وقتی خانه‌های قدیمی کرمان میزبان عزاداران می‌شود

خانه‌های قدیمی‌ای در کرمان وجود دارد که سال‌هاست به عشق عزاداری امام حسین (ع) و یارانش خود را حفظ کرده‌اند و قطب عزاداری در ایام محرم در شهر کرمان شده‌اند. به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» محرم که فرا می‌رسد شهر کرمان رخت عزا بر تن می‌کند و در این میان خانه‌هایی که […]


خانه‌های قدیمی‌ای در کرمان وجود دارد که سال‌هاست به عشق عزاداری امام حسین (ع) و یارانش خود را حفظ کرده‌اند و قطب عزاداری در ایام محرم در شهر کرمان شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» محرم که فرا می‌رسد شهر کرمان رخت عزا بر تن می‌کند و در این میان خانه‌هایی که در طول سالیان سال میزبان عزادارن اباعبدالحسین(ع) بوده‌اند با برپایی خیمه‌های بزرگ در صحن و حیاط‌شان خود را برای عزاداری و میزبانی آماده می‌کنند.

در کرمان اگرچه در هر کوی و برزنی خانه‌هایی هستند که محفل عزاداری را برپا می‌کنند اما خانه سادات خوشرو و خانه حاج ماشاءالله از جمله مکان‌هایی هستند که سالیانی است قطب عزاداری هستند.

خانه سادات خوشرو
جد سادات خوشرو سید حسین نام داشت که آغاز عزاداری‌ها در این خانه با بنا گذاشت و مردم را پای منبر و عزای حسینی نشاند، بعد از او سید محمد فرزندش و بعد از آن پسران بعدی سید حسین بودند که خیمه عزاداری در این خانه را بلند کردند و نگه داشتند.

این خانه در کوچه و پس کوچه‌های محله قدیمی کرمان به نام محله حواجه خضر وجود دارد، امروزه از خیابان ابوحامد می‌توان به این خانه رسید، خانه قدیمی با کوچه‌ای که هنوز شما را یاد کرمان قدیمی می‌اندازد چرا که کوچه منتهی به این خانه همچنان مسقف و کاه‌گلی است.


این خانه که از دوران پهلوی همچنان پابرجا است در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سید محمدعلی گلاب‌زاده کرمان‌شناس مشهور این شهر در گفتگو با خبرنگار «نذیر کرمان» به این خانه اشاره کرد و گفت: ویژگی مهم این خانه این است که در دوران پهلوی وقتی‌که عزاداری برای امام حسین(ع) و یارانش در زمان پهلوی ممنوع بود اما صاحب این خانه بدون هیچ ترس و واهمه‌ای عزاداری در این خانه را برپا می‌کرد.

نزدیک ساعت سه صبح کوچه‌های منتهی به این خانه شلوغ است و عموماً کرمانی‌ها ساعت‌ها جلوتر برای شرکت در مراسم عزاداری خانه خوشرو حرکت می‌کنند تا جایی برای ساعتی عزاداری پیدا کنند.

کوچه پس کوچه‌های و ساباط‌ها این محله هم به کمک این خانه می‌آیند و پذیرای مهمان‌هایی می‌شوند که دیگر د رخانه جایی برایشان نیست.

درب چوبی این خانه با طاق‌ها و سقف‌های گنبدی شکلش همواره با خوشرویی همچون صاحبانش از عزاداران حسینی میزبانی می‌کنند. تمامی بخش‌های مختلف این خانه از جمله حیاتش فرش شده است اما سیل عاشقان و عزاداران آن‌قدر زیاد است که کوچه و پس کوچه‌های منتهی به این خانه به یاری می‌شتابند و میزبان می‌شوند.

دسته دسته مردم و یا هیئت‌های عزاداری وارد این خانه می‌شوند و پای منبر می‌نشینند . به مدت ۱۴ روز اول ماه محرم عزاداری می‌کنند.

خانه حاج ماشاءالله

کم‌تر کسی است در کرمان که داستان مرحوم حاج‌ماشاءالله را نشنیده باشد، مرد جوانی‌که ماه‌ها در بستر بیماری افتاده بود و در نهایت با همه ارادتش با امام حسین (ع) از سوی او شفا می‌یابد.

بعد از آن خواب که دلیلی بر شفایش شده بود، سال‌ها در خانه‌اش مراسم روضه اباعبدالله الحسین(ع) را برگزار کرد و کم‌کم آن‌قدر جمعیت برای عزاداری در این خانه آمد تا این‌که او خانه همسایه‌های مجاور را نیز به کمک خیران خرید و با عشق عجیبی یه عزاداری پرداخت.

 عزاداری در خانه مرحوم حاج ماشا‌ءالله عموماً در نیمه دوم ماه محرم برگزار می‌شود.

انتهای خبر/ پسند

 


وقتی خانه‌های قدیمی کرمان میزبان عزاداران می‌شود

منبع:آرمـان
? وقتی خانه‌های قدیمی کرمان میزبان عزاداران می‌شود