طبقه فقیر از ۱۱ درصد دهه ۹۰ به بیش از ۳۰ درصد جامعه رسیده است | اخبار اصلاحات

روزنامه اعتماد با وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در‌خصوص رشد تورم مرداد ماه گفت‌وگو کرده است. به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛ در ضمن طبق آمارهای منتشره، نرخ تورم سالانه در بخش مسکن (براساس اجاره ‌بها) ۴۱.۴ درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۳ درصد و تورم ماهانه ۳.۲ درصد گزارش […]


روزنامه اعتماد با وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در‌خصوص رشد تورم مرداد ماه گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

در ضمن طبق آمارهای منتشره، نرخ تورم سالانه در بخش مسکن (براساس اجاره ‌بها) ۴۱.۴ درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۳ درصد و تورم ماهانه ۳.۲ درصد گزارش شده است.
این گزارش حکایت از این دارد که اولا میزان تورم سالانه منتهی به مرداد ۱۴۰۳ در بخش مسکن (اجاره‌ بها) حدود ۷ درصد بیشتر از تورم سالانه بوده است. ثانیا تورم نقطه به نقطه در بخش مسکن با اختلاف حدود ۱۱درصدی، بیشتر از تورم نقطه به نقطه کشور بوده است.
تداوم تورم‌های بالا (دو برابر میانگین تورم بلندمدت) طی ۷ سال اخیر بی‌سابقه بوده و حکایت از این دارد که اندازه طبقه متوسط ایران که در اوایل دهه ۹۰ حدود ۷۰درصد بوده، در سال‌های اخیر اندازه طبقه متوسط را به‌شدت کوچک کرده و به کمتر از ۵۵ درصد کاهش داده است.
در کنار آن اندازه طبقه فقیر از ۱۱درصد اوایل دهه ۹۰ به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. نظر به تورم‌های پیوسته بیش از ۴۰ درصدی طی ۷ سال اخیر، شکاف رو به تزاید بین دستمزد – تورم و بالاخص شکاف شدید و فزاینده بین رشد ثروت خانوارهای ایرانی با رشد قیمت دارایی‌های بادوام همچون خانه خانوارهای ایرانی را به زیر خط فقر کشانده است که این میزان بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد برآورد می‌شود
بنده به تیم اقتصادی دولت چهاردهم درخصوص موضوع مسکن و نیز کاهش تبعات کاهش رفاهی خانوارها پیشنهاد می‌کنم؛ نظر به تورم‌های پیوسته بیش از ۴۰درصدی طی ۷ سال اخیر و اثرات رشد مرکب و انباشته تورم و شکاف رو به تزاید بین دستمزد-تورم، افزایش دستمزدها حداقل متناسب با تورم اصلاح شود.


طبقه فقیر از ۱۱ درصد دهه ۹۰ به بیش از ۳۰ درصد جامعه رسیده است

منبع: اصلاحات نیوز
? طبقه فقیر از ۱۱ درصد دهه ۹۰ به بیش از ۳۰ درصد جامعه رسیده است