به گزارش نذیر کرمان به نقل از انرژی پرس، جهان امروز، جهانی وابسته به انرژی است. انرژیای که رگهای حیاتی آن را نفت تشکیل میدهد. اما این طلای سیاه چگونه از دل زمین به مخازن صنعتی کشورهای مختلف میرسد؟ سرنوشت اقتصاد جهانی در گرو تنگه هایی است که شاید کمتر نامشان را شنیده باشید. تنگه هایی که به […]
به گزارش نذیر کرمان به نقل از انرژی پرس، جهان امروز، جهانی وابسته به انرژی است. انرژیای که رگهای حیاتی آن را نفت تشکیل میدهد. اما این طلای سیاه چگونه از دل زمین به مخازن صنعتی کشورهای مختلف میرسد؟ سرنوشت اقتصاد جهانی در گرو تنگه هایی است که شاید کمتر نامشان را شنیده باشید. تنگه هایی که به نظر میرسد تنها خطوط آبی بیاهمیت بر روی نقشه باشند، در واقع رگهای حیاتی اقتصاد جهانی هستند. این تنگه ها، شاهراههای نفتی جهان، هستند که روزانه میلیونها بشکه نفت از دل آنها عبور میکند.
تنگه هرمز؛ سلطان بیرقیب
تنگه هرمز، به عنوان اولین و مهمترین این رگها، نقش بیبدیلی در تجارت جهانی نفت ایفا میکند؛ تنگه ای که در خلیج فارس، میان ایران و عمان قرار دارد و روزانه بیش از ۱۶ میلیون بشکه نفت از دل آن میگذرد.
رقمی که حدود یک پنجم کل تجارت نفت جهان را تشکیل میدهد. هرگونه اختلال در جریان نفت از این تنگه، میتواند زلزلهای در بازارهای جهانی ایجاد کند.
اما هرمز تنها رگ حیاتی نفت نیست. تنگه مالاکا، بابالمندب، کانال سوئز و تنگه بسفر، هر کدام به نوبه خود، نقشی کلیدی در این زنجیره جهانی دارند.
تنگه مالاکا؛ گلوگاه دو اقیانوس بزرگ
تنگه مالاکا، با عبور روزانه ۱۵ میلیون بشکه نفت، دومین تنگه مهم نفتی جهان است که اقیانوس هند را به دریای چین جنوبی در اقیانوس آرام متصل میسازد.
تنگه بابالمندب، دروازه ورود نفت به دریای سرخ و کانال سوئز است که گذرگاه عبور ۵ میلیون بشکه نفت است. این تنگه میان کشور یمن و جیبوتی قرار دارد، کشتیهایی که از طرف اقیانوس هند میآیند پس از گذر از بابالمندب و عبور از طول دریای سرخ میتوانند راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه دهند. کانال سوئز، شاهکاری مهندسی است که فاصله میان اروپا و آسیا را به نصف کاهش داده و دریای مدیترانه را به دریای سرخ پیوند میدهد.
کانال سوئز با ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رتبه چهارم آبراههای مهم نفتی جهان را به خود اختصاص داده است. این کانال، آبراهی ساختگی در مصر است که دریای مدیترانه را به دریای سرخ پیوند میدهد.
تنگه بسفر نیز به عنوان دروازه ورود نفت به دریای سیاه با روزانه حدود ۳ میلیون بشکه نفت، در جایگاه پنجم فهرست مهمترین آبراههای نفتی قرار دارد.
این تنگه باریکه آبی در کشور ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره میپیوندد. این تنگه دو دو قاره اورپا و آسیا از یکدیگر جدا میکند.
کنترل تنگه ها؛ کلید قدرت جهانی
این تنگه ها، نه تنها مسیر عبور نفت، بلکه عرصه رقابت قدرتها نیز هستند.
هر کشوری که بر یکی از این تنگه ها کنترل داشته باشد، نفوذ قابل توجهی بر بازار جهانی انرژی پیدا میکند.
اگر روزی یکی از این تنگه ها بسته شود، قیمت نفت به شدت افزایش خواهد یافت و اقتصاد جهانی فلج خواهد شد. به همین دلیل، امنیت این تنگه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
منبع: نذیر کرمان ? کنترل تنگه ها، کلید قدرت جهانی
روزنامه اعتماد نوشت: چگونگی نمایش فیلمهای اجتماعی و جفایی که زمان اکران به این فیلمها میشود مشکلی دیرپا در سینمای ایران است و همواره از سوی سازندگان فیلمهای اجتماعی این گلایه مطرح بوده که سینماداران به فیلمهایشان سانس خوب نمیدهند، تعداد سالنهای نمایش فیلمشان کم است و از سانسهای فیلمشان به فیلمهای کمدی داده میشود. […]
نذیر کرمان | عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «نقد اندیشه سیاسی آقای مصباح» در روزنامه اعتماد نوشت: متن اصلی ارسالی برای مطالعه و نقد، قدری طولانی و بعضا واجد نکات تکراری بود؛ البته شاگردان ایشان کوشیدهاند آن را منظم کنند و در مجموع قابل استناد است. بهویژه آنکه همه جملات نقل قول مستقیم از […]
ترکیه معافیت کامیون های ایرانی از پرداخت مالیات سوخت هنگام خروج از ایران را لغو کرد و دلیل آن را «اصل عمل متقابل» خواند. با این اقدام ترکیه، خودروهای تجاری و کامیون های ایرانی هنگام ورود به ترکیه باید به اندازه حجم باک سوخت خودرو، مالیات پرداخت کنند. این اقدام دولت ترکیه موجب سرگردانی تعداد […]
طرفداری نوشت: گزارشگر با سابقه فوتبال ایران از سهم بالای دلالها در قرادادهای بازیکنان خارجی بیکیفیت در لیگ برتر گفت. جواد خیابانی دست به افشاگری عجیبی در خصوص دلالان حاضر در لیگ برتر ایران زده است. جواد خیابانی گفت: یکی از بازیکنان خارجی که با مدیربرنامههایش بود با من صحبت کرد و از او پرسیدم […]
پنج + = 12