قنات ده‌لؤلؤ نگین روستاهای کوهپایه کرمان

دهیار روستای ده‌لؤلؤ گفت: با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فاز اول قنات ده‌لؤلؤ را که در لیست آثار ملی قرار دارد را بهسازی کردیم. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» روستای ده‌لؤلؤ از توابع استان کرمان که در ۳۰ کیلومتری شهرستان کرمان است و یکی از ۱۵ روستای […]


دهیار روستای ده‌لؤلؤ گفت: با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فاز اول قنات ده‌لؤلؤ را که در لیست آثار ملی قرار دارد را بهسازی کردیم.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» روستای ده‌لؤلؤ از توابع استان کرمان که در ۳۰ کیلومتری شهرستان کرمان است و یکی از ۱۵ روستای منطقه کوهپایه به‌شمار می‌رود و البته عامل اصلی ایجاد روستاهای کوهپایه است.

 طبق روایتی که روستائیان این منطقه بیان می‌کنند در گذشته بیش‌تر روستاها در کنار رودها ایجاد می‌شدند اما دو برادر به نام‌های «لؤلؤ و شیرو» سرچشمه آبی را پیدا می‌کنند و با ایجاد قنات آن را زنده نگه می‌دارند و به دوشاخه آن را تقسیم می‌کنند که دو روستای ده‌لؤلؤ و پشته‌شیران ایجاد می‌شوند.

با گذشت سال‌های متمادی روستاهای دیگری نیز در پایین‌دست همین آب ایجاد می‌شوند درحالی که جمعیت روستای ده‌لؤلؤ بیش از هزار خانوار شده است اما همچنان سرشماری نادرست گذشته و به‌روزرسانی نشده، سبب شده است که اعتبارات برای توسعه این روستا درست تخصیص داده نشوند بنابراین همچنان رشد خوبی را تجربه نمی‌کند.


اما به تازگی شاهد اجرای طرح‌های عمرانی از جمله احیاء قنات روستای ده‌لؤلؤ با طراحی منحصر به فرد که چشم گردشگران را به خود اختصاص داده است، بوده‌ایم، همین امر سبب شد تا با دهیار این روستا ارتباط بگیریم.


مرتضی خزانه‌ها در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» از بهسازی قنات ده‌لؤلؤ کوهپایه که به تازگی در جرگه آثار ملی گردشگری قرار گرفته، عنوان کرد: این اتفاق با همکاری و مشارکت بنیاد مسکن و دهیاری رقم خورده است.


وی افزود: برای بهسازی این قنات که از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود بالغ بر ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده که بنیاد مسکن و دهیاری بخشی از احیاء را بر عهده گرفتند.

خزانه‌ها با بیان اینکه کل طراحی جهت بازسازی این قنات توسط دهیاری صورت گرفته، افزود: ایجاد طرح اولیه اعم از مظهر قنات، پله‌ها و ساباط ورودی کوچه با نظرسنجی اهالی و توجه به موقعیت مکانی این منطقه صورت گرفته است.


دهیار روستای ده‌لؤلؤ  با بیان اینکه بهسازی قنات در دو فاز برنامه‌ریزی شده بود، گفت: فاز اول اجرای آن با ایجاد سنگ‌فرش، طاق‌ها و بهسازی اطراف قنات صورت گرفته است و کوچه ورودی نیز از سمت خیابان داخل روستا به اتمام رسیده و با موانع متحرک قفل شده است و تنها به‌عنوان پیاده‌ راه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اذعان کرد: در گذشته بر روی معبر ورودی قنات حفاظ‌هایی قرار داشت تا از آلودگی آب جلوگیری شود، زیرا از این آب به عنوان شرب استفاده می‌شد که بعد از مرمت به علت نظر معماران وجود این حفاظ چهره قنات را و درخت چنار چند صد ساله را زشت می‌کرد، بنابراین حذف شد و منبع آلودگی‌ها هم بسته شد.

خزانه‌ها افزود: برای حفاظت و امنیت کسانی که تردد می‌کنند کل کوچه که دو راه ورودی از داخل روستا و خیابان پشتی آن به‌صورت پیاده‌راه طراحی شد که عملا امکان ورود و خروج با خودور به نزدیکی‌های قنات را غیر ممکن می‌کند و تنها اهالی که منازل آنها در کنار قنات است اجازه ورود با خودرو را دارند.


دهیار روستای ده‌لولو با بیان اینکه عملیات بهسازی قنات هنوز ادامه دارد، گفت: دو مرحله ایجاد پله و سنگ‌فرش شدن انتهای کوچه هنوز درحال اجراست، زیرا این‌گونه طراحی شده که از پشت چنار پله‌ایی برای برداشت آب احداث می‌شود و از مقابل چنار  نیز خارج می‌شود و عملا امکان توقف طولانی‌مدت در این مکان وجود ندارد.

وی به یکی از معضلات فعلی این قنات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هنوز انتهای کوچه بسته نشده و عملیات عمرانی نیمه تمام است ما شاهد حضور تراکتورهایی برای برداشت آب به حجم زیاد هستیم البته برخی از آن برای استفاده خود اهالی است زیرا خرده‌مالکین زیادی دارد و عملا متعلق به آنان است که برداشت آب توسط خود آنان صورت می‌گیرد.


خزانه‌ها اذعان کرد: با توجه به اینکه آب متعلق به خرده مالکین است اما دهیاری از آنان هم خواسته است که اقدام به برداشت آب نکنند زیرا هم چهره قنات را زشت می‌کند هم زمینه سودجویان را فراهم می‌کند بنابراین تنها راه رفع این مشکل اتمام پروژه بهسازی است که اگر تکمیل شود این چهره زشت هم در قنات ایجاد نمی‌شود.

دهیار روستای ده‌لؤلؤ به اختصاص اعتباری به مبلغ یک میلیارد تومان دیگر از سوی بنیاد مسکن به احیاء قنات اشاره کرد و افزود: ما در مسیر آخرین مراحل جذب این اعتبار قرار داریم و هدف ادامه اجرای سنگ‌فرش کوچه تا انتهای کوچه است و البته اجرای یک پله هم به سمت آرامستان و خیابان اصلی هم درحال انجام است و عملاً سه ورودی را برای رسیدن به قنات پی‌گرفته‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که سرشماری جدیدی برای روستای ده‌لؤلؤ انجام شود و اعتبارات بر اساس واقعیات این روستا تخصیص داده شوند تا بتوانیم توسعه خوبی را برای این منطقه و گردشگران تابستانی‌اش رقم بزنیم.

انتهای خبر/ طهماسبی

 


قنات ده‌لؤلؤ نگین روستاهای کوهپایه کرمان

منبع:آرمـان
? قنات ده‌لؤلؤ نگین روستاهای کوهپایه کرمان