آمار، شاخص هدایت جامعه | خبر کرمان

کرمان – نذیر کرمان – محمدصادق طاهری مدیرمسئول روزنامه واقعه در کرمان طی یاداشتی با نگاه به آمار فزاینده سوانح رانندگی، به جایگاه آمار به عنوان شاخص هدایت جامعه می پرداخته و از این فراز به مقوله حوادث ترافیکی، چرایی و چگونگی کنترل آن ورود کرده است. تلخ است، اما در ذهن خود آن را […]


کرمان – نذیر کرمان – محمدصادق طاهری مدیرمسئول روزنامه واقعه در کرمان طی یاداشتی با نگاه به آمار فزاینده سوانح رانندگی، به جایگاه آمار به عنوان شاخص هدایت جامعه می پرداخته و از این فراز به مقوله حوادث ترافیکی، چرایی و چگونگی کنترل آن ورود کرده است.

تلخ است، اما در ذهن خود آن را مرور کنیم، وقتی می گویند مهمترین علل مرگ و میر در کشور، سکته قلبی، مغزی و سرطان است نباید تعجب کنیم چرا مردم به محض احساس کوچک ترین علامت قلبی، مغزی و سلولی، نزد پزشک می روند تا خود را درمان کنند. و این تاکیدی است بر این واقعیت که آمار یا علائم شکل گرفته می تواند بهترین شاخص هدایت کننده برای جامعه باشد.

بررسی های اولیه درباره حوادث رانندگی اخیر، نشان می دهد که از ابتدای سال جدید تاکنون، بی توجهی به جلو، استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن‌های غیرمتعارف، گفت و گوهای غیرمعمول، جدل با سرنشینان، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و سرگرم شدن با پخش ماشین، سروصدای زیادی سرنشینان، و نهایتا رانندگی با خستگی و خواب آلودگی، مهم ترین عامل حوادث رانندگی بوده است.

آمار، شاخص هدایت جامعه
محمدصادق طاهری

خدا وکیلی بیاییم چند بار این موارد را مرور و فضایی برای هر کدام در ذهن خود ترسیم کنیم. مثلا تصور کنیم با سرعت صد کیلومتر، سرمان را به عقب بر می گردانیم یا می خواهیم رادیو پخش را تنظیم کنیم یا به موبایل جواب دهیم و سیگاری آتش بزنیم… شک نکنیم که نیمی از حواس مان را از دست خواهیم داد و حادثه ای تلخ را رقم خواهیم زد؛ حالا اصلا زیرساخت های جاده ای ما هم درست باشند و کیفیت خودروها هم مشکلی نداشته باشند؛ نقش و اهمیت عملکرد راننده و توجه به قوانین راهنمایی بسیار اهمیت دارد.

تصور تلخی است اما برای رسیدن به رویای آرامش بهتر است آن را در ذهن خود مرور کنیم. بارها و بارها! از یاد نبریم که بی احتیاطی، همچنین مشکلات و موانع زیرساختی جاده ها، خوردوها و صداها عوامل دیگر چقدر قربانی گرفته اند و می گیرند.

طبق گفته فرماندهان پلیس راهور، پایان زندگی ۲۴۲ نفر و مصدومیت هفت هزار و ۵۶۱ نفر آن هم فقط در ۹ روز از تعطیلات نوروز رقم خوردو در این میان استان کرمان را در صدر مرگ و میرهای جاده‌ای قرار داد.

ضمن آنکه بعد از کرمان با ۲۷ فوتی، استان های فارس با ۲۱ فوتی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با ۲۰ فوتی، خوزستان با ۱۵ فوتی بیشترین آمار فوتی‌ ناشی از تصادفات (سرصحنه) را در ۹ روز نخست فروردین یعنی از ۲۵ اسفندماه آغاز سفرها و طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۴ به خود اختصاص داده اند.

پویش “نه به تصادفات” نیز قبل از آغاز سال نو سعی در هوشیار کردن مردم داشت که البته تعداد زیادی از مسئولان و مردم به منظور پیشگیری از رخداد تصادفات و کاهش آمار مرگ و میر و مصدومیت ها به آن پیوستند. عزمی همگانی که هرچه بیشتر باید شکل گیرد و امید داریم با احساس مسئولیت رانندگان، اهدافش محقق شود.

ورزش و سفر

آمار، شاخص هدایت جامعه

منبع: نذیر کرمان
? آمار، شاخص هدایت جامعه