فرهنگ ایرانی زیر پای اسطوره‌های خارجی | اخبار استان کرمان

در حالی که در بازار نوشت‌افزارها با اسطوره‌های خارجی به وفور دیده می‌شود شاهد استقبال از این جنس و طرح محصولات توسط خانواده‌های ایرانی هستیم. به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» شهریورماه از جمله ماه‌هایی است که پدر و مادرها تکاپوی‌شان برای فرزندان‌شان است. نزدیک مهرماه است و قرار است سال تحصیلی جدید […]




در حالی که در بازار نوشت‌افزارها با اسطوره‌های خارجی به وفور دیده می‌شود شاهد استقبال از این جنس و طرح محصولات توسط خانواده‌های ایرانی هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» شهریورماه از جمله ماه‌هایی است که پدر و مادرها تکاپوی‌شان برای فرزندان‌شان است. نزدیک مهرماه است و قرار است سال تحصیلی جدید آغاز شود، بنابراین ثبت‌نام فرزندان در مدارس، تهیه فرم مدرسه، پیگیری برای سرویس مدرسه فرزندان و تهیه لوازم‌التحریر از جمله دغدغه‌هایی است که والدین در نیمه پایانی ماه شهریورماه دارند.

تهیه نوشت‌افزار از جمله شیرینی‌های جذاب شهریورماه است، رنگ‌ها و طرح‌ها هر یک از محصولات از مداد و پاک‌کن گرفته تا کیف و دفتر و … ذوق فرزندان برای مدرسه و یادآوری خاطره برای والدین است.

هزینه ۲ میلیونی نوشت‌افزار برای هر فرزند
بررسی میدانی خبرنگار اجتماعی «نذیر کرمان» اگر والدین بخواهند نوشت‌افزار یک فرزند خود شامل کیف و کفش، لباس و لوازم التحریر را تامین کنند به طور میانگین مبلغ ۲ میلیون تومان باید هزینه کنند البته این در شرایطی است که لوازم تهیه شده از نوع و جنس متوسط است و اگر بخواهید کمی زرق و برق را اضافه کند بیش از این‌ها باید هزینه شود؛ حال تصور کنید که یک خانواده دو یا سه فرزند باید راهی مدرسه کند.
 
از قیمت نوشت‌افزار که بگذریم این طرح و نقش‌ها است که حواس و توجه را به خود جلب می‌کند، به عنوان یک خبرنگار به بیش از هشت فروشگاه و مغازه لوازم‌التحریر سر زدم، بیش از هر چیزی اسطوره‌ها و انیمیشن‌های خارجی بود که جولان می‌دادند البته نمی‌توان دقت، زیبایی و کیفیت اجناس خارجی را نادیده گرفت؛ شاید اگر فرزندان به دنبال زیبایی نوش‌افزار خود هستند از سویی دیگر والدین به دنبال کیفیت جنس هستند از این رو اجماع برای خرید نوشت‌افزار خارجی است تا ایرانی.

رنگ، طرح، جنس می‌شود انتخاب
وقتی با مریم تیکدری که فروشنده نوشت‌افزار بود در این خصوص صحبت کردم، بیان کرد: من یک فروشنده هستم از این رو به دنبال این هستم جنسی که می‌آورم، فروخته شود از طرفی آن‌چه که در بازار وجود دارد نیز بیش‌تر اجناس خارجی است.

وی ادامه داد: البته نوشت‌افزارهای ایرانی با کیفیت بالا و از طرفی طراحی زیبا وجود دارد اما فرهنگ و باور فرزندان تغییر کرده، وقتی فرزندی همواره در حال تماشای کارتون‌های خارجی است مسلماً نمی‌تواند با شخصیت‌های ایران یارتباط برقرار کند بنابراین به دنبال شخصیت همان کارتونی است که تماشا کرده است.

فرهنگ ایرانی تحت تاثیر اسطوره‌های خارجی
علی بهرمانی یکی دیگر از فروشنده‌های کرمانی بود که او نیز تاکید کرد: فرهنگ و باورها سبب شده تا اقبال به سمت اسطوره‌های خارجی باشد.

وی ادامه داد: جالب است که در برخی خانواده‌ها که مقیدتر به نظر می‌رسند و خانواده‌ها به ایران و فرهنگ ایرانی بیش‌تر احترام می‌گذارند از آن طرف شاهدم که فرزندان‌شان نیز به دنبال اسطوره‌ها و کالاهای ایرانی هستند.

بهرمانی توضیح داد: بارها شاهد هستم که مثلاً بر روی غرفه دفترهای متعددی با تصاویری همچون بت‌من، مرد عنکبوتی، سیندرلا و … وجود دارد و از طرفی تصاویری با شخصیت‌های شکرستان، مدرسه موش‌ها و … وجود داشته اما فرزندان اقبال‌شان به شخصیت‌های خارجی بوده است.

ارتباط مستقیم الگوپذیری با تربیت
مریم غفاری یکی از اساتید حوزه در حوزه مشاوره در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «نذیر کرمان» به توجه به اثرپذیری غیرمستقیم فرزندان اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین و اثرگذارترین نوع تربیت فرزندان غیرمستقیم است.

وی ادامه داد: این که فرزندان به دنبال خرید اسطوره‌ها و شخصیت کارتونی غیرایرانی هستند به این معنا است که اولاً ما در حوزه تولیدات انیمیشن و کارتون موفق نبودیم و دوم این‌که والدین فرزندان‌شان را با این شخصیت‌ها آشنا کردند.

غفاری عنوان کرد: اصل زیبایی در هر کاری بسیار مهم و اثرگذار است و از آن‌جا که انسان به دنبال زیبایی است، فرزند ما در خرید هر نوع از لوازم و مایحتاجش به دنبال زیبایی می‌رود بنابراین باید تولیدکنندگان محصولات به این اصل توجه کنند.

استاد حوزه و مشاور تاکید کرد: جامعه باید توجه داشته باشد که ارتباط باعث می‌شود که افراد الگو انتخاب کنند و از این طریق تربیت شوند بنابراین خانواده و مسئولان باید به این موضوع توجه کنند.

انتهای خبر/ پسند 
 
  
 
 


فرهنگ ایرانی زیر پای اسطوره‌های خارجی

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? فرهنگ ایرانی زیر پای اسطوره‌های خارجی