شکاف ۱۲۰ درصدی عرضه و تقاضای مسکن در تهران: آغاز عملیات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی

نذیر کرمان: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن در تهران در دهه اخیر به ۱۲۰ درصد رسیده است. این موضوع چالش‌های جدی را در حوزه مسکن، به ویژه در بخش‌های مسکن استطاعت‌پذیر و بافت فرسوده، ایجاد کرده است. کارشناسان بخشی از دلایل این شکاف را سکون ساخت و ساز در ۱۰ […]

نذیر کرمان: بررسی‌ها نشان می‌دهد که شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن در تهران در دهه اخیر به ۱۲۰ درصد رسیده است. این موضوع چالش‌های جدی را در حوزه مسکن، به ویژه در بخش‌های مسکن استطاعت‌پذیر و بافت فرسوده، ایجاد کرده است. کارشناسان بخشی از دلایل این شکاف را سکون ساخت و ساز در ۱۰ سال گذشته می‌دانند.

تشکیل قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری تهران

با توجه به این معضل، در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از تشکیل قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری خبر داد و تأکید کرد که شهرداری نمی‌تواند نسبت به مسکن مردم بی‌تفاوت باشد. وی در بخشنامه‌ای به همه مدیران ستادی و شهرداران مناطق، دستور تشکیل این قرارگاه را صادر کرد.

تأمین مسکن استطاعت‌پذیر با احیای بافت فرسوده

مدیریت شهری تهران در این دوره، تأمین مسکن استطاعت‌پذیر با احیای بافت فرسوده را به عنوان راه حل اصلی در نظر گرفته است.

سیدمهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در این باره گفته است:

هدف ما از ساخت مسکن استطاعت‌پذیر در شهر تهران این است که در محل و محدوده‌هایی مسکن تولید کنیم که استطاعت مردم برای خرید آن جواب دهد. مسکن‌هایی که بیشتر روی آن کار می‌کنیم و برای آن پروژه تعریف کرده‌ایم، اغلب در پهنه جنوب و مناطق ۱۵، ۱۸، ۱۶، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ قرار دارد.

مسکن تهران با کارهای معمولی قابل حل نیست

حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، معتقد است که مشکل مسکن در تهران با کارهای معمولی قابل حل نیست. چراکه تهران سالانه به ۱۵۰ هزار واحد مسکن نیاز دارد. اما چون در یک دهه قبل این مساله با توجه به سیاست‌های مدیریتی متوقف شده است، بیش از یک میلیون و پانصدهزار کسری مسکن برای تهران به جا مانده است.

رکود یک دهه ساخت مسکن در تهران

از همین رو شهردار تهران با ایجاد قرارگاه مسکن به دنبال این است که رکود ۸ ساله تولید مسکن را متوقف کرده و رشد تولید مسکن را به حداقل نیاز یعنی ساخت ۱۵۰ هزار واحد در سال برساند.

امروز در تهران کلنگ‌زنی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی انجام می‌شود

این رویداد در قالب ۹۲ پروژه صورت گرفته است. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، درباره جزئیات پروژه مسکن، گفت:

این ۲۰۰ هزار واحد در قالب حدود ۹۰ پروژه عمرانی، عمدتاً در مناطق جنوبی شهر و بافت فرسوده اجرایی می‌شود. همه این پروژه‌ها به دست بخش خصوصی ساخته خواهد شد و شهرداری تنها به عنوان تسهیل‌گر، به دنبال فراهم آمدن زمینه کار و تولید توسط عموم شهروندان است.

هشتگ‌ها:

#مسکن_تهران #شکاف_عرضه_تقاضا #مسکن_استطاعت_پذیر #بافت_فرسوده #قرارگاه_جهادی_مسکن #شهرداری_تهران #نذیر_کرمان

لینک‌های مرتبط:

آغاز ساخت مسکن استطاعت پذیر در پایتخت

منبع: بــرنا
? آغاز ساخت مسکن استطاعت پذیر در پایتخت