طرح فوری چالش‌های اقتصادی در نشست کرمان | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد:نشست فعالان اقتصادی کرمان با رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در محل اتاق کرمان برگزار شد و فعالان اقتصادی استان در یک فرصت کوتاه به بیان دغدغه‌ها و چالش‌های مختلف از تعهدات ارزی تا بخشنامه‌های خلق الساعه پرداختند. رئیس اتاق کرمان در این نشست لازم‌الاجرا شدن […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد:نشست فعالان اقتصادی کرمان با رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در محل اتاق کرمان برگزار شد و فعالان اقتصادی استان در یک فرصت کوتاه به بیان دغدغه‌ها و چالش‌های مختلف از تعهدات ارزی تا بخشنامه‌های خلق الساعه پرداختند.

رئیس اتاق کرمان در این نشست لازم‌الاجرا شدن برنامۀ هفتم و آغاز کار مجلس و دولت را فرصت مناسبی برای آغاز نگرش جدید در اقتصاد دانست و گفت:«ما در کرمان با تمام توان به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی آمادۀ کار هستیم و امیدواریم همۀ ما بتوانیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد را سرلوحۀ کار خود قرار دهیم».

سیدمهدی طبیب‌زاده با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ظرفیت تامین اطلاعات طرح‌های استان را دارد،ادامه داد:«اتاق کرمان به عنوان تشکل بخش خصوصی با کف بنگاه‌های اقتصادی ارتباط دارد و تحلیل‌های مبتنی بر واقعیت را انجام می‌دهد که امیدواریم در روزهای پیش‌رو و در نشست با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بتوانیم نقطه‌نظرات کارشناسی و جمع‌بندی شدۀ بخش خصوصی را مطرح کنیم».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از روابط عمومی اتاق کرمان،وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی می‌تواند بر اساس وظیفۀ قانونی خود بازوی مشورتی کمیسیون برنامه و بودجه باشد،اظهار کرد:«اتاق کرمان آمادگی دارد هرکجا که لازم است با کارشناسان خود حضور یافته تا نقطه‌نظرات واقعی بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و قوانین لحاظ شود».

 

لزوم آشنایی با ظرفیت‌های کرمان

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در این نشست تصمیمات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی را بسیار اثرگذار دانست و گفت:«تصمیمات این کمیسیون در کف جامعه،زندگی مردم و شرکت‌ها تاثیرگذار است و می‌تواند گشایش یا گرفتاری ایجاد کند،بنابراین امیدواریم اعضای کمیسیون با ظرفیت‌های استان کرمان بیشتر آشنا شده و این آشنایی در تصمیم‌گیری برای استان کمک‌کننده باشد».

 

مجلس بر بخشنامه‌ها نظارت کند

در ادامۀ این نشست فعالان اقتصادی استان کرمان در حوزه‌های مختلف به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند و عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با بیان اینکه در کشور ماشین تولید بخشنامه داریم،گفت:«قوانین خوبی در کشور وجود دارد اما این قوانین با بخشنامه‌ها تغییر می‌کند».

عباس جبالبارزی افزود:«مجلس نهاد نظارتی است اما چرا بر این بخشنامه‌ها نظارت نمی‌کند؟ پیشنهاد می‌شود سیستمی طراحی شود تا براساس آن آیین‌نامه‌ها ابتدا با قانون تطبیق داده شده و سپس ابلاغ شوند».

وی مسئلۀ بودجۀ کشور را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار کرد:«بودجۀ عمرانی کشور پنج درصد در نظر گرفته شده و با وجود تحریم‌های خارجی آیا با این بودجه می‌توان رشد ۸ درصدی را محقق کرد؟ بنابراین یا باید تحریم‌ها حل شده و سرمایه‌گذار خارجی آورد تا بتوانیم به رونق فضای کسب و کار دست یابیم و یا باید منابع کشور را استفاده کرد».

جبالبارزی ایجاد سامانه‌های متعدد برای ارائۀ گزارش فعالان اقتصادی،انحصار سازمان تأمین اجتماعی،اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم،موضوع ترخیص کالا و تأمین آب و گاز شرکت شهرک‌های صنعتی از سوی دولت را مورد توجه قرار داد و خواستار حل این موضوعات شد.

 

دخالت غیررقابتی خودروسازان در صادرات

دیگر عضو هیات رئیسه اتاق کرمان در ادامۀ این نشست مشکل تعهد ارزی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد:«کرمان یک استان صادراتی است که از بخش کشاورزی تا سنگ‌آهن و بسیاری از محصولات را صادر می‌کند،بنابراین نرخ ارز و بازگشت آن در زندگی کرمانی‌ها تأثیرگذار است».

آرش علوی به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اشاره کرد و گفت:«در اصلاحیۀ قانون در سال ۱۴۰۰ نیز تمام موارد بدبینانه،سختگیرانه و عدم انعطاف تبدیل به قانون شده است».

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود شرکت‌های دیگر مانند شرکت‌های خودروسازی به موضوع صادرات محصولات کشاورزی،افزود:«ایرادی وجود ندارد که بازیگران جدید وارد این عرصه شوند،اما کسی که سودش در محل انحصار و بازار محدود غیررقابتی خودرو است،نمی‌تواند به بازاری ورود کند که سبب ضرر بسیاری می‌شود».

 

مجلس پای قانون مصوب خود بایستد

رئیس کمیسیون معدن اتاق کرمان نیز با بیان اینکه بخشنامه‌های خلق‌الساعه،فعالان حوزه‌های کشاورزی و صنعت را درگیر کرده و مردم نمی‌دانند چه باید انجام دهند؟ گفت:«درخواست داریم یک سال پای قانون بایستید».

مجید حجت اظهار کرد:«نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از حقوق مردم دفاع کنند،بنابراین قوانین و بخشنامه‌ها باید کارشناسی شده و سپس ابلاغ شوند».

 

شکاف ارز یارانه‌ای و ارز آزاد کمتر شود

رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست حضور اعضای این کمیسیون در استان‌های مختلف برای تصمیم‌گیری بهتر را مهم دانست و با اشاره به ظرفیت‌ها و محرومیت‌های استان کرمان،گفت:«تمام نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نکات مطرح شده در این نشست را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ می‌کنند».

غلامرضا تاجگردون،با بیان اینکه ایران با وجود همۀ بحران‌ها،جنگ و تحریم‌ها هنوز قوی و سرپا ایستاده و اقتصاد ایران نقاط قوت نیز دارد،افزود:«عمدۀ نکات مطرح شده در ارتباط با ناترازی در حوزه‌های اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و… است و در ناترازی‌های زیربنایی،عدم سرمایه‌گذاری و عدم تناسب رشد قیمت‌ها با شرایط اقتصادی نقش داشته است».

وی با بیان اینکه کشور دچار یک چالش جدی است و عامل آن کمبود منابع است،بیان کرد:«به یکباره نمی‌توان شکاف بین نرخ ارز آزاد و ارز دولتی را حذف کنیم،اما باید کمک کرد تا این شکاف کمتر شود،زیرا در غیر این صورت ناترازی‌ها بیشتر خواهد شد».

تاجگردون با اشاره به اینکه هنوز ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در کشور داریم که به تأمین داروهای خاص و برخی اقلام ضروری تخصیص داده می‌شود،اظهار کرد:«سهم دولت در بودجه ۱۲ میلیارد دلار ارز است،در حالی که مصرف ارز یارانه‌ای کشور برابر با ۱۸ میلیارد دلار است که ۶ میلیارد دلار باقی‌ماندۀ دیگر را بانک مرکزی برای تخصیص ارز کالاها باید از بازار و صادرکنندگان خریداری کند».

 

دغدغۀ فعالان اقتصادی استان

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی به بیان دغدغه‌های خود پرداختند که حل مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی،توسعۀ انرژی‌های تجدیدپذیر در استان،قوانین بیمه‌ای و ضرورت برگزاری دوره‌هایی برای آموزش بیمه،درآمدهای دولت،حمایت از پارک‌های علم و فناوری،ارتقای توسعه فناوری‌های استان،معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان،کمبود برق،تأمین ارز،تفاوت قیمت تمام شدۀ تولید با قیمت دستوری،معافیت‌های گمرکی برای ماشین‌آلات معدنی و خسارت‌های بخش کشاورزی از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود. /پ




طرح فوری چالش‌های اقتصادی در نشست کرمان

منبع:خبر کرمان
?طرح فوری چالش‌های اقتصادی در نشست کرمان :اخبار استان کرمان – اقتصادی