آغاز بازسازی نقاط بحرانی خط ریلی مسیر کرمان_ یزد

پورابراهیمی گفت: عملیات اجرایی خط ریلی مسیر کرمان_ یزد با حدود ۱۸۵میلیارد تومان سرمایه گذاری از هفته آینده شروع می‌شود. محمدرضا پورابراهیمی در آیین افتتاح خط اتصال شرکت روغن نباتی گلناز به ریل سراسری کشور گفت: آغاز این کار منجر شد تا این شرکت در صنایع تولید غذایی کشور که روغن محصول اصلی آن است […]

پورابراهیمی گفت: عملیات اجرایی خط ریلی مسیر کرمان_ یزد با حدود ۱۸۵میلیارد تومان سرمایه گذاری از هفته آینده شروع می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی در آیین افتتاح خط اتصال شرکت روغن نباتی گلناز به ریل سراسری کشور گفت: آغاز این کار منجر شد تا این شرکت در صنایع تولید غذایی کشور که روغن محصول اصلی آن است بتواند مجدد به چرخه جریان عملیاتی کشور برگردد.

او با قدردانی از کارگران و مسؤلان این شرکت که روز‌های سختی که کار متوقف شده بود را تحمل کردند، گفت: در حوزه ظرفیت‌ها یک مشکلی را در طول سال‌های اخیر مواجه شدیم و آن مشکل این بود که سیاست‌هایی که در خصوص تخصیص برای کالای اساسی مطرح شد عملا تولید این کالا‌ها را دچار چالش کرد و با اینکه بار‌ها در مجلس به دولت‌های قبلی و و فعلی هشدار دادیم که ادامه این سیاست به نفع مصرف و تولید نیست و هر ۲ جهت را هدف گذاری می‌کند و دلیلی بر ادامه این سیاست اشتباه وجود ندارد.

به گفته او در دولت قبلی که اعتقادی به این سیاست نداشتند و در دولت جدید این اعتقاد ایجاد شد، اما هفته‌های پایانی سال که قرار بود برای اصلاح روش تخصیص ارز ترجیحی تصمیم گرفته شود، اما کنار رفت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در رسانه‌ها و جا‌هایی مطرح می‌شود حذف ارز ترجیحی در حالی که ما این تصمیم را نگرفته ایم.

پورابراهیمی گفت: سالی ۱۵ میلیارد دلار برای اینکه ما کالا‌های اساسی را به قیمت‌های سال ۹۶ با ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی برگردانیم، حساب می‌شود.

پورابراهیمی می‌گوید: در سال دولت باید ۱۵میلیارد دلار ما‌ءالتفاوت کالا‌های اساسی بپردازد و اگر با ارز آزاد حساب شود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود.

به گفته او در لایجه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس تصویب شد که دولت حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان باید یارانه آماده کند و بپردازد و این یارانه به تولید کننده به ۲ روش پرداخت می‌شود اول اینکه به تولیدکننده برای واردات ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی بدهیم و وردات را انجام بده و این در سال‌های قبل این سیاست جواب نداد به دلیل اینکه میزان واردات کشور افزایش پیدا کرد یعنی سرانه میزان هر ایرانی روغن و گوشت بین یک و دو دهم تا یک و نیم افزایش یافته، اما مصرف واقعی دهک‌ها به ویژه دهک‌های کم درآمد در طول سال‌هایی که نرخ ارز ترجیحی ۴هزارو۲۰۰ داده شده به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

او با اشاره اینکه سرانه واردات با مصرف واقعی در کشور متفاوت است می‌گوید: مفهوم این مهم این است که حدود ۴۰ تا ۵٠ درصد قاچاق کالا داریم یا مصرفی داریم در شبکه به ایرانی نمی‌رسد.

به گفته پورابراهیمی یکی از راهکار‌ها این است که تخصیص ارز را مستقیم به واردات ندهیم و براساس سرانه مصرف تخصیص داده شود و پیشنهاد دادیم که بک کارت اعتباری مصرف همانند کارت یارانه کالا‌های اساسی را دریافت کنند همانند بنزین که مصرف کنند ماءالتفاوت را بپردازد و این مهم به عدالت هم نزدیک است و سرانه سهمیه شخص محفوظ است.

پورابراهیمی گفت: ۲ ساله بانک مرکزی یک زیرساخت برای کارت اعتباری خرید نمی‌تواند فراهم کند و اگر این مهم اتفاق بیفتد تولید کننده به راحتی می‌تواند تولیدات و صادرات داشته باشد و از سوی دیگر اشتغال ۲ برابر می‌شود.

او با بیان اینکه دام در کشور به تعطیلی می‌رسد، زیرا برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد می‌گوید: ارز ترجیحی و سیاست غلط ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی در طول این سال‌ها نه تنها مصرف کشور و قیمت‌ها را برای مردم دچار چالش کرده حتی تولید را هم بیچاره کرده است که نمونه آن در این کارخانه دیده می‌شود.

او با تاکید بر اینکه ادامه این مسیر یک روز به صلاح کشور نیست و دولت باید تعیین تکلیف کند گفت: مافیای واردات دنبال نگرانی رییس جمهور هستند و می‌گویند کشور بهم می‌ریزد.

او با بیان اینکه اتصال شرکت روغن نباتی گلناز به ریل سراسری کشور این اتفاق مثبتی است و با راحتی می‌توانند تولیدات را جابجا کند گفت: هر چی مسیر تردد‌های باری را از جاده برداریم و روی ریل ببریم تصادفات کشور کاهش می‌یابد، زیرا سالانه ١٧ هزار نفر در اثر تصادفات کشته می‌شوند و این آمار کشته شده را در جنگ نداشتیم.

او با اشاره به اینکه پیگیر نوسازی خطوط ریلی استان کرمان هستیم گفت: این خطوط ریلی در استان از قبل از انقلاب تا کنون هیچگونه تغییری نکردند با پیگیری‌هایی انجام شده پیمانکار بازسازی ۴۶ کیلومتر خطی ریلی مسیر کرمان – یزد تعیین شد و عملیات اجرایی آن با حدود ۱۸۵میلیارد تومان سرمایه گذاری از هفته آینده شروع می‌شود با اجرای این مهم سرعت قطار‌های این مسیر از ۶۰ کیلومتر به ۱۲۰ کیلومتر افزایش و ایمنی ریل این خط بهبود می‌یابد.

فت فتو کرمان کرمان




آغاز بازسازی نقاط بحرانی خط ریلی مسیر کرمان_ یزد

منبع: باشــگاه خبرنگاران
? آغاز بازسازی نقاط بحرانی خط ریلی مسیر کرمان_ یزد