شاخص بهره وری نیروی کار در استان کرمان طی سال های ۹۰ تا ۱۴۰۰ منفی بوده است/ نقش کمرنگ تحصیلات در بهره وری مشهود است

جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: بر اساس نتایج متوسط بهره وری نیروی کار در استان طی سال های ۹۰ تا ۱۴۰۰ منفی بوده است، این درحالی است که طی همین دوره سهم شاغلین دیپلم و بالاتر ۴۰٫۵ درصد به ۵۱ درصد افزایش یافته است، در حقیقت علیرغم افزایش تحصیلات شاغلین […]

جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: بر اساس نتایج متوسط بهره وری نیروی کار در استان طی سال های ۹۰ تا ۱۴۰۰ منفی بوده است، این درحالی است که طی همین دوره سهم شاغلین دیپلم و بالاتر ۴۰٫۵ درصد به ۵۱ درصد افزایش یافته است، در حقیقت علیرغم افزایش تحصیلات شاغلین اما بهره وری نیروی کار در استان کاهش یافته است.

به گزارش “فت فتو” ظهر امروز سومین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان در محل سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان  با حضور مدیران دستگاه ها های اجرایی استان کرمان و بانک های عامل برگزار شد.

جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که به عنوان ریاست این کارگروه به ارائه گزارش پرداخت و گفت: براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران تا پایان سال گذشته، رشد اقتصادی استان کرمان ۴.۷ درصد بوده که نسبت به عدد برآوردشده بیشتر است.

وی تاکید کرد: نرخ رشد اشتغال استان ۲.۶ درصد و نرخ رشد جمعیت فعال حدود ۱.۹ درصد است  که بالاتر بودن نرخ رشد اشتغال نسبت به ورودی بازار کار  به گونه ای است که باید نرخ بیکاری کاهش یابد که خوشبختانه آمار نشان دهنده این امر مهم است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان  افزود: نرخ فعالیت در تابستان سال گذشته ۴۰.۳ درصد بوده که اکنون به ۴۰ رسیده است اما نرخ بیکاری از ۱۱.۱ درصد تابستان سال گذشته به ۸.۱ رسیده است و سهم اشتغال در بخش کشاورزی استان کرمان تقریبا دو برابر کشور است.

رودری اذعان کرد: نرخ بیکاری رده سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله استان کرمان در فصل تابستان امسال ۱۸.۷ درصد است که نسبت به متوسط کشوری دو درصد بیشتر است، اما نسبت به بهار سال جاری دو واحد کاهش داشته است.

وی افزود: نرخ بیکاری میانگین سن  ۱۸ تا ۳۵ سال نشان می دهد که  مردان ۱۳.۵ درصد نسبت به بهارسال جاری بهبود یافته است دارد اما  نرخ بیکاری در این گروه سنی برای بانوان استان ۴۴.۴ درصد است که این نرخ مطلوب نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان  با بیان اینکه نرخ مشارکت و نرخ بیکاری در استان کرمان پایین است، اظهار کرد: نرخ مشارکت در استان ۱۱.۶ درصد است که  نسبت به متوسط کشوری پایین تر است.

رودری به  امار بهره وری استان اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه بهره وری کشاورزی در کشور افزایش یافته اما استان کرمان از سال ۹۶ افت ارزش افزوده  را تجربه کرده است که علت ان کاهش دخیره های زیر زمینی آب و عدم توجه به فراوری محصولات کشاورزی بوده است که  دلیل افت سطح ایستابی سفره های زیرزمینی و سطحی  از عوامل اثر گذار است.

وی عنوان کرد: از سال ۹۷ تا ۹۸ در حوزه صنعت مقداری افت ارزش افزوده داشته ایم اما بعد از آن بهبود می یابد و بخش معدن همانند بخش کشاورزی اما با شدت کمتر است و در حوزه صنعت انرژی و ساختمان از سال ۹۸ به بعد نسبت به قبل شرایط نسبتا خوبی داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اذعان کرد:  روند اشتغال و ارزش افزوده در بخش خدمات می توانست  وضعیت بهتری داشته باشدکه هنوز در خصوص ارزش افزوده مسیر سختی را پیش رو داریم.

رودری تاکید کرد: بر اساس نتایج متوسط بهره وری نیروی کار در استان طی سال های ۹۰ تا ۱۴۰۰ منفی بوده است، این درحالی است که طی همین دوره سهم شاغلین دیپلم و بالاتر ۴۰٫۵ درصد به ۵۱ درصد افزایش یافته است، در حقیقت علیرغم افزایش تحصیلات شاغلین اما بهره وری نیروی کار در استان کاهش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه سهم افراد تحصیل کرده در اشتغال افزایش یافته اما بهره وری نیروی کار تقریبا ثابت است و نشان می‌دهد، نقش آموزش و تحصیلات در بهره وری نیروی انسانی دیده نمی شود.

انتهای پیام/ طهماسبی




شاخص بهره وری نیروی کار در استان کرمان طی سال های ۹۰ تا ۱۴۰۰ منفی بوده است/ نقش کمرنگ تحصیلات در بهره وری مشهود است

منبع:آرمـان
? شاخص بهره وری نیروی کار در استان کرمان طی سال های ۹۰ تا ۱۴۰۰ منفی بوده است/ نقش کمرنگ تحصیلات در بهره وری مشهود است