آزادشدن واردات خودرو‌های مدل بالای ۲۰۱۹ باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود

به گزارش نذیر کرمان، رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به آزاد شدن واردات خودرو‌های مدل ۲۰۱۹ به بالا، اظهار داشت: دولت سیزدهم نگران کنترل بازار خودرو بود و این امر باعث شد تا از یک سال گذشته بحث واردات خودرو‌های مدل بالای ۲۰۱۹ را در دستور کار قرار دهد و با پیگیری آن، آیین‌نامه […]



به گزارش نذیر کرمان، رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به آزاد شدن واردات خودرو‌های مدل ۲۰۱۹ به بالا، اظهار داشت: دولت سیزدهم نگران کنترل بازار خودرو بود و این امر باعث شد تا از یک سال گذشته بحث واردات خودرو‌های مدل بالای ۲۰۱۹ را در دستور کار قرار دهد و با پیگیری آن، آیین‌نامه را در هیات دولت تصویب کند.

کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: واردات این نوع خودرو‌ها با منابع ارزی مشخص و کمتر در نهایت باعث می‌شود تا قیمت نهایی خودروی وارداتی پایین‌تری برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

منتظر عرضه افزایش عرضه و کاهش قیمت خودرو باشید

وی با بیان اینکه واردات خودرو‌های مدل بالای ۲۰۱۹ می‌تواند اثر دومینو در صنعت خودرو داشته باشد، گفت: با این اقدام به‌موقع دولت سیزدهم، خودرو‌های سرمایه‌ای در بازار عرضه می‌شود و اثر جدی در کاهش قیمت خودرو خواهد داشت که به نفع مصرف‌کننده واقعی خواهد بود.

سلیمانی عنوان کرد: واردات خودرو‌های مدل ۲۰۱۹ به بالا به خاطر تنوع و ارزبری کمتر و رنج قیمت پایین‌تر، قابلیت واردات بیشتر دارد و دولت باید از این ابزار قدرتمند برای کنترل بازار خودرو استفاده کند و در کنار این موضوع باید اقدام به اصلاح صنعت خودروسازی داخلی کند.

وی بیان داشت: مهم‌ترین مباحث در اصلاح صنعت خودرو بحث‌های قیمت کارخانه و خصوصی سازی سایر موارد است که دولت می‌تواند آن‌ها را پیگیری کرد که پیش از این امکان آن فراهم نبود.

رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده سرعت می‌گیرد

این کارشناس خودرو تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های مدل بالای ۲۰۱۹ را اقدامی مناسب برای از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: پیش از این نگرانی وجود داشت که با از رده خارج کردن خودرو‌های قدیمی، کمبود در بازار صورت گیرد چراکه مدت‌ها طول می‌کشید تا یک خودرویی که سه دهه در کشور تولید شده از رده خارج شود.

سلیمانی بیان داشت: خودرو‌های قدیمی به خاطر طراحی و استاندارد‌های قدیمی، ایمنی پایین‌تری دارند و رضایت مصرف‌کننده را تامین نمی‌کرد؛ این مصوبه در دولت سیزدهم باعث می‌شود تا خودرو‌های قدیمی راحت‌تر از رده خارج شود و دولت نگرانی در بحث کنترل بازار نخواهد داشت و کمبود و نوسان بازار خودرو را از این طریق می‌تواند کنترل و جبران کند.

وی بحث اصلی واردات خودرو‌های مدل بالای ۲۰۱۹ را مشخص‌کردن منابع ارزی عنوان کرد و گفت: دولت می‌تواند به صادرکنندگان این اجازه را بدهد تا بخش کوچکی از ارز حاصل از صادرات را به واردات خودرو اختصاص بدهد که این امر در راستای حمایت و سیاست تشویقی از واردات و صادرکنندگان خواهد بود.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: صادرکنندگانی که مواد خام صادر نمی‌کنند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و معادل چند درصد از ارزش صادرات را اختصاص به واردات خودرو‌های مدل ۲۰۱۹ به بالا بدهند؛ این موضوع منجر می‌شود که منابع ارزی از این محل تامین شده و تسهیل در واردات خودرو‌های با کیفیت و عمر کمتر صورت گیرد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز گذشته چهارشنبه ۲۷ تیرماه در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: مصوبه مهم جلسات اخیر هیات دولت آخرین گام در مقابله با انحصار خودروسازی بود و آخرین گام در امتداد برنامه‌ای است که از پیش در دولت تدوین شده بود و مرحله به مرحله پیش می‌رفت.

وی با بیان اینکه واردات خودرو در دولت سیزدهم به‌تدریج آزاد شد، اعلام کرد: امروز آخرین گام برای واردات خودروی دست دوم برداشته شد و به شرط مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان آزاد شد که آیین‌نامه آن در دولت تصویب شد. لزوم رعایت استاندارد‌های روز اروپا در واردات خودرو‌های دست دوم حتمی است.

به گفته سخنگوی دولت، واردات خودرو‌های پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی در این آیین‌نامه مورد تاکید است.

انتهای پیام/


آزادشدن واردات خودرو‌های مدل بالای ۲۰۱۹ باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود

منبع: بــرنا
? آزادشدن واردات خودرو‌های مدل بالای ۲۰۱۹ باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود