صادرات نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت دارد

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس اسبق اتاق کرمان و ایران با تاکید بر این‌که صادرات نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است،گفت:«باید مشخص شود که در دهۀ آینده و حتی ۵۰ سال آینده چه آیتم‌ها،کالاها و تولیداتی را می‌توانیم با مزیت‌هایی که داریم و تجاربی که کسب کردیم،در بازارهای جهانی عرضه کنیم». محسن جلال‌پور در نشست رئیس سازمان […]

فردایکرمان – گروه اقتصاد: رئیس اسبق اتاق کرمان و ایران با تاکید بر این‌که صادرات نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است،گفت:«باید مشخص شود که در دهۀ آینده و حتی ۵۰ سال آینده چه آیتم‌ها،کالاها و تولیداتی را می‌توانیم با مزیت‌هایی که داریم و تجاربی که کسب کردیم،در بازارهای جهانی عرضه کنیم».

محسن جلال‌پور در نشست رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران با فعالان اقتصادی استان کرمان که عصر پنج‌شنبه هشتم دی‌ماه برگزار شد،افزود: «با توجه به شرایطی که در حوزۀ انرژی وجود دارد،بیش از هر چیزی نیاز ما به صادرات محصولاتی است که وابستگی کمتری به منابع دارند و نیازمند خلاقیت و ایده هستند».

به گزارش خبرنگار فردایکرمان،وی در این نشست با بیان این‌که صادرات دماسنج اقتصاد یک کشور و ویترین آن است،اظهار کرد:«اگر به مقولۀ صادرات بپردازیم،هم می‌توانیم رشد اقتصادی را داشته باشیم و هم می‌توانیم شرایط کشور را بر اساس آن بسنجیم».

جلال‌پور ادامه داد:«جدای از همۀ مسائلی که در حوزۀ صادرات وجود دارد،شاید اصلی‌ترین مطلبی که به آن نپرداختیم و از آن غافل هستیم،این است که مقولۀ صادرات نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت دارد».

وی یادآور شد:«اگر گذشتگان ما در کرمان ۵۰ سال پیش باغ‌های پسته را ایجاد کردند و برای ۴۵ سال،ما یک‌ونیم میلیارد دلار صادرات پسته داشتیم و اگر با کشف معادن،صادرات مس و سنگ‌آهن را در استان داشتیم،امروز باید برای آیندۀ کشور و نسل آتی برنامه‌ریزی کنیم و بدانیم برای صادرات در سال‌های آینده چه مزایایی داریم که سازمان توسعه تجارت،شایسته‌ترین محل برای برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزۀ صادرات است».

رئیس اسبق اتاق کرمان و ایران خاطرنشان کرد:«۱۰ سال پیش جمع‌بندی ما در استان این بود که اگر در دهۀ آخر قرن گذشته،پسته به‌عنوان محصول اول صادراتی است،در دهۀ اول قرن جدید که وارد آن شدیم،این امکان وجود نخواهد داشت».

وی یادآور شد:«در آن سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که محصولات گلخانه‌ای می‌توانند جایگزین پسته باشند و حرکتی را شروع کردیم که حداقل در سه دهۀ آینده می‌تواند به یک‌ونیم میلیارد دلار صادرات بینجامد».

جلال‌پور تاکید کرد:«سازمان توسعه تجارت تنها امید فعالان اقتصادی برای برنامه‌ریزی در حوزۀ صادرات کشور است». /پ




صادرات نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت دارد

منبع:خبر کرمان
?

صادرات نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت دارد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی