قطعی برق به خرمای شرق استان کرمان خسارت جدی زد | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان ـ گروه اقتصاد:یک کشاورز و سردخانه‌دار اهل فهرج در شرق استان کرمان گفت:«خرما امسال با سه آفت جدید مواجه شد؛ نخست اقدام غیرکارشناسی وزارت جهاد کشاورزی بود که به طور ناگهانی ۵۰ درصد عوارض صادرات را بالا برد و حجم زیادی از خرما در سردخانه‌ها باقی ماند. دوم اینکه امسال در زمان به […]

نذیر کرمان ـ گروه اقتصاد:یک کشاورز و سردخانه‌دار اهل فهرج در شرق استان کرمان گفت:«خرما امسال با سه آفت جدید مواجه شد؛ نخست اقدام غیرکارشناسی وزارت جهاد کشاورزی بود که به طور ناگهانی ۵۰ درصد عوارض صادرات را بالا برد و حجم زیادی از خرما در سردخانه‌ها باقی ماند. دوم اینکه امسال در زمان به بار نشستن محصول،قطعی برق موتورپمپ‌ها و گرمای شدید باعث ریزش یا خشکیدگی محصول شد».

آقای سجادی افزود:«هیچ دستگاه متولی در خصوص قطعی برق به کشاورزان کمک نکرد در صورتی که اداره برق میتوانست با جهاد کشاورزی هماهنگ کند که تنش آبی برای درختان پیش نیاید».

وی ادامه داد:«درخت خرما در زمان باردهی باید هر شش روز یک مرتبه آبدهی انجام شود که بعد از قطعی برق به ۲۴ روز رسید و کشاورزان بم بزرگ متضرر شدند و بار سنگین خسارت را تحمل کردند».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از ایسنا کرمان،وی همچنین اظهار کرد:«به دلیل آفات مختلف به خصوص عارضه خشکیدگی و ریزش محصول،باعث شده که  امسال خرمای کمتری برداشت کنیم».

وی با اشاره به اینکه به ۱۵ کشور صادرات داریم،افزود:«در سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول از ایران صادر شده که از این مقدار صادرات ۱۵۱ هزار تن خرمای مضافتی  به ۸۲ کشور صادر شده و کشورهای درخواست‌کننده مضافتی بم شامل هند،پاکستان،ترکیه،قزاقستان،چین،عراق و سوریه بوده و خرمای زاهدی،شاهانه،کلوته،پیارم،دسیمران،و کبکاپ در رتبه‌های بعدی قرار دارد».

این کشاورز و سردخانه‌دار با بیان اینکه خود کشاورز تصمیم‌گیرنده است که محصول خود را در سردخانه نگهداری کند تا به موقع بفروشد،گفت:«کشاورزان بمی می‌توانند با بازاریابی در میادین تره‌بار همانند دیگر شهرستان‌ها محصول خود را به صورت عرضۀ مستقیم به فروش برسانند تا دست واسطه و دلال بین خریدار و کشاورز کوتاه شود».

وی ادامه داد:«ما باید در تمام کشور بازار خرما را پیدا کنیم و اگر اتحادیه‌های میادین تره‌بار در تمام طول سال غرفه‌ در اختیار کشاورزان قرار بدهند،ما می‌توانیم محصول خود را به راحتی بفروشیم».

سجادی یکی از دلایل اصلی از دست دادن بازار داخلی خرما را دلالان و واسطه‌ها دانست که خرما را از تولیدکننده ۹۰ هزار تومان خریداری کرده و ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزارتومان به مصرف کننده می‌فروشند.

سجادی با گلایه از مسئولان ذیربط و با اشاره به مشکلاتی از جمله بالا رفتن قیمت نهاده‌های کشاورزی و کودها و کاهش سهمیه گازوئیل بیان کرد:«کشاورز در حال جنگیدن است. از یک طرف گرما ی شدید و از طرف دیگر کمبود کارگر متخصص که جذب صنایع خودروسازی شده وما باید به سمتی برویم که بتوانیم در سایه درختان خرما تولیدات دیگر محصولات را داشته باشیم».

وی عمده مشکلات کشاورزان بمی را تولید بیشتر از مصرف دانست و افزود:«تولید خرمای مضافتی هزینه‌های بسیار سنگینی نسبت به فروش دارد و کشاورزان باید به سمت مکانیزه کردن و کاهش هزینه‌ها بروند و به عنوان مثال کشت گیاهان دارویی ترویج شود تا از تک محصولی خارج شویم». / الف




قطعی برق به خرمای شرق استان کرمان خسارت جدی زد

منبع:خبر کرمان
? قطعی برق به خرمای شرق استان کرمان خسارت جدی زد :اخبار استان کرمان – اقتصادی