آغاز بکار مرکز قنات استان کرمان

نخستین مرکز بومی قناتی کشور امروز درکرمان درکنار قنات ثبت جهانی گوهرریز جوپار راه اندازی شد . به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمان؛این مرکز قنات در استان با هدف حفظ، احیا و مرمت این سازه های ارزشمند آبی در کرمان به همت برخی فعالان این حوزه و با تاکید استاندار کرمان افتتاح شد.   […]

نخستین مرکز بومی قناتی کشور امروز درکرمان درکنار قنات ثبت جهانی گوهرریز جوپار راه اندازی شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمان؛این مرکز قنات در استان با هدف حفظ، احیا و مرمت این سازه های ارزشمند آبی در کرمان به همت برخی فعالان این حوزه و با تاکید استاندار کرمان افتتاح شد.

 

مرکز قنات استان کرمان دارای تشکیلاتی غیردولتی است که ریاست هیات امنای آن را استاندار وقت برعهده دارد و دیگر اعضای آن به شرح زیر هستند: مدیرکل وقت آب منطقه استان، رئیس سازمان وقت جهاد کشاورزی استان، مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان، مدیرکل وقت دفتر بازرسی استانداری و معاونت وقت عمرانی استانداری و پنج نفر کارشناس شخص حقیقی ثابت.

 درمراسم آغاز بکار نخستین مرکز بومی قناتی در کشور  در شهر جوپار کرمان از جوار قنات ثبت جهانی گوهرریزاعلام شد:قنات گوهرریز جوپار به همراه قنات‌های اکبر آباد و قاسم آباد شهرستان بم تیر سال ۹۵ و در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به همراه ۱۱ قنات دیگر ایرانی در میراث تاریخی – فرهنگی یونسکو ثبت شدند.

 

استاندار کرمان در مراسم آغاز بکار این مرکز گفت: به ساختارها و مراکزی که تمدن گذشته و امروز را برای آینده روایت می‌کنند باید به چشم تکریم نگریست.
آقای زینی وند افزود : برای تقویت ساختار مرکز قنات استان که دولتی هم نیست ، استاندار وقت به عنوان رئیس هیات امنا انتخاب شده و دستگاه‌‌های دولتی نیز به عنوان هیات امنای این مرکز صرفا حمایت کننده مرکز هستند.
وی از همه کسانی که در ادوار گذشته نیز به فکر ماندگاری و قدردانی از آثار کهن این سرزمین تلاش کردند، قدردانی کرد.
به گفته آقای محمدبرشان نویسنده وعضو هیات امنای مرکز قنات استان کرمان کرمان هفتمین استان به لحاظ تعداد قنوات و سومین استان به لحاظ آبدهی قنات‌ است.
وی از ثبت جهانی سه قنات و ثبت ملی چهار قنات در استان کرمان و تمدن‌های قناتی در بم، سیرجان، شهربابک و دیگر مناطق استان نام برد و ثبت جهانی قنات را برای مبارزه با خشکسالی و رونق گردشگری موثر عنوان کرد.

مراسم راه اندازی مرکز قنات استان کرمان در یکی از خانه های تاریخی شهر جوپار در نزدیکی قنات گوهر ریز این شهر در دامنه کوه‌های جوپار برگزار شد؛ قنات جوپار از فعال‌ترین قنات‌های استان کرمان محسوب می‌شود که قدمتی ۷۵۰ ساله از دوران صفویه دارد و سال ۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طول قنات گوهرریز سه هزار و ۵۵۶ متر با ۱۲۹ حلقه چاه در شش شاخه و دبی آب کنونی ۱۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام شده است؛ آب این قنات حدود ۳۳۰ هکتار از باغ ها و زمین های کشاورزی منطقه را آبیاری می‌کند.

قنات جوپار از ۶ رشته قنات حسین یوسف، ختمی، رو به آب، حاج محمد نوش، تل سفید و دروازه تشکیل می‌شود و عمیق‌ترین مادرچاه در رشته قنات تل سفید  ۵۰.۲۴ متر عمق دارد.

شهر جوپار در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز استان کرمان قرار دارد و از مناطق خوش آب و هوای استان به شمار می رود.




آغاز بکار مرکز قنات استان کرمان

منبع:صـداوسیـما مرکز کرمان
? آغاز بکار مرکز قنات استان کرمان