یک کیلو زعفران ۶۵ میلیون تومان | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد:نایب رئیس شورای ملی زعفران از ثبات قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت:«نرخ کنونی هرکیلو زعفران دسته ۶۵ میلیون تومان،پوشال ۸۷ تا ۸۸ میلیون تومان،سرگل ۹۲ تا ۹۴ میلیون تومان و نگین ۱۰۲ میلیون تومان است». غلامرضا میری با با بیان این‌که ۴۰ تا ۵۰ روز دیگر برداشت زعفران […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد:نایب رئیس شورای ملی زعفران از ثبات قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت:«نرخ کنونی هرکیلو زعفران دسته ۶۵ میلیون تومان،پوشال ۸۷ تا ۸۸ میلیون تومان،سرگل ۹۲ تا ۹۴ میلیون تومان و نگین ۱۰۲ میلیون تومان است».

غلامرضا میری با با بیان این‌که ۴۰ تا ۵۰ روز دیگر برداشت زعفران آغاز می‌شود،افزود:«قیمت زعفران به شرایط عرضه و تقاضا بستگی دارد».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،وی در ادامه با اشاره به صادرات زعفران بیان کرد:«گرچه آمار دقیقی از صادرات نداریم،اما برآوردها حاکی از آن است که تا فصل برداشت با احتساب مصرف داخل و صادرات،۱۵ تا ۲۰ تن زعفران نیاز داریم که اکنون ۱۰ تن زعفران در انبارهای تعاون روستایی،حدود ۳ تن بورس کالا و مابقی دست کشاورزان است».

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به تاثیر خرید توافقی بر بازار زعفران افزود:«خرید توافقی فاکتور مثبتی برای کشاورز و صادرکننده است که در پیک برداشت،دولت با ورود به امر خرید،ضمن حمایت از کشاورز،ثبات بازار داخل و صادرات را فراهم می‌کند».

وی ادامه داد:«در پیک فصل برداشت،کشاورزان نیاز به نقدینگی دارند که این احتمال هست با عرضۀ یکبارۀ زعفران،قیمت کاهش یابد و زحمات یک سالۀ کشاورزان هدر رود که در این صورت دیگر انگیزهای برای کشت سال زراعی آینده نخواهند داشت،در حالی‌که خرید توافقی در ابتدای فصل از کشاورز و فروش با درصد مشخص در طول سال به صادرکننده،می‌تواند در تعادل بازار اثر بسزایی داشته باشد».

میری با بیان اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد زعفران تولیدی صادر می‌شود،یادآور شد:«بنابر آمار ۷۰ کشور مقصد صادرات زعفران ایرانی است و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی به بازارهای هدف صادر می‌شود».

وی با اشاره به راهکارهای حفظ جایگاه تولید زعفران افزود:«رفع موانع سد راه صادرات و حمایت از صادرکنندگان موجب شده تا زعفران تولیدی در بازارهای جهانی جذب شود».

میری با بیان اینکه پتانسیل صادرات ۶۰۰ تا هزار تن زعفران در بلندمدت وجود دارد،گفت:«اگر سالانه تولید ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد،این امکان وجود دارد که به همان نسبت صادرات افزایش یابد». /پ




یک کیلو زعفران ۶۵ میلیون تومان

منبع:خبر کرمان
?یک کیلو زعفران ۶۵ میلیون تومان :اخبار استان کرمان – اقتصادی