عدم تحقق مناسب‌سازی، در جایی که پایلوت «شهر بدون مانع» است

نذیر کرمان/کرمان بیش از ۸۰ درصد از اماکن عمومی و دولتی شهر بم هنوز مناسب‌سازی نشده و این در حالی است که آمار بالای معلولان ضایعه نخاعی بعد از زلزله بم نیازمند مناسب‌سازی است و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا بم ساخته شد اما نه برای معلولان. به گزارش نذیر کرمان، […]



نذیر کرمان/کرمان بیش از ۸۰ درصد از اماکن عمومی و دولتی شهر بم هنوز مناسب‌سازی نشده و این در حالی است که آمار بالای معلولان ضایعه نخاعی بعد از زلزله بم نیازمند مناسب‌سازی است و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا بم ساخته شد اما نه برای معلولان.

به گزارش نذیر کرمان، از جمله مهمترین مسائلی که در رابطه با افراد دارای معلولیت باید مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از انزوای این افراد و مهیا کردن شرایط برای فعالیت‌های اجتماعی این گروه همچون سایر افراد جامعه است و این امر زمانی محقق می‌شود که مناسب‌سازی محیطی از جمله ادارات، بانک‌ها، معابر سطح شهر و وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد این قشر مناسب باشد تا بدون کمک گرفتن از اشخاص دیگر به راحتی بتوانند در سطح شهر تردد کنند.

اما متاسفانه با وجود قانون و جلسات زیادی که در این زمینه برگزار شده، اما همچنان روند مناسب‌سازی شهر بسیار کند پیش رفته و یا اصلا به آن اهمیتی داده نمی‌شود.

بخش مهمی از موانع تبعیض‌آمیز در شهرها موانع فیزیکی و عدم مناسب‌سازی محیطی است که گروه بزرگی از شهروندان اعم از جانبازان، معلولان، سالمندان، زنان باردار و … را از حضور اجتماعی دور نگه می‌دارد.

شهر بم که در زلزله سال ۸۲ ویران و مجدد بازسازی و احداث شد، یکی از شهرهایی است که پایلوت مناسب‌سازی برای معلولان قرار گرفت اما در ساخت و ساز اصول مناسب‌سازی رعایت نشد و این در حالی است که بم را با توجه به درصد بالای معلولان ضایعه نخاعی جزء شهرهای بدون مانع اعلام کرده ‌اند.

علی اماندادی یکی از معلولان ضایعه نخاعی در گفت و گو با نذیر کرمان اظهار کرد: شهر بم را دوباره ساختند اما نه برای ما. زیرا هیچ جا مناسب‌سازی در این شهر اجرا نشده است.

وی گفت: حتی داخل مغازه‌ها یا بانک‌ها و ادارات نمی‌توانم بروم. باید همیشه یا کسی من را همراهی کند یا افراد دیگر را صدا کنم تا صدای مرا بشنوند و کمکم کنند.

رئیس بهزیستی شهرستان بم نیز در گفت و گو با خبرنگار نذیر کرمان اظهار کرد: شعار امسال هفته بهزیستی، نهضت حسینی و خدمت مردمی نامگذاری شده و پایه و اساس سازمان بهزیستی بر اساس تکریم ارباب رجوع است.

محمد ابوذری با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم درباره تکریم مردم بیان کرد: ما آمده‌ایم تا به انسان‌ها کرامت ببخشیم و زمانی این امر محقق می‌شود که نیازهای اولیه افراد رفع شود.

ابوذری گفت: با توجه به اینکه شهر بم بعد از زلزله سال ۸۲ به عنوان پایلوت مناسب‌سازی معرفی شده اما با گذشت ۲۰ سال از این حادثه دلخراش، حدود ۸۰ درصد از اماکن عمومی و دولتی این شهرستان برای معلولان مناسب‌سازی نشده‌ است.

رئیس بهزیستی بم اظهار کرد: بیش از ۴۰۰۰ معلول در بم داریم و در استان کرمان بیشترین آمار معلولان بعد از زلزله، متعلق به این شهرستان است که شامل معلولان جسمی حرکتی، ضایعه نخاعی، بینایی، شنوایی و سایر توانخواهان است که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

وی درباره مناسب‌سازی شهر بم بیان کرد: طبق ماده ۲ از فصل ۲ قانون حمایت از معلولان تمام ادارات، نهادها و شرکت‌های دولتی موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلویت مانند سایر افراد فراهم شود.

برخی مصوبات مناسب سازی شهر اجرایی نمی‌شوند

ابوذری اضافه کرد: در بخش مناسب‌سازی می‌توانیم بهتر عمل کنیم اما جلسات مناسب‌سازی که به صورت فصلی برگزار می‌شود، برخی از مصوبات اجرایی نمی‌شود.

رئیس بهزیستی بم گفت: از ادارات، اماکن عمومی، شهرداری و نظام مهندسی انتظار داریم به صورت کامل به وظایف خود عمل کنند تا معلولان به راحتی بتوانند از این اماکن استفاده کرده و مانند سایرافراد جامعه به مناطق مختلف شهری دسترسی راحت‌تری داشته باشند.

وی اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد از اماکن عمومی و دولتی بم مانند بانک‌ها، دانشگاه‌ها و سایر اماکن برای معلولان مناسب‌سازی نشده‌اند.

ابوذری توضیح داد: از موضوعاتی که با جدیت پیگیر آن هستیم، مناسب‌سازی ادارات است و کارشناس مناسب‌سازی، بازدیدها را به صورت مرتب پیگیری می‌کند زیرا زمانی قانونی انجام نشود، ترک فعل است و نام تمام ادارات و یا ارگان‌هایی که ترک فعل داشته باشند به فرمانداری گزارش می‌شود.

ابوذری گفت: اداره استاندارد شهرستان بم بدترین ساختمان ممکن را دارد و حتی افراد سالم به سختی می‌توانند به این اداره مراجعه کنند.

وی افزود: فرمانداری، دانشگاه آزاد، ادارات خدمات رسان دیگر مانند آب، برق، گاز و شرکت نفت از جمله اداراتی هستند که حتی دسترسی به دفتر رئیس آن اداره برای یک فرد معلول امکان‌پذیر نیست.

رئیس بهزیستی بم ادامه داد: ساختمان دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری مناسب‌سازی شده اما به دلیل خرابی آسانسور، معلولان و یا حتی افراد مسن و زنان باردار نمی‌توانند دسترسی راحتی داشته باشند .

وی توضیح داد: جامعه دسترس‌پذیر یعنی همه شهروندان از جمله سالمندان، معلولان و جانبازان به راحتی به امکانات شهری دسترسی داشته باشند.

ابوذری درمورد بانک‌ها تصریح کرد: بیشترین تردد معلولان ما به بانک‌های رفاه، توسعه تعاون و رسالت است اما هیچ کدام مناسب سازی نشده‌اند.

وی گفت: مثلا بانک رفاه مناسب سازی انجام داده اما از رمپ غیراستاندارد استفاده کرده و یک معلول نمی تواند به تنهایی از آن رمپ استفاده کند یا بانک توسعه تعاون قرار بوده فضای مناسبی را برای اجاره انتخاب کند اما متاسفانه این کار را انجام نداده و ورودی ساختمان بانک مشکل دارد که با وجود نامه‌نگاری متعدد اما تغییری صورت نگرفته است.

رئیس بهزیستی بم بیان کرد: تنها اداراتی که به طور کامل مناسب‌سازی شده‌اند آموزش و پرورش، دادگستری و بیمارستان پاستور بم است.

وی اظهار کرد: فضای شهری نیز به طور کامل مناسب‌سازی نشده و کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به خیابان یک طرفه آبراهه دارند که فرد معلول نمی‌تواند تردد داشته باشد و یا پل‌های فلزی که در پیاده‌روها گذاشته شده، مناسب نیستند و چرخ کوچک ویلچر در آنها گیر خواهد کرد.

ابوذری در بخش دیگری از سخنانش درباره جمعیت سالمند بیان کرد: سالمندی یکی از پدیده‌هایی است که در دنیا تقریباً به وقوع پیوسته و کشور ما هم در آستانه سالمند شدن است و تا چند سال آینده در کشورمان درصد بالایی از جامعه را افراد ۶۰ سال به بالا تشکیل خواهند داد و این مهم می‌طلبد که برای این مسئله برنامه‌ریزی داشته باشیم تا در آینده تبدیل به چالش نشود.

رئیس بهزیستی بم با بیان اینکه حدود ۱۱ درصد جمعیت جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند، افزود: امکانات اجتماعی و برنامه مدونی برای سالمندان وجود ندارد و برای اینکه در آینده این مسئله به یک ابرچالش تبدیل نشود، باید به دنبال راهکار و پیشگیری از این مسئله باشیم.

ابوذری بیان کرد: در شهرستان بم مرکز نگهداری سالمندان و تعداد ۵۰ مرکز فعال به صورت شبانه‌روزی به افراد تحت حمایت خدمات می‌دهند و شامل مرکز نگهداری سالمندان، مرکز نگهداری معلولین جسمی حرکتی، مرکز حرفه‌آموزی دخترانه انجمن معلولان ضایع نخاعی، مرکز توانمندسازی معلولان زیر ۱۴ سال و کودکان سه تا ۱۸ سال را نگهداری می‌کنند .

رئیس بهزیستی بم با اشاره به فعالیت مراکز ترک اعتیاد اظهار کرد: بم بعد از مرکز استان، دومین کمپ ماده ۱۶ را دارد که در زمینه ترک اعتیاد درمان‌مدار مردان فعالیت می‌کند.

انتهای پیام


عدم تحقق مناسب‌سازی، در جایی که پایلوت «شهر بدون مانع» است

منبع: ایـسنا
? عدم تحقق مناسب‌سازی، در جایی که پایلوت «شهر بدون مانع» است