آغاز مرمت گنبد امامزاده “شیر خدا راین”

رئیس اوقاف راین از آغاز مرمت گنبد امامزاده “شیر خدا راین”و هزینه مرمت و بازسازی گنبد از نذورات خبرداد. مهدی ابراهیمی رئیس اوقاف راین در گفتگو با فت فتو گفت: با توجه به اینکه قبلا در طراحی گنبد از کاشی هفت رنگ استفاده گردیده که مناسب مناطق سردسیر نیست،اینبار در تعمیر گنبد از کاشی موسوم […]

رئیس اوقاف راین از آغاز مرمت گنبد امامزاده “شیر خدا راین”و هزینه مرمت و بازسازی گنبد از نذورات خبرداد.

مهدی ابراهیمی رئیس اوقاف راین در گفتگو با فت فتو گفت: با توجه به اینکه قبلا در طراحی گنبد از کاشی هفت رنگ استفاده گردیده که مناسب مناطق سردسیر نیست،اینبار در تعمیر گنبد از کاشی موسوم به “نره”استفاده میگردد.

وی افزود: علاوه بر استحکام در مقابل عوامل طبیعی،از ضمانت و دوام بیشتری نیز برخوردار است.

​​​​​​ابراهیمی تصریح کرد:  هزینه تعمیرات را که قرار است حدود یکماه(در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوا) صورت پذیرد را از محل نذورات صندوق و ضریح امامزداه نام برد.
 

وی تاکید کرد: با توجه به خرابی ساعتهای زیبای اطراف گنبد،مردم شهر سیاحتی و زیارتی راین،انتظار دارند این ساعتها نیز بار دیگر تعمیر و فعال گردنداقای ابراهیمی در پاسخ به این مطلب نیز از خرید ساعتهای جدید برای نصب در گنبد خبر داد.

ابراهیمی گفت: انتظار میرود در مرمت این بنا دقت لازم صورت پذیرد تا دوباره و بر اثر عوامل طبیعی نظیر یخبندان و بارش و… شاهد تخریب مجدد آن نباشیم.
 

وی بیان کرد: یادآور میشود که،مرقد امامزاده شیرخدا در خیابان امام (میدان شیر خدا) در شهر راین در استان کرمان، یکی از زیارتگاه‌های تاریخی این منطقه است.

علامه نسابه بیهقی متوفا ۵۶۵ ه‍.ق پس از ذکر نسب شریف او، وی و پدرش را از نقباء و بزرگان سادات کرمان به‌شمار آورده و می‌نویسد: «او پس از پدر بزرگوارش منصب نقابت سادات را در کرمان عهده دار شد و فرزندان او جملگی در کرمان سکونت داشته‌اند».احتمالا وفات وی در ربع اول قرن ششم هجری اتفاق افتاده باشد.

علت شهرت امامزاده ابوالبشائر هاشم، به شیر خدا در هیچ‌یک از منابع اشاره نشده‌است ولی گمان می‌رود که او نیز همچون اجدادش بخاطر اتصاف به زهد و تقوی به شیر خدا ملقب و معروف شده باشد، یا اینکه شیر خدا تاریخ بازسازی بنای بقعه که معادل سال ۱۱۱۵ قمری است، باشد.

انتهای پیام/ تاج الدینی 




آغاز مرمت گنبد امامزاده “شیر خدا راین”

منبع:آرمـان
? آغاز مرمت گنبد امامزاده “شیر خدا راین”