چالشی به نام بانک در استان کرمان/ جهش مسکنی که به علت نبود واحد تسهیلات دهنده، ناقص مانده است

علی اکبر سلطانی نژاد گفت: ما در حوزه ی جنوب تقاضای بیشتری برای  اخذ تسهیلات داریم، اما شعبه های بانک به نسب تقاضا بسیار محدود و کم هستند، با توجه به اینکه در جنوب بعد اهمیت به خانوار بیشتر است و مهاجرت نیز تقریبا  صفر است  لازم است که موضوع مسکن را ما به عنوان بنیاد […]

علی اکبر سلطانی نژاد گفت: ما در حوزه ی جنوب تقاضای بیشتری برای  اخذ تسهیلات داریم، اما شعبه های بانک به نسب تقاضا بسیار محدود و کم هستند، با توجه به اینکه در جنوب بعد اهمیت به خانوار بیشتر است و مهاجرت نیز تقریبا  صفر است  لازم است که موضوع مسکن را ما به عنوان بنیاد مسکن برای این قشر حل کنیم، اما بانک ها و نبود شعبات آنها برای ما تبدیل یه چالش شده است

علی اکبر سلطانی نژاد مدیر کل بنیاد مسکن در گفتگو با “فت فتو” با بیان اینکه اساسا ارزیابی بنیاد مسکن با تولید مسکن صورت می گیرد گفت: ما یک نهاد حاکمیتی هستیم که حوزه فعالیت ما در حوزه ی مسکن با محوریت تولید مسکن روستایی و مسکن اقشار کم در آمد تعریف شده است.

وی ادامه داد: ارزیابی هر دستگاهی که بخواهد در حوزه ی مسکن فعالیت کند، باید بر اساس  تاثیری  که در تعدیل قیمت مسکن می گذارد محاسبه شود و عملا به تولید مسکن کمک کند و از سویی خدمت آن دستگاه در تامین نهادهای مسکن اثر گذار باشد.

مدیر کل بنیاد مسکن اذعان کرد: اگر بخواهیم یک دستگاه حاکمیتی مانند بنیاد مسکن که نهاد انقلابی (متولد انقلاب) است را در حوزه مسکن ارزیابی کنیم، باید شاخص های انقلابی را بررسی کنیم.

سلطانی نژاد به شاخص های انقلابی گری اشاره کرد و گفت: نهادی که در حوزه مسکن ورود می کند، باید دید، آیا یک فعالیت موثر داشته؟ این فعالیت در دسترس مردم بوده؟ از آفت هایی که در دستگاه های دیگر وجود دارد، در امان مانده است، خدمت صادقانه برای مردم انقلابی داشته است ضمن اینکه باید بیشتر با مردمی که در دهک های پایین قرار دارند، ارتباط داشته باشد و به سمت مناطقی که دارای محرومیت است، حرکت کند، نهاد انقلابی اینگونه به شاخص های مطروحه پاسخ می دهد.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن در تولید و تامین نهاده های مسکن نقش مهمی دارد، با  اعطای تسهیلات، خانه ای ارزان قیمت در خدمت مردم قرار می دهیم و مردم  در جهت تهیه‌ی مسکن توانمند می شوند، ضمن اینکه فقط اعطای تسهیلات نیست بلکه  تامین زمین، کاربری های آن، طراحی و تامین مصلح نیز هست، ضمن اینکه ترویج کیفی سازی و مناسب سازی خدمات مهندسی  تا اعطای سند همگی این ها شامل تامین نهادهای های مسکن می شود.

تسهیلات از برنامه ی سوم و چهارم  توسعه شروع شد و از برنامه ی چهارم به بعد جدی تر مطرح شد

مدیر کل بنیاد مسکن با بیان اینکه همان طور که تورم و افزایش قیمت ها صورت می گیرد، قطعا کمک دولت نیز باید وسیع تر شود، گفت: طرح مسکن سازی در دولت فعلی از حدود ۴۰ میلیون تومان شروع شد، اما انتهای سال گذشته تا ۵۰ میلیون تغییرات داشت اما به یکباره یک جهش به مبلغ  ۱۰۰ میلیون تومان رخ داد، که حرکت خوبی بود .

وی ادامه داد:  از جهشی که در زمینه تسهیلات رخ داده است راضی هسیتم اما برای مسکن دار شدن اقشار کم درامد چند مولفه باید در پرداخت این وام ها صورت گیرد، ابتدا اینکه باید قرض الحسنه ارائه شود، اقساط دراز مدت باشد، میزان تسهیلات باید بتواند بخش عمده ای از احداث یک خانه را حل کند، ضمن اینکه خود مردم کار ساخت را انجام دهند، زیرا ساز و کار بنیاد به گونه ای طراحی شده است که مردم خود در نوع تکنولوژی ساخت سهیم باشند، ضمن اینکه با مشارکت مردم هم قیمت ساخت کاهش می یابد و هم سرعت اجرا افزایش خواهد داشت.

سلطانی نژاد با بیان اینکه شاهداجرای تمام  دستور العمل های تسهیلگر بوده ایم، گفت: که ما هم قرض الحسنه را تامین کردیم و هم حجم بالایی خانه ساخته شد و اقساط پانزده  ۱۵ ساله فروش اقساطی نیز صورت گرفته است، در جهش قیمتی که انتهای  سال گذشته رخداد مبلغ تسهیلات از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰  میلیون تومان در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن تاکید کرد: در قانون جهش مسکن برای کرمان پیش بینی شده است که ۴ میلیون مسکن در دولت چهار ساله آیت الله رئیسی سا خته شود  که به طور تقریبی سالی ۱ میلیون  واحد تخمین زده شده است، از ۴ میلیون سهم استان، ساخت  سالی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی  بر عهده بنیاد مسکن است که طی ۴ سال سهم بنیاد ۸۰۰ هزار واحد خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما چند پیشنهاد خاص در  اجرای قانون جهش به دولت ارائه کردیم مبنی بر اینکه روستا ها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را ما برای ساخت بر عهده بگیریم و اینکه تسهیلات به صورت قرض الحسنه تخصیص یابند با باز پرداخت  ۲۰ ساله و مبلغ به  ۲۰۰ تومان افزایش یابد.

سلطانی نژاد تاکید کرد: تهسلات ۱۰۰ تومانی که دولت تخصیص داده بود  را تمام کردیم و در حال  اجرا است، اما اینکه برای اختصاص تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی صورت بگیرد، چالشی را  با سازمان مدیریت (برنامه و بودجه کشور) داریم زیرا هدف ما این است که نرخ تسهیلات  ۵ درصد باشد در حالی که اکنون  ۱۸ درصد  است، اینکه باید یارانه داشته باشد.

مدیر کل بنیاد مسکن با بیان اینکه ما به شدت تاکید داریم که ساخت مسکن شامل یارانه شود، گفت: مناطقی که ما در حال فعالیت هستیم بعضا، نقاط محروم و خصوصا نقاط روستایی و شهر های کوچک است و این نقاط به دلایلی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار  اند، ضمن اینکه عمدتا دهک های پایین جامعه هستند، ضمن اینکه در قانون  برنامه ششم توسعه و ماده ۵۹ به صراحت مطرح شده که باید به این افراد یارانه تعلق بگیرد، زیرا اگر این امرمحقق نشود مردم توان ساختن خانه های مناسب و مقاوم را نخواهند داشت.

مسکن های تولیدی دولت باید مقاوم  نسبت به زلزله، سیل و بلایای طبیعی باشند  

وی اذعان کرد: اگر مسکن های فعلی مقاوم ساخته نشوند هنگام وقوع حادثه، جبران  خسارت وارده  با ضریب چند ده برابری صورت خواهد گرفت ، ضمن اینکه  مردم تعلمات جانی، مالی و اجتماعی نیز خواهند داشت و جبران  هم سخت تر است، بنابر این اگر امروز با کمک و مساعدت ۱۰ درصدی مسکن مقاوم بسازیم متحمل خسارت شدید و سخت نخواهیم بود.

سلطانی با بیان اینکه در برابر تسهیلات با سود ۱۸ درصد ایستادگی می کنیم، گفت: استان کرمان یک استانی چالشی در زمینه بلایای طبیعی است، شمالش زلزله،  جنوب و شرقش سیلابی است و هر ساله خسارت های سنگینی را متحمل می شویم، ضمن اینکه، استانی  هستیم که در نوسازی نسبت به سایر استان موفق تر عمل کرده است و استان  هم چالش دارد.

مدیر کل بنیاد مسکن تاکید کرد:  ۲۰ درصد در روستا ها نوسازی شده اند و ما از دیگر استان ها موفق تر عمل کرده ایم، چشم انداز ما ساخت سالانه‌ بین ۱۰ تا ۱۵ هزار از بین ۲۰۰ هزار مسکن است و اگر روی شاخص های مقاوم سازی توجه کنیم،  عدد ما خیلی کمتر می شود.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ درصد برای مقابله با چالش های طبیعی  مقاوم سازی انجام شده است،  به دلیل وسعت استان و مشارکت مردم برای ساخت ۱۰ تا ۱۵ هزار  مسکن و به فراخور مشارکت بانک ها در جذب برنامه ریزی شده است.

سلطانی نژاد در پایان خاطر نشان کرد: ما در حوزه ی جنوب تقاضای بیشتری برای  اخذ تسهیلات داریم، اما شعبه های بانک به نسب تقاضا بسیار محدود و کم هستند، با توجه به اینکه در جنوب بعد اهمیت به خانوار بیشتر است و مهاجرت نیز تقریبا  صفر است  لازم است که موضوع مسکن را ما به عنوان بنیاد مسکن برای این قشر حل کنیم، اما بانک ها و نبود شعبات آنها برای ما تبدیل یه چالش شده است، که اگر استاندار با ما همگرا عمل کند و شعبات را افزایش دهد با پای کار اوردن بانک ها این چالش حل خواهد شد.

انتهای پیام/ طهماسبی




چالشی به نام بانک در استان کرمان/ جهش مسکنی که به علت نبود واحد تسهیلات دهنده، ناقص مانده است

منبع:آرمـان
? چالشی به نام بانک در استان کرمان/ جهش مسکنی که به علت نبود واحد تسهیلات دهنده، ناقص مانده است