یک فرصت جدید به سرمایه‌گذار پلاسما بدهیم

فردای کرمان – گروه اقتصاد: کلنگ احداث کارخانه‌ پلاسمای خون کرمان،۲۲ بهمن‌ماه سال ۹۵ توسط رئیس وقت مجلس شورای اسلامی بر زمین زده شد تا این کارخانه،با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار،توسط بخش خصوصی در جاده‌ی ماهان به کرمان احداث شود. در آن زمان،از سوی […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: کلنگ احداث کارخانه‌ پلاسمای خون کرمان،۲۲ بهمن‌ماه سال ۹۵ توسط رئیس وقت مجلس شورای اسلامی بر زمین زده شد تا این کارخانه،با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار،توسط بخش خصوصی در جاده‌ی ماهان به کرمان احداث شود.

در آن زمان،از سوی سرمایه‌گذار وعده داده شد که بخش پلاسمای این کارخانه دو سال بعد یعنی تا سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد اما با وجود گذشت شش سال از آغاز این سرمایه‌گذاری،این پروژه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

به گفتۀ مسئولان،تا سال گذشته مجوز این پروژه سه مرتبه تمدید شده بود و حتی تعدادی از استان‌ها برای کسب آن در تلاش بودند.

مدتی نیز بحث تغییر سرمایه‌گذار به دلیل عدم توانایی شرکت اجرای پروژه مطرح بود؛ اما حالا رئیس اتاق کرمان در گفت‌وگویی اعلام کرده است سرمایه‌گذار مجددا کار را آغاز کرده است و می‌گوید اگر مسئولان کمک کنند و ارز مورد نیاز را از صندوق توسعه ملی بگیرد،ریال را خودش تامین می‌کند.

سیدمهدی طبیب‌زاده تغییر سرمایه‌گذار را نادرست دانست و افزود:«به دلیل طولانی شدن روند کار،مسئولان به دیدۀ تردید به این پروژه نگاه می‌کنند اما درخواست داریم یک بار دیگر به سرمایه‌گذار فرصت داده شود زیرا مجوزها به نام این شرکت است و مذاکره کرده و تا حدودی دانش فنی را به دست آورده و اگر بخواهیم سرمایه‌گذار جدید بیاوریم ممکن است سال‌ها طول بکشد».

به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا،رئیس اتاق کرمان درباره پروژۀ پلاسما در کرمان بیان کرد:«پلاسما،پروژه بسیار خوبی در کشور است و سالیان سال قرار بوده اجرا شود؛ در حال حاضر سالیانه بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار واردات داروهای مشتق از پلاسما است و شاید یکی از دلایل ناموفق بودن پروژه،سود سرشار در واردات است. تلاش‌های زیادی شد اما ناموفق بود».

طبیب‌زاده افزود:«آخرین تلاش در این راستا در کرمان برای راه‌اندازی پالایشگاه پلاسما خون بود اما به دلیل مشکلات،سرمایه‌گذاری متوقف شد ولی سرمایه‌گذار مجدد کار را آغاز کرده و می‌گوید مسئولان کمک کنند ارز مورد نیاز را از صندوق توسعه ملی بگیرم،ریال را خودم تامین می‌کنم. سرمایه‌گذار اعلام کرده به تکنولوژی دست یافته است».

وی اضافه کرد:«به دلیل طولانی شدن روند کار،مسئولان به دیدۀ تردید نگاه می‌کنند اما درخواست داریم یک بار دیگر به سرمایه‌گذار فرصت داده شود زیرا مجوزها به نام این شرکت است و مذاکره کرده و تا حدودی دانش فنی را به دست آورده و اگر بخواهیم سرمایه‌گذار جدید بیاوریم ممکن است سال‌ها طول بکشد».

رئیس اتاق کرمان گفت:«لازم است مقداری با اغماض و گذشت به سرمایه‌گذار قبلی فرصت داده شود و در صورت عدم انجام کار،پروژه را به شخص دیگری بدهیم زیرا پلاسما پروژه‌ای سخت،با سرمایه‌گذاری سنگین و تکنولوژی پیچیده است». /پ

 




یک فرصت جدید به سرمایه‌گذار پلاسما بدهیم

منبع:خبر کرمان
?

یک فرصت جدید به سرمایه‌گذار پلاسما بدهیم

:اخبار استان کرمان – اقتصادی