کاهش مصرف سموم شیمیایی در باغات پسته رفسنجان به ۲ لیتر در هکتار | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه تبعات زیادی در مصرف بی‌رویه سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی وجود دارد، گفت: خوشبختانه امسال کشاورزان حجم سموم کمتری در باغات پسته خود مصرف کردند. حسین رضایی ۲۸ مرداد ماه در جلسه بررسی باقیمانده سموم کشاورزی در محل معاونت دارو وغذای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، اظهار کرد: […]



نذیر کرمان/کرمان فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه تبعات زیادی در مصرف بی‌رویه سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی وجود دارد، گفت: خوشبختانه امسال کشاورزان حجم سموم کمتری در باغات پسته خود مصرف کردند.

حسین رضایی ۲۸ مرداد ماه در جلسه بررسی باقیمانده سموم کشاورزی در محل معاونت دارو وغذای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، اظهار کرد: در سال‌های قبل مصرف سموم شیمیایی در سطح باغات پسته شهرستان کاهش محسوسی پیدا کرده به‌طوری که در سال جاری مصرف سم در هکتار به زیر دو لیتر رسیده است.

وی افزود: این کاهش مصرف سموم در باغ می‌تواند به سلامتی محصول و کاهش باقیمانده سم در محصولات کشاورزی منتج شود و از طرفی کشورهای واردکننده هم هر چقدر محصول سالم‌تر و از نظر کاهش باقیمانده سموم مطمئن‌تر شوند، رغبت بیشتری در خرید محصول کشاورزی نشان می‌دهند.

رضایی بیان کرد: هرچقدر هم کیفیت سموم کشاورزی مصرفی در باغ‌ها بیشتر باشد محصول با کیفیت بهتری می‌توان تولید و صادر کرد ضمن اینکه سموم قاچاق و بی‌کیفیت ضربه سنگینی به صادرات می‌زند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه سالانه ۱.۵ میلیارد دلار محصول پسته از ایران صادر می‌شود، افزود: متاسفانه در مراجع تخصصی هیچ کار علمی و پژوهشی راجع به باقیمانده سموم انجام نشده و دیتای معتبر علمی در این زمینه نداریم و بحث دوره کارنس و باقیمانده سموم ( MRL ) کاملا متفاوت است و هیچ ارتباطی به هم ندارد.

به گفته وی، سالانه ۱۰۰۰ تن مغز سبز پسته به خارج از کشور صادر می‌شود.

فرماندار رفسنجان بیان کرد: به دلیل اینکه ۲۷ استان محصول پسته کشت می‌کنند که ۱۰ درصد آن مصرف داخلی است، برای صادرات بقیه این محصول به کشورهای خارجی نیاز است به کشاورزان آموزش‌های لازم برای نحوه انتخاب و حجم مصرفی سموم شیمیایی در باغ‌ها داده شود.

وی ادامه داد: استفاده از مواد غیرشیمیایی خصوصا شوینده‌ها و صابون در باغ‌ها موثر بوده و کارهای تحقیقاتی مورد قبولی راجع به جایگزین‌های غیرسمی در پژوهشکده پسته کشور به مدیریت جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها ارسال‌شده که باعث‌شده باغداران از این موارد در باغ‌های خود استفاده کنند.

انتهای پیام


کاهش مصرف سموم شیمیایی در باغات پسته رفسنجان به ۲ لیتر در هکتار

منبع: ایـسنا
? کاهش مصرف سموم شیمیایی در باغات پسته رفسنجان به ۲ لیتر در هکتار