ۳۱.۴ درصد از شرکت کنندگان مبتلا به کووید و ۶۸.۶ درصد نیز مبتلا نبودند.

نمرات حافظه برای گروه کووید در مقایسه با گروه غیر کووید در هر رده سنی به جز جوانترین گروه، (۱۸ تا ۲۴ سال)، به طور قابل توجهی کمتر بود. در این مطالعه یک همبستگی مثبت بین تعداد ماه هایی که از ابتلا به کووید (کمتر از یک تا ۱۷) می گذرد و نمرات حافظه مشاهده شده که نشان می دهد عملکرد حافظه می تواند در طول زمان پس از عفونت کووید بهبود یابد.

تقریباً ۵۰ درصد از گروه کووید گزارش کردند که علائم کووید مداوم داشته و این شرکت کنندگان در مقایسه با کسانی که به کووید مبتلا اما علائم مداوم نداشتند احتمال بیشتری داشته که نمرات حافظه پایین تری داشته باشند.

اگرچه نمی‌دانیم شرکت‌کنندگان در این تحقیق به کدام گونه‌های کووید آلوده شده‌ بودند، اما این مطالعه در زمانی انجام شد که سویه های آلفا و دلتا به صورت برجسته در دنیا در حال گردش بود و هنوز خبری از سویه امیکرون نبود ضمن آنکه برای تعیین تأثیر انواع امیکرون بر عملکرد «حافظه فعال» و همچنین اینکه آیا واکسیناسیون ممکن است نقش محافظتی داشته باشد، یا خیر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

همچنین این مطالعه نمی تواند نشان دهد که عفونت کووید چیست که باعث نقص حافظه و مه مغزی می شود ولی مطالعات آینده بر روی اندازه گیری فعالیت مغز در افراد مبتلا به کووید و بدون کووید طولانی در حالی که آنها وظایف «حافظه کاری» را انجام می دهند، با استفاده از تکنیک هایی مانند الکتروانسفالوگرافی و تصویربرداری تشدید مغناطیسی می تواند انجام شود که امیدواریم این رویکرد بینش جدیدی را در مورد چگونگی تأثیر کووید بر مغز افراد مبتلا به کووید طولانی مدت به ما ارائه دهد.

به گزارش فت فتو، در پایان این مقاله آمده است: یافته‌های این تحقیق مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد «حافظه فعال» در طول زمان بهبود می‌یابد، می‌تواند نقطه امیدواری باشد. اما از آنجایی که عملکرد «حافظه فعال» ممکن است در افرادی که علائم کووید مداوم دارند همچنان مختل شود، پیشنهاد می شود که یک رویکرد جامع برای درمان بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت بر روی حافظه تمرکز کند.

انتهای پیام

[ad_1]

[ad_2]

آیا بعد از کووید احساس فراموشی می‌کنیم؟

منبع: ایـسنا
? آیا بعد از کووید احساس فراموشی می‌کنیم؟