طراحی سند توسعه‌ تعاون بعد از ۲۰ سال | اخبار استان کرمان

رئیس اتاق تعاون کرمان گفت: سند توسعه ملّی تعاون بعد از ۲۰ سال در دور ه سه ساله خدمت شهید رئیسی تصویب شد که گره‌گشای مشکلات بخش تعاون است. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر در استان به میزبانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در […]




رئیس اتاق تعاون کرمان گفت: سند توسعه ملّی تعاون بعد از ۲۰ سال در دور ه سه ساله خدمت شهید رئیسی تصویب شد که گره‌گشای مشکلات بخش تعاون است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر در استان به میزبانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن شهید مرتضوی فرمانداری کرمان با حضور معاونان توسعه و اقتصادی استاندار کرمان، مدیران تعاونی‌های استان و جمعی از تعاون‌گران برگزار شد.

عدم استفاده تعاون‌گران از کارت صادراتی تعاون

در ابتدای این جشنواره مجتبی مصباح در جایگاه سخنران قرار گرفت و گفت: حوزه تعاون، با توجه به شعاری که مقام معظم رهبری برای سال جاری در نظر گرفته‌اند، بهترین مصداق تحقق رشد تولید با مشارکت مردم شرکت‌ تعاونی‌ها هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اذعان کرد: اگر بخواهیم توقع مشارکت بالا در حوزه تعاون از مردم داشته باشیم، راهی جز توسعه تعاونی‌ها نداریم.

وی تاکید کرد: سرمایه‌های سرگردانی که در حوزه‌های غیر مولّد اعم از خودرو، ارز و طلا تجمیع می‌شوند را اگر به سمت تعاونی‌ها هدایت کنیم، بی‌شک توسعه اقتصاد را رقم خواهیم زد و این امر محقق نمی‌شود مگر با ایجاد مشوق‌هایی که سبب علاقه‌مندی مردم شود.

مصباح ادامه داد: متأسفانه در حوزه تعاونی‌ها یا مشوق‌هایی تعریف نشده و یا اگر بخش‌نامه آمده به صورت ناقص اجرا شده است و همین امر سبب دلسردی فعالان این عرصه شده و مردم از گرایش به کار در این بخش خودداری کرده‌اند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان افزود: تعاون گره‌گشای مشکلات بخش اقتصادی است و این امر در ۵ هزار و ۶۰۱ تعاونی که در کرمان فعالیت مستمر دارند، مشهود است، زیرا سبب ایجاد اشتغال برای ۲ هزار و ۷۲۶ نفر شده است.

وی به وجود محصولات صادراتی و بازارهای فروش خوب تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: در حالی که کارت صادارتی را برای شرکت‌ تعاونی‌ها صادر کرده‌ایم اما هنوز هم تنها از کارت بازرگانی برای صادرات محصول خود استفاده می‌کنند بنابراین تخمین میزان صادراتی این تعاونی‌ها قابل رصد نیست.

مصباح با اشاره به این مطلب که شرکت تعاونی‌ها به صورت سامانه‌ای رصد و پایش می‌شوند و عملاً استان نقشی در انتخاب یا رد تعاونی ندارد، گفت: طی سه سال گذشته تهران بر اساس سامانه برای انتخاب تعاونی‌ برتر نمره‌دهی می‌کند و بازدیدهای میدانی ما در سطح استان نیز ملاک ارزیابی قرار نگرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان خاطرنشان کرد: در جشنواره تعاونی‌های برتر امروز از هفت تعاونی دارای رتبه تجلیل می‌کنیم و چهار تعاونی را هم شایسته تقدیر معرفی خواهیم کرد، ضمن اینکه روز گذشته در حضور ریاست جمهور از ۲۱ تعاونی تجلیل شد و یک تعاونی که در حوزه بانوان بود، از کرمان حائز رتبه شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

شهید رئیسی بر توسعه تعاونی‌ها تاکید داشت

در ادامه محمدحسین مبشری در جایگاه سخنران قرار گرفت و از خدمات شایسته شهید جمهور آیت‌الله رئیسی تقدیر کرد و گفت: این شهید بزرگوار بر تعاونی‌ها بسیار تاکید داشتند و حتی تلاش بسیاری برای رشد و توسعه این بخش انجام دادند.

رئیس اتاق تعاون کرمان افزود: سند توسعه مللی تعاون بعد از ۲۰ سال در دوره سه ساله خدمت شهید رئیسی تصویب شد و گره‌گشای بسیاری از مشکلات بخش تعاون شد که به زودی اثرات و برکات آن را مشاهده خواهیم کرد.

وی ابراز کرد: متأسفانه فرهنگ تعاون در کشور متزلزل شده است و باید برای توسعه و ترویج آن تلاش بسیار کرد، ضمن اینکه بهترین شبکه خدمت‌رسانی در کشور متعلق به تعاونی‌هایی مانند حمل و نقل و مسکن است.

بعد از سخنرانی کوتاه رئیس اتاق تعاون نوبت به نمایندگان شرکت‌ تعاونی‌های برتر رسید که هر کدام از واحد تولیدی، صنعتی و یا خدماتی خود حرفی برای گفتن داشتند.

پرچالش‌ترین حوزه تعاون، بخش مسکن است

محمد شهسواری‌پور از مظلومیت تعاونی‌ها نام برد و گفت: پُر چالش‌ترین و مظلوم‌ترین حوزه تعاون، بخش مسکن است، زیرا برخی دولت‌ها به آن اعتقادی نداشتند، برخی موفق به رشد مسکن شدند و برخی هم نیمه‌کاره رها کردند و موفق نشدند و جور این بخش را تعاونی‌ها کشیدند.

نماینده شرکت تعاونی‌ مسکن گهر زمین سمنگان ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار واحد مسکونی در حال تحویل و ساخت داریم که نشان از تلاش جدی ما دارد.

وی اما گلایه کرد و گفت: در ابتدای انقلاب سرانه مسکونی در کشور به ازای هر نفر ۱۳۵ متر بود که متأسفانه امروز به ۳۵ متر رسیده‌ایم که این نشان می‌دهد ما روز به روز در حال کوچک‌تر شدن هستیم و در مقوله جمعیتی هم این امر مشهود است که باید برای توسعه این بخش تلاشی جدی صورت گیرد.

روحیه تعاونی در بین مسئولان کرمان نیست

 محمد علی‌نقی نیز در ادامه به تولید دانش‌بنیان فن‌های خشک‌کننده پسته اشاره کرد و گفت: ما اولین شرکت تعاونی‌ هستیم که از سال ۷۰ با عنوان تولید محصولات دانش‌بنیان پا به عرصه گذاشته‌ایم.

نماینده شرکت تعاونی دانش‌بنیان طوفان‌ساز ادامه داد: ما به علت تحریم‌ها حتی بومی‌سازی فن‌ها و پروانه سانتریفیوژها را هم در پروانه خدمتی خود به ثبت رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید ۶ هزار فن و ۱۰۰ مدل پروانه سانتریفیوژ را به صورت سالانه داریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه در کرمان روحیه تعاون، جمع‌گرایی و مشارکت گروهی بین مسئولان وجود ندارد و باید این مهم ترویج و تقویت شود.

صحبت‌های نمایندگان شرکت‌ تعاونی‌ها گرچه بوی امید، توسعه و کارآفرینی با سرمایه اندک را می‌داد، اما غم سنگین عدم توجه به بخش تولید تعاونی هم در چشم‌های تعاون‌گران مشهود بود.
 

به جای تسهیلات بانکی شرکت‌ تعاونی بزنید

در ادامه امیر حسن‌زاده نیز در جایگاه سخنران قرار گرفت و گفت: تعاونی بحث بسیار شیرینی است، زیرا تنها با همدلی و کار گروهی افرادی توانسته‌اند در شرایط سخت اقتصادی به تولید ادامه دهند و حتی راه صادرات را در پیش بگیرد.

وی افزود: مهم‌ترین کار در حوزه تعاونی‌ها، ایجاد تفکر تعاونی است و فرهنگ تعاون باید در جامعه نهادینه شود.

معاون اقتصادی استاندار کرمان ادامه داد: یکی از عواملی که سبب شده تعاونی‌ها پر رنگ دیده نشوند عدم معرفی مناسب آن‌هاست، مطالبه من از نمایندگان بخش تعاون اعم از اداره تعاون و اتاق این است که؛ جامعه تعاونی استان هر روز در تالار فرهنگ و هنر نشست برگزار کند و تعاونی‌های موفق خود را به مردم معرفی کنند و آموزش و پرورش نیز یکی از این مخاطبان است.

وی حتی به ظرفیت‌های بخش تعاونی در بخش صادرات و تولید محصولات اشاره کرد و گفت: کرمانی‌ها باید کرمان را بسازند چطور بهترین نرم‌افزا و یا حتی استحصال کبالت توسط جوانان کرمانی صورت می‌گیرد اما کسی آن‌ها را حتی نمی‌شناسد، بنابراین باید بیش‌تر تعاونی‌ها را حمایت کنیم.

حسن‌زاده حتی به بخش سرمایه‌گذاری هم اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری که برای ایجاد شغل به دنبال وام است اصلاً سرمایه‌گذار نیست و علم آن را هم ندارد زیرا اولین راه سرمایه‌گذاری تعاونی تجمیع سرمایه‌های خرد است.

معاون اقتصادی استاندار کرمان مدعی شد: ما تا توانستیم تسهیلات تبصره ۱۸، ۱۶ و حتی اشتغال خرد را به سمت تعاونی‌ها هدایت کرده‌ایم تا این‌گونه با تقویت تعاونی‌ها سرمایه‌های عظیمی از منابع خرد و کوچک ایجاد کنیم.

شایان ذکر است؛ این جشنواره با تقدیر از شرکت‌تعاونی‌ها برتر استان به کار خود پایان داد.

انتهای خبر/ طهماسبی
 


طراحی سند توسعه‌ تعاون بعد از ۲۰ سال

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? طراحی سند توسعه‌ تعاون بعد از ۲۰ سال