مدیر مجتمع صنعتی بارز کرمان گفت: همیشه واردات تایر با تخصیص ارز مناسب آن هم چهار برابر تولید انجام میشود اما تولیدکنندگان باید به دنبال ارزشان بدوند.
محمد ضیایی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» به چالشهای تولیدی در بخش تایرسازی اشاره کرده و گفت: متأسفانه تخصیص ارز به صنایع تولیدی با بیانصافی صورت میگیرد. وی ادامه داد: قیمت دستوری که برای تایر در نظر گرفته میشود به ازای هر کیلوگرم تعیین میشود و بر همین اساس هم میزان ارزی که به آن تعلق میگیرد را تعیین میکنند. مدیر گروه صنعتی بارز در کرمان افزود: به ازای هر کیلو تایر تولیدی یک دلار ارز تخصیص داده میشود در حالی که به هر کیلوگرم تایر وارداتی ۴ دلار ارز تعلق میگیرد و عملاً واردکننده دغدغهای برای وارادات ندارد، حتی با این اوصاف هم صرفه اقتصادی با تولید تایر و نه واردات آن است. ضیایی تاکید کرد: همیشه واردات تایر با تخصیص ارز مناسب آن هم چهار برابر تولید انجام میشود اما تولیدکنندگان باید به دنبال ارز بدوند تا شاید به موقع برای خرید مواد اولیه، رقم ارزی مورد نیاز خود را اخذ کرده و برای خرید اقدام کنند. وی ادامه داد: ما همیشه دچار مشکلات ارزی هستیم زیرا مواد اولیه ما که کائوچوست را باید وارد کنیم و بارها به علت نرسیدن به موقع ارز دچار چالش تولید شدهایم و خط تولید ما متوقف شده است. مدیرگروه صنعتی بارز ابراز کرد: در سال ۱۴۰۱ سه ماه تیر، مهر و اسفند ارز نرسید و در سال ۱۴۰۲ هم در مردادماه ارز به موقع تامین نشد، در ۱۴۰۳ هم در خرداد و شهریور دچار کاهش ذخایر ارزی و مواد اولیه شدیم و عملاً ۱۰ روز خط تولید ما متوقف شد و کاهش ۳ هزار تنی تولید را تجربه کردیم. ضیایی اذعان کرد: در تولید یک لاستیک ۸۲ نوع ماده مختلف استفاده میشود که برخی از آنان وارداتی و برخی دیگر هم از داخل تامین میشوند اما همیشه برای اختصاص ارز به تولید سختگیری شدیدتر از همتای وارداتی ما وجود دارد. وی تصریح کرد: ۷۵ درصد قیمت تایر به مواد اولیهاش وابسته است و ۲۵ درصد قیمت تمامشده آن به ارز اختصاص دارد در حالی که ما فقط بازار داخلی را داریم و اجازه صادرات هم نداریم که در نرسیدن به موقع ارز دولتی از برگشت همان ارز صادراتی، مواد اولیه خود را تامین کنیم. مدیرگروه صنعتی بارز اضافه کرد: ما به مدت چهار سال بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم زیرا منع صادراتی سبب شد تا بازار از محصولات چینی و بیکیفیت اشباع شود. ضیایی قیمتگذاری دستوری آن هم بر اساس وزن لاستیک را بیعدالتی دیگری در حق تایر بارز برشمرد و گفت: متاسفانه تکنولوژی جدید کیفیت را بالا میبرد و وزن لاستیک را کم میکند اما در قیمتگذاری به تکنولوژی و کیفیت توجهی نمیشود و هنوز بر اساس وزن تایر که تضمیناً نشانه کیفیت بالا نیست، قیمتگذاری میکنند. وی در پایان خاطرنشان کرد: در حالی که محصول با کیفیتی را ارائه میکنیم، نمیتوانیم با قیمت مناسب در بازار داخلی بفروشیم زیرا تایر سبکتری میسازیم و از سوی دیگر بازار صادراتی را هم از دست دادهایم که این دو عامل ضربه بزرگی برای صنعت تولید تایر در ایران است. انتهای خبر/ طهماسبی