آفتاب سوختگی باعث افزایش پوکی محصول پسته امسال شده است | خبر کرمان

کرمان- عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی کرمان گفت: امسال آفتاب سوختگی عامل اصلی افزایش درصد پوکی محصول پسته در مناطق پسته خیز است. علی اسماعیل پور در گفت وگو با نذیر کرمان با اشاره به پانزدهم شهریور ماه روز ملی پسته گفت: تولید میوه‌های پوک (بدون […]



کرمان- عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی کرمان گفت: امسال آفتاب سوختگی عامل اصلی افزایش درصد پوکی محصول پسته در مناطق پسته خیز است.

علی اسماعیل پور در گفت وگو با نذیر کرمان با اشاره به پانزدهم شهریور ماه روز ملی پسته گفت: تولید میوه‌های پوک (بدون مغز) در پسته در اثر عدم انجام گرده افشانی در زمان گلدهی (پارتنو کارپی) و توقف رشد جنین (سقط جنین) در زمان تشکیل و رشد مغز در ماه‌های تیر و مرداد ایجاد می‌گردد.

وی با بیان اینکه اکثر میوه‌های پوک پسته در نتیجه سقط جنین به وجود می آیند، افزود: عوامل مختلفی از جمله افزایش دمای محیط (آفتاب سوختگی) در زمان رشد و تکمیل مغز میوه (تیر و مرداد)، کمبود مواد غذایی، کمبود آب آبیاری و گاهاً خسارت آفاتی از جمله زنبور مغز خوار و پسیل پسته بر درصد ایجاد پوکی در ارقام مختلف پسته مؤثر می‌باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش دمای بیش از حد هوا (۴۸-۴۷ درجه سانتی گراد)، تکرار تعداد روزهای با دمای بالا در دوره رشد مغز (بیش از ۴۰ روز با دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی گراد در تیر و مرداد) و افزایش شدت تابش نور خورشید، آفتاب سوختگی عامل اصلی افزایش درصد پوکی محصول پسته در سال جاری می‌باشد.

اسماعیل پور گفت: قطعی مکرر برق الکترو موتورهای کشاورزی در روزهای گرم سال باعث افزایش دور آبیاری، افزایش تبخیر و تعرق و افزایش نیاز آبی شده که خسارت آفتاب سوختگی را تشدید و باعث ایجاد آفتاب سوختگی و افزایش درصد پوکی شده است.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان افزود: درصد پوکی ارقام مختلف در شرایط طبیعی حدود ۱۵ تا ۱۰ درصد و افزایش درصد بیشتر از این مقدار مربوط به خسارت آفتاب سوختگی و مدیریت نگهداری است.

وی بابیان اینکه بر اساس شواهد پیش بینی می‌شود درصد پوکی محصول پسته سال جاری ٢٠تا ۴٠ درصد در مناطق مختلف با توجه به ارقام مختلف و مدیریت‌های نگهداری متغیر باشد، افزود: علائم شاخص آفتاب سوختگی ایجاد لکه‌های سیاه رنگ در پوست رویی میوه و توقف رشد مغز در مراحل مختلف می‌باشد که مغزهای سقط شده به رنگ قهوه‌ای و سیاه رنگ در آمده است.

وی ادامه داد: احتمال سقط جنین و ایجاد پوکی بدون ایجاد لکه‌های سیاه رنگ پوست رویی نیز وجود دارد.

اسماعیل پور تصریح کرد: معمولاً درصد میوه‌های خسارت دیده پسته در اثر این پدیده در نیمه‌های غربی و در قسمت انتهایی تاج درخت که بیشتر در معرض آفتاب شدید ظهر و بعد از ظهر قرار دارند، بیشتر است.

کد خبر ۶۲۱۶۰۶۳


آفتاب سوختگی باعث افزایش پوکی محصول پسته امسال شده است

منبع: مــهر
? آفتاب سوختگی باعث افزایش پوکی محصول پسته امسال شده است