چهارمین جشنوارۀ موسیقی نواحی استان کرمان در شهر بافت | اخبار فرهنگی کرمان

نذیر کرمان ـ گروه فرهنگ‌وهنر:فراخوان چهارمین جشنوارۀ موسیقی نواحی استان کرمان منتشر شد. این دوره از جشنواره که ویژۀ ساز «نی مَشکی» یا «نی‌انبان» است،در روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریورماه در شهر بافت برگزار خواهد شد. هیچ محدودیت سنّی برای شرکت در این جشنواره که غیررقابتی است وجود ندارد. شرکت‌کنندگان باید حداکثر تا ۱۸ شهریورماه […]

نذیر کرمان ـ گروه فرهنگ‌وهنر:فراخوان چهارمین جشنوارۀ موسیقی نواحی استان کرمان منتشر شد. این دوره از جشنواره که ویژۀ ساز «نی مَشکی» یا «نی‌انبان» است،در روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریورماه در شهر بافت برگزار خواهد شد. هیچ محدودیت سنّی برای شرکت در این جشنواره که غیررقابتی است وجود ندارد. شرکت‌کنندگان باید حداکثر تا ۱۸ شهریورماه فیلم آثار و مشخصات خود را به شماره تلفنی که در فراخوان آمده ارسال کنند.

فواد توحیدی ـ پژوهشگر و دبیر چهارمین جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان به نذیر کرمان گفت:«من شخصا فکر می‌کنم جشنوارۀ موسیقی نواحی کرمان خیلی مفیدتر از جشنوارۀ موسیقی کشور است».

وی افزود:«شاید جشنوارۀ کشوری برای مخاطب جذاب‌تر باشد ولی این جشنواره هنرمندان بیش‌تری را در استان کرمان درگیر می‌کند و مثل روحی است که در کالبد موسیقی نواحی استان دمیده می‌شود».

وی با اشاره به اینکه برگزاری سالانۀ جشنواره یکی دیگر از مزیت‌های این رویداد است،ادامه داد:«جشنوارۀ سالانه باعث می‌شود هنرمندان طی یک سالی که تا دورۀ بعدی فرصت دارند کار کنند و همین،باعث پویایی موسیقی در استان می‌شود».

وی دربارۀ اینکه چرا ساز نی‌انبان برای این دوره از جشنواره انتخاب شده است؟ گفت:«کرمان یکی از چهار ناحیۀ اصلی ثبت‌شدۀ نی‌انبان‌نوازی در کشور است و تاکنون حدود ۳۵۰ نوازنده و سازندۀ حرفه‌ای نی‌انبان در استان کرمان شناسایی شده است».

وی افزود:«برخی از این نوازندگان میراث‌دار هنر چندین نسل پیش از خود هستند و این نشان از پیشینۀ بلند این هنر در استان کرمان دارد».

به گفتۀ وی،بیش‌ترین نوازندگان نی‌انبان استان در شهرستان‌های کرمان،بردسیر،بافت،رابر،ارزوئیه،جیرفت و سیرجان حضور دارند.

نی‌انبان که در گویش نواحی مختلف کرمان نی مَشکی،نی‌همبون،نی‌انبون و نی همبونه نامیده می‌شود در نواحی یادشده با سازبندی و فواصل موسیقایی مختلف نواخته می‌شود.

مطابق آنچه که در فراخوان جشنواره آمده است،با توجه به اهمیت این ساز و گستردگی آن در استان جشنوارۀ امسال با محوریت این ساز سحرآمیز برگزار می‌شود. صدادهی و سونوریتۀ این ساز به گونه‌ای است که شنونده را همزمان دچار حس شادی و غم می‌کند. از این جهت،ساز نی‌انبان یک ساز شاخص و ویژه است. در ادامۀ فراخوان تصریح شده است:«مطمئنا برگزاری این رویداد فرهنگی،هنری می‌تواند بیش از پیش به پاسداشت و پیشرفت این ساز کمک کند و نوازندگان و سازندگان را به ادامۀ این هنر امیدوارتر و دلگرم‌تر».

جشنواره چهارم موسیقی نواحی استان به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان،اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بافت و شرکت احیا استیل فولاد بافت در پارک ساحلی شهر بافت برگزار می‌شود.

در فراخوانی که منتشر شده،شرایط شرکت در جشنواره قید شده است. براین اساس،هیچ محدودیت سنّی برای شرکت در جشنواره وجود ندارد. نوازندگان محترم هم به صورت انفرادی می‌توانند اثر خود را ارسال کنند و هم گروهی. حداکثر تعداد هنرمندان یک گروه می‌تواند پنج نفر باشد که شامل نوازندۀ نی‌انبان،سازهای کوبه‌ای هم‌نواز و خواننده است. سازهای هم‌نواز حتما باید جزو سازهای بومی استان کرمان باشند. سازهایی مانند ضرب و تیمپو،دایره،تمپک محلی،دهل،جُرّه،چوغرو،کوزک،جاریگ،دُرَک و نقّاره.

هر نوازنده یا گروه باید نمونۀ تصویری از کار خود را ارسال کند. تعداد قطعات ضربی و آوازی بین دو تا چهار قطعه باید باشد. مدت زمان هر قطعه حداکثر هشت دقیقه و قطعه باید عاری از هرگونه دخل و تصرف صوتی و استودیویی باشد.

ارسال تصویر کارت ملی و آدرس و شماره تلفن تمام هنرمندان الزامی است.

پس از بررسی آثار توسط کمیتۀ داوران از منتخبین برای حضور در جشنواره دعوت می‌شود. این جشنواره غیررقابتی است و به منتخیبن علاوه بر هزینۀ اجرا،سپاس‌نامه هم تقدیم می‌شود. اسکان و پذیرایی منتخبین در شهرستان بافت برعهدۀ جشنواره است.

شرکت‌کنندگان باید حداکثر تا ۱۸ شهریورماه فیلم آثار و مشخصات خود را از طریق ایتا و یا روبیکا به شمارۀ ۰۹۱۳۱۹۵۰۰۷۸ ارسال کنند.

آثار توسط هیات محترم داوران بررسی و نتایج تا تاریخ ۲۰ شهریورماه اعلام می‌شود.

این جشنواره ۲۸ و ۲۹ شهریورماه در شهر بافت برگزار خواهد شد.

بنا به گفتۀ دبیر جشنواره،لوکیشن‌های متعددی در شهر بافت برای اجرای هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره در نظر گرفته شده و این گروه‌ها در طول روز در مکان‌هایی از جمله بازار بافت اجرا خواهند داشت. / الف


چهارمین جشنوارۀ موسیقی نواحی استان کرمان در شهر بافت

منبع:خبر کرمان
?چهارمین جشنوارۀ موسیقی نواحی استان کرمان در شهر بافت :اخبار استان کرمان – فرهنگ