گزارش عملکرد ۲۴ پتروشیمی بورسی در تیر‌ماه ۱۴۰۳ | اخبار اصلاحات

به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از انرژی پرس، گزارش عملکرد تیر‌ماه ۲۴ پتروشیمی بورسی منتشر شد و خبر از افزایش حجم تولید اکثر پتروشیمی‌ ها داده است. همچنین مجموع درآمد پتروشیمی‌ ها در تیر، افزایش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. چرا که بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد […]


به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از انرژی پرس، گزارش عملکرد تیر‌ماه ۲۴ پتروشیمی بورسی منتشر شد و خبر از افزایش حجم تولید اکثر پتروشیمی‌ ها داده است. همچنین مجموع درآمد پتروشیمی‌ ها در تیر، افزایش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

چرا که بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد که مجموع درآمد ۲۴ پتروشیمی‌ بورسی در تیر ۱۴۰۳ به ۶۳ هزار و ۶۱ میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه گذشته یعنی خرداد حدود ۱.۸۱ درصد و در مقایسه با تیرماه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش داشته است. در این میان سه پتروشیمی نوری، بوعلی‌سینا و پارس پردرآمدترین پتروشیمی‌ های بورسی در تیر بودند.

علاوه بر این باید گفت ۱۹ پتروشیمی در این ماه موفق به افزایش «درآمد حاصل از فروش» خود نسبت به تیر ۱۴۰۲ شده‌اند. انرژی پرس در این گزارش کارنامه تولید و فروش پتروشیمی‌ های بورسی را مورد ارزیابی قرار داده است.

بیشترین افزایش درآمد پتروشیمی‌ ها نسبت به تیر ۱۴۰۲

همان‌طور که در جدول مشخص است، پتروشیمی مارون در تیرماه ۱۴۰۳ توانست عملکرد درخشانی در بخش فروش از خود نشان دهد و تناژ فروش خود را بالا ببرد. همچنین نرخ فروش محصولات مارون نیز در این ماه نسبت به تیرماه سال گذشته رشد خوبی را تجربه کردند و در نهایت این دو موضوع سبب شد تا درآمد مارون جهش چشم‌گیری را تجربه کند.

به نحوی که درآمد ماهانه این پتروشیمی در تیر ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۷۱ درصد بالا رفت و از هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان به چهار هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان رسید. همچنین مقایسه درآمد پتروشیمی مارون در تیر با ماه گذشته یعنی خرداد نیز رشد حدود ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

پتروشیمی بوعلی‌سینا نیز دومین شرکتی بود که در تیرماه ۱۴۰۳ توانست در بخش درآمدزایی موفق ظاهر شود. به نحوی که این پتروشیمی در تیر موفق شد درآمد ماهانه خود را با افزایش بیشتر از ۱۹۹ درصدی از دو هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان در تیر ۱۴۰۲ به هشت هزار و ۸۵۴ میلیارد تومان در تیر ۱۴۰۳ برساند. همچنین باید گفت رقم فروش بوعلی‌سینا در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی خرداد حدود ۱۱۰ درصد افزایش داشته است.

جایگاه سوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه در تیر ۱۴۰۳ نیز به پتروشیمی فارابی تعلق می‌گیرد. به صورتی که مبلغ فروش تیر‌ماه این شرکت با افزایش ۱۰۴ درصدی از ۱۲۸ میلیارد تومان در تیر ۱۴۰۲ به ۲۶۲ میلیارد تومان در تیر سال ۱۴۰۳ رسید.

جدول زیر درآمد ماهانه پتروشیمی‌ های بورسی را در سه ماه مذکور مقایسه کرده است.

پتروشیمی بورسی

بیشترین کاهش درآمد ماهانه در تیر ۱۴۰۳

طبق جدول درآمدزایی پتروشیمی‌ ها سه پتروشیمی آبادان، کرمانشاه و خارک بیشترین کاهش درآمد را در تیر سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ تجربه کردند. در این میان وضعیت پتروشیمی آبادان وخیم‌تر از سایر رقبا بوده است؛ به نحوی که درآمد پتروشیمی آبادان در این ماه نسبت به تیر ۱۴۰۲ بیشتر از ۷۰ درصد کاهش داشته و به رقم ۲۳ میلیارد تومان رسیده است. میزان کاهش درآمد سایر پتروشیمی‌ها نیز در جدول فوق قابل مشاهده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید در تیر ۱۴۰۳

روند افزایش درآمد پتروشیمی‌های بورسی تا حدودی در بخش تولید نیز تکرار شد و برخی از پتروشیمی‌ها مانند جم‌پیلن، شیراز و تخت جمشید در این ماه توانستند افزایش قابل توجهی را در حجم تولید خود به ارمغان بیاورند.

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد، پتروشیمی جم‌پیلن در تیرماه ۱۴۰۳ عنوان بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به تیر ۱۴۰۲ از آن خود کرده است. به نحوی که تناژ تولید پتروشیمی جم‌پیلن در تیر ۱۴۰۳ نسبت به تیر ۱۴۰۲ بیشتر از ۲۵ درصد افزایش داشت و از ۱۹ هزار و ۱۱۵ تن به ۲۳ هزار تن رسیده است.

پتروشیمی شیراز نیز دیگر پتروشیمی بود که موفق شد افزایش قابل قبولی در تناژ تولید خود به عمل بیاورد. به صورتی که تناژ تولید این شرکت از ۲۵۰ هزار و ۳۵۴ تن در تیر ۱۴۰۲ با رشد ۲۲ درصدی به ۳۰۵ هزار و ۸۶۶ تن در تیر ۱۴۰۳ رسیده است.

سومین پتروشیمی که در تیر‌ماه عملکرد خوبی در بخش تولید از خود نشان داد، پتروشیمی تخت جمشید بود؛ به طوری که این شرکت در تیر ۱۴۰۳ موفق شد تناژ تولید خود را با افزایش ۲۱.۴ درصدی از ۶ هزار تن در تیر ۱۴۰۲ به بیش از هفت هزار تن در تیر ۱۴۰۳ برساند.

همچنین زاگرس، آریا ساسول و بوعلی نیز دیگر پتروشیمی‌ هایی بودند که در این ماه عملکرد خوبی در تولید داشتند‌‌ و این رقم را نسبت به تیر ۱۴۰۲ افزایش دادند.

پتروشیمی بورسی

بیشترین کاهش مقدار تولید پتروشیمی‌ ها در تیر ۱۴۰۳

در طرف دیگر اما ۱۰ پتروشیمی در این ماه با کاهش حجم تولید روبه‌رو شدند. در این میان اما پتروشیمی‌ های آبادان، شازند و خارک به ترتیب بیشترین کاهش تولید را نسبت به تیر ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند.

 


گزارش عملکرد ۲۴ پتروشیمی بورسی در تیر‌ماه ۱۴۰۳

منبع: اصلاحات نیوز
? گزارش عملکرد ۲۴ پتروشیمی بورسی در تیر‌ماه ۱۴۰۳