آغاز برداشت ارقام زودرس پسته از باغ‌های رفسنجان

نذیر کرمان/کرمان فرماندار رفسنجان از برداشت پسته زودرس از نوع رقم رضایی و بادامی در این شهرستان خبر داد و گفت: حدود ۱۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان زیر کشت پسته رقم رضایی قرار دارد. به گزارش نذیر کرمان، حسین رضایی عصر شنبه ۱۴ مردادماه در حاشیه بازدید از روند برداشت محصول پسته اظهار کرد: […]

نذیر کرمان/کرمان فرماندار رفسنجان از برداشت پسته زودرس از نوع رقم رضایی و بادامی در این شهرستان خبر داد و گفت: حدود ۱۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان زیر کشت پسته رقم رضایی قرار دارد.

به گزارش نذیر کرمان، حسین رضایی عصر شنبه ۱۴ مردادماه در حاشیه بازدید از روند برداشت محصول پسته اظهار کرد: ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود دارد که رقم‌های احمدآقایی، اکبری، رضایی، فندقی و کله قوچی در آن‌ها کشت و برداشت می‌شود.

وی افزود: نوع رقم رضایی در سال ۱۳۵۴ توسط مرحوم علیجان رضایی در باغ‌های ابراهیم آباد رفسنجان شناسایی  و از سال ۱۳۷۰ کشت و توسعه آن در شهرستان شکل گرفت و از آن پس این نوع رقم پسته در سایر استان‌های پسته‌خیز کشور هم در حال تکثیر و توسعه است.

رضایی عنوان کرد: رقم پسته رضایی از سال ۱۳۶۵ به کلکسیون ارقام؛ در موسسه تحقیقات پسته کشور منتقل شد و تاکنون به میزان ۱۰ هکتار در رفسنجان توسعه یافته و در کشور نیز حدود ۱۰۰ هکتار از این نوع رقم پیوندزنی شده و محصول برداشت می‌شود.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: این رقم پسته از دیگر ارقام زودرس‌تر است و اواخر تیرماه قابل برداشت و به عنوان تازه‌خوری محسوب می‌شود و در بازار این نوع پسته تر در این دو ماه ( تیر و مرداد) وجود دارد که درصد پروتئین آن نسبت به سایر ارقام بیشتر و درصد چربی کمتری نیز نسبت به دیگر ارقام دارد؛ دیگر ارقام پسته دیرتر می رسند و از ۱۵ شهریور ماه برداشت آنها آغاز می‌شود.

رضایی ادامه داد: این رقم پسته از زمان گلدهی تا رسیدن دو تا سه نوبت آبیاری می‌شود و آب کمتری نیاز دارد و با توجه به کمبود منابع آبی و تغییرات اقلیمی، جای توسعه بیشتری دارد و می‌تواند قابلیت تکثیر خیلی خوبی را داشته باشد؛ البته در مناطق سردسیر طول دوره رشد این رقم پسته کوتاه است و می تواند گزینه خوبی برای کشت باشد.

قائم مقام جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان نیز گفت: امسال ۱۱۰ هزار تن محصول پسته از باغات پسته‌خیز شمال استان کرمان برداشت می‌شود که نزدیک به ۷۰ هزار تن از این محصول در رفسنجان تولید می‌شود.

عباس مهران بیان کرد: با توجه به اینکه خاموشی چاه موتورهای کشاورزی در هفته از ۲۵ ساعت به ۱۲ ساعت کاهش یافت، محصول خوبی را می‌توان از باغات رفسنجان برداشت کرد.

وی افزود: افراد متقاضی کشت و توسعه رقم پسته رضایی می‌توانند به پژوهشکده پسته ایران واقع در رفسنجان مراجعه و از پیوندک این رقم پسته زودرس تهیه و در اراضی خود تکثیر کنند.

انتهای پیام




آغاز برداشت ارقام زودرس پسته از باغ‌های رفسنجان

منبع: ایـسنا
? آغاز برداشت ارقام زودرس پسته از باغ‌های رفسنجان