واردات خودروی مجانی و خیرات هم تاثیری بر بازار ندارد

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو دربارۀ چرایی وارد نشدن خودروهای کارکرده،گفت:«هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام کلمۀ خودروی سواری را در بند خودروهای دست‌دوم قانون بودجه حذف کرد و آن را خلاف سیاست‌های کلی نظام دانست». مهدی دادفر افزود:«با مدلی که دولت سیاست‌گذاری می‌کند خودروی مجانی هم از خارج کشور وارد […]

فردایکرمان – گروه اقتصاد: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو دربارۀ چرایی وارد نشدن خودروهای کارکرده،گفت:«هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام کلمۀ خودروی سواری را در بند خودروهای دست‌دوم قانون بودجه حذف کرد و آن را خلاف سیاست‌های کلی نظام دانست».

مهدی دادفر افزود:«با مدلی که دولت سیاست‌گذاری می‌کند خودروی مجانی هم از خارج کشور وارد کنیم تاثیری روی قیمت نخواهد داشت. مدل تعرفه‌گذاری و عوارض مهندسی بازار که تمام عملیات به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود نه تنها امکان خودروی قیمت متوسط هم از مردم سلب شده،خرید خودروی با قیمت بالاتر تبدیل به یک آرزوی محال دست‌نیافتنی شده است و این ناشی از نوع سیاست‌گذاری مهندسی‌شدۀ تعیین قیمت خودرو است».

وی ادامه داد:«بهعبارت دیگر اگر خودروی صفرکیلومتر مجانی و خیرات هم وارد کنیم با نوع مهندسی کنونی این خودرو زیر یک میلیارد تومان هم به دست مردم نمی‌رسد».

به گزارش فردایکرمان به نقل از ایلنا،دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه کسی برای کاهش هزینه به فکر مردم نیست،دربارۀ مبدا و قیمت خودروهای وارداتی گفت:«با توجه به شناختی که از بازار نداشتند هیچ جا به عنوان مبدا مشخص نبود،قیمت هم در قانون زیر ۲۰ هزار یورو تعیین شده بود ولی در شعارهای که نمی‌توان از آن‌ها فرار کرد گفته شد این خودروها اقتصادی هستند اما نتوانستند این خودروی اقتصادی را تعریف کنند».

وی در ارزیابی تاثیر واردات خودروهای کارکرده در عراق و افغانستان از آمریکا اظهار کرد:«طبق گزارش‌های بین‌المللی گردش مالی خودروهای کارکرده در دنیا بالغ بر ۸ میلیارد دلار است. از ۱۴۸ کشور دنیا در ۱۸ کشور واردات خودروی کارکرده ممنوع است که البته در این ۱۸ کشور هم واردات خودروی برقی و هیبریدی آزاد است و در این بین ایران تنها کشوری بوده که واردات خودروی کارکرده صددرصد ممنوع است. یعنی با توجه به افزایش قیمت جهانی خودرو و کمبود سیستم‌های الکترونیکی برقی و افزایش هزینه‌های نگهداشت خوردرو،دنیا به این سمت می‌رود،کشورهای توسعه‌یافته تا کمتر توسعه‌یافته تماما از خودروی کارکرده استفاده می‌کنند. کشور گرجستان،ارمنستان،ترکمنستان،عراق افغانستان و پاکستان زوم عملیات خود را بر واردات خودروی کارکرده گذاشته‌اند».

دادفر یادآور شد:«خودرو چه کارکرده و چه صفرکیلومتر باید توسط مشتری ارزیابی شود،در حالی که استدلال می‌کنند که معلوم نیست این خودرو چقدر کارایی دارد. در حالی که مشتری در داخل کشور هم خودش انتخاب می‌کند که خودروی کارکرده و یا صفر استفاده کند. یعنی مشتری تشخیص می‌دهد که خودرو را خریداری کند یا خیر».

وی گفت:«در کشور ما قصد کاهش هزینۀ خانوار را ندارند هرچه بتوانند سود تولیدکنندگان خودرو و واردکنندگان بالقوه را بالا ببرند دست به هر کاری می‌زنند».

دادفر دربارۀ دلیل ارزان‌تر بودن خودروی چینی در عراق نسبت به ایران خاطرنشان کرد:«بازار مهندسی‌شده در قیمت توسط دولت دلیل آن است،یعنی دولت خود به این سمت سوق می‌دهد. اگر فضا کمی بازتر شود قیمت‌ها صددصد کم می‌شود،در همه جای دنیا قیمت خودروی چینی و اروپایی و آمریکایی و برندها مشخص است،حتی خودروی وارداتی صفرکیلومتر از مقصد چین جایزۀ صادراتی دارد،یعنی آفر دارد. بنابراین این رویه جز این نیست که دولت خود علاقمند به افزایش قیمت خودرو است». /پ




واردات خودروی مجانی و خیرات هم تاثیری بر بازار ندارد

منبع:خبر کرمان
?

واردات خودروی مجانی و خیرات هم تاثیری بر بازار ندارد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی