ناب‌ترین ارزش‌های دینی در دل مساجد | اخبار استان کرمان

تاریخ‌شناس کرمانی با تأکید بر اینکه مردم کرمان پیشگام در ساخت مسجد در دنیا هستند، گفت: مساجد مختلف کرمان ارزشمندترین مساجد از ارزش‌های دینی و فرهنگی هستند. سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ با اشاره به روز جهانی مسجد در خصوص مساجد تاریخی کرمان گفت: در اولین و […]



تاریخ‌شناس کرمانی با تأکید بر اینکه مردم کرمان پیشگام در ساخت مسجد در دنیا هستند، گفت: مساجد مختلف کرمان ارزشمندترین مساجد از ارزش‌های دینی و فرهنگی هستند.

سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ با اشاره به روز جهانی مسجد در خصوص مساجد تاریخی کرمان گفت: در اولین و یا دومین دهه شکل‌گیری اسلام، مسجد پیامبر(ص) در شهرستان بم در سال ۲۱ یا ۳۱ هجری قمری در عرصه جهانی ساخته شد.

این تاریخ‌شناس کرمانی ادامه داد: مردم کرمان پیشگام ساخت مسجد در دنیا هستند و البته مرحوم پیرنیا اعتقادش بر این است، مسجدی در فهرج یزد وجود داشته است، که آن مسجد دارای قدمت قابل توجهی است و البته با این توضیح که مسجدی که مرحوم کریم پیرنیا به‌عنوان پیشگام مساجد از آن یاد می‌کند، قبلاً آتشکده بوده است و آتشکده تبدیل به مسجد شده است و اگر حرف وی درست باشد، باز هم ما در عرصه ساخت مسجد پیشگام هستیم که به‌وسیله عبدالله‌ابن‌عامر این مسجد در بم ساخته شد.

وی بیان کرد: با توجه به اشتیاقی که مردم کرمان در گذر تاریخ به اجرای دستورات اسلامی همواره نشان داده‌اند و نشان می‌دهند، مساجد متعدد دیگری ساخته شد که از ان جمله می‌توان به مسجد گلی‌مشکی اشاره داشت و همچنین اولین مسجدی که در تاریخ کرمان به‌عنوان پایگاه بزرگ مذهبی ساخته شد، مسجد ملک(امام خمینی) است که به وسیله ملک توران شاه ساخته شد که امروز به مسجد امام معروف است.

گلاب‌زاده با اشاره به مطلب فوق ابراز کرد: این مسجد در سال ۴۷۵ و یا همان نیمه اول قرن پنجم، ساخته شده است و یکی از برجسته‌ترین، بزرگ‌ترین و ارزشمندترین مساجد از نظر معماری، ارزش‌های دینی، ارزش‌های فرهنگی و شخصیت‌ والای انسانی که این مسجد را ساخته است، است.

این تاریخ‌شناس کرمانی بیان کرد: مسجد جامع یکی از مساجد بزرگ دیگری در تاریخ اسلام در کرمان به‌وسیله محمد مظفر میبدی در سال ۷۴۱ در نیمه اول قرن هشتم ساخته شد که این مسجد نشانی از روشنای تفکر، اندیشه و گذشتگی یک انسان به‌نام قهرمان‌علی بمی است.

وی خاطرنشان کرد: حاکمانی که به کرمان می‌آمدند، اصرار داشتند در کنار فعالیت‌های مختلف عمرانی که انجام می‌دادند حتماً مسجدی را بنا کنند؛ به‌عنوان مثال زمانی که گنجعلیخان به کرمان آمد اگرچه یک مسجد کوچک برای خود و عبودیت همکاران خود ساخت، اما اثری از آن باقی است و در میدان گنجعلیخان این مسجد را می‌توانید مشاهده کنید.

انتهای خبر/م
 


ناب‌ترین ارزش‌های دینی در دل مساجد

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? ناب‌ترین ارزش‌های دینی در دل مساجد